gebruikergemak forum

Mededelingen van 'huishoudelijke aard'
Edward

Re: gebruikergemak forum

Berichtdoor Edward » 31 Jan 2016, 13:28

Och, je moet even een keer gelezen hebben dat een foto mag 1000x1000 mag zijn. Zodra je dat weet kun je bij Mac makkelijk in voorvertoning de grootte op die max maat zetten. Als dat al te moeilijk is dan ga ik morgen in IT solliciteren want dan is daar zelfs voor een simpele als mij bakken geld te verdienen. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2016, 14:08

Roger B. schreef:Ik begrijp dat er op die andere fora dus ook een beperking op de bestandgrootte zit? En foto's die groter zijn niet geupload kunnen worden? Dan zal het dus wel geen LRCH keuze zijn maar gewoon niet gaan in dit platform

Klopt, alleen zijn mij Franse vrienden een stuk ruimhartiger, de plaatjes mogen een stuk groter zijn -- maar nog steeds beperkt in aantallen pixels en <500Kb. Bij mijn Franse vrienden zijn de plaatjes ook een wezenlijk onderdeel van de berichten-uitwisseling, dus daar is het ook begrijpelijk dat een "groter" plaatje gewenst is. Ik neem aan dat de grootte van plaatjes dus (ook) een keuze is, er zal ook wel een prijskaartje aan hangen (hoewel het bij mijn Franse vrienden voor de gewone forum-deelnemer tot nu toe geheel gratis - liefdewerk oud papier - is).
Met een eenvoudige ad-blocker heb je in de phpBB forums ook nog eens 0,0 reclame en ook geen andere ongein.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2016, 14:09

Edward schreef:Och, je moet even een keer gelezen hebben dat een foto mag 1000x1000 mag zijn. Zodra je dat weet kun je bij Mac makkelijk in voorvertoning de grootte op die max maat zetten. Als dat al te moeilijk is dan ga ik morgen in IT solliciteren want dan is daar zelfs voor een simpele als mij bakken geld te verdienen. :lol: :lol: :lol:

Edward,

Waren er maar meer ITers met de zelfde instelling als jij en ik, gewoon eenvoudig is moeilijk genoeg.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 31 Jan 2016, 18:20

Roger B. schreef:Ik begrijp dat er op die andere fora dus ook een beperking op de bestandgrootte zit? En foto's die groter zijn niet geupload kunnen worden? Dan zal het dus wel geen LRCH keuze zijn maar gewoon niet gaan in dit platform

Het is zeker wel een bewuste LRCH keuze geweest bij het opzetten van het forum vanwege beperking van de opslagruimte en het dataverkeer bij de host. Het is géén PHPBB3 beperking. Ik ken PHPBB3 fora die gekoppeld zijn aan een web-based fotodatabase waar je als gebruiker je eigen fotogalerij hebt en je (vrijwel) onbeperkte opslag hebt, en je dus ook fotos heel gemakkelijk (in elke grootte) kunt uploaden en invoegen. En dat allemaal met de zelfde software als hier. Je kunt de PHPBB3 software naar hartelust uitbreiden met allerlei plugins en extra toeters en bellen om het makkelijker en mooier te maken. Maar ik heb het idee dat dát hier een beetje statisch is...

(En Edward, of Roger, ga me nou niet vertellen dat ik dan maar bij het webteam moet komen als ik het zo goed weet, want jullie weten ook dat ik daar al vóór de nieuwe site en forum in zat :evil: ;) )
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 31 Jan 2016, 20:15

Allemaal erg begrijpelijk en logisch, maar nu heb ik een soort oplossing geprobeerd te opperen en daar wordt vervolgens niets meer over gezegd.
Is het mogelijk er een functie aan te koppelen dat iedereen zn foto's upload zoals we ze zelf hebben en dat de forumsoftware er automatisch een kleiner bestand van maakt. zodat de gebruiker er dus niets van merkt en de opslag niet onnodig gevuld wordt.. :?: :?:

voetnoot, ik waardeer op elk forum de inzet van de software teams en alle anderen die het mogelijk maken dat het kan bestaan. Ik heb ook wel een aardig idee hoeveel werk dit is en hoeveel gezeur je dan alsnog te verduren krijgt.. Zeker respect hiervoor.. maar als we op wat voor manier het gebruikersgemak kunnen verbeteren zodat meer mensen met plezier gebruik van een forum als deze kunnen maken verbetert dat in alle opzichten de kwaliteit en de lol die we er met zn allen aan beleven toch?!
Groeten Stefan

Land Rover Freelander 2 HSE '07

Landrover verleden
Range Rover Classic '83
+ Range Rover Classic '84

Houston

Berichtdoor Houston » 31 Jan 2016, 21:28

Wat me wel opvalt is dat wanneer je, linksboven, op het LRCH-logo klikt, kom je niet meer op de website van de club maar op de forum-index.
Ik vond t wel makkelijk, zoals het eerst was.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

tom17
Beheerder

Berichtdoor tom17 » 02 Feb 2016, 15:52

phpBB, het platform waarop dit forum draait, was (en wellicht nog steeds) ten tijde van de platform verhuizing (2013) het meest populaire en, niet onbelangrijk, gratis forum-platform. Er zijn tientalen forum-platformen te vinden (https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Internet_forum_software), gratis en betaald, met elk hun eigen plussen en minnen en elk met hun eigen handleiding http://www.phpbb.nl/forums/faq.php?mode=bbcode#f5r1 (kijk hier als je wil weten hoe je een foto toevoegt)

phpBB heeft een mogelijkheid om de ge-uploadde plaatjes te verkleinen. Hiervoor wordt een 3de-partij, ImageMagick http://www.imagemagick.org/script/index.php voor gebruikt. De huidige hosting partij is gevraagd dit te installeren alvorens phpBB hiervan gebruik kan maken. Onze huidige hosting partij gaat dit niet doen (shared hosting). Daar komt in de toekomst verandering in.

Daarnaast is het zeker niet ongebruikelijk dat er limieten gesteld worden aan de afmetingen van de afbeeldingen. Daar zijn verschillende redenen voor:
- Opslag => daar zitten kosten aan verbonden. Heb je meer nodig, dan betaal je ineens het dubbele opdat je naar een groter pakket gaat.
- Bandbreedte => Ook daar zitten kosten aan. Grotere plaatjes nemen nu eenmaal meer bandbreedte in beslag.
- Snelheid => directe relatie met de bandbreedte. En wat dacht je dat dat doet met je mobiele data-pakket? (leuk detail: Het forum wordt momenteel meer bezocht door mobieltjes/tablets dan desktops).

Momenteel mogen de plaatjes maximaal 1000 x 1000 pixels zijn en max 1000 Kb groot zijn. Dit is best veel. Ok, fotografen met giga-pixel camera's willen natuurlijk altijd meer :)

Met betrekking tot de mogelijke toeters en bellen het volgende:
- Er zijn op dit moment 6 officieel door phpBB ondersteunende extensies https://www.phpbb.com/customise/db/extensions/official-extensions-86. Er zijn er meer echter worden deze (nog) niet door phpBB ondersteunt.
- Hoe meer toeters en bellen (en thema's) je toevoegt, hoe meer onderhoud dit vergt
- Dit onderhouden speelt ook een belangrijke rol wanneer het gaat over het toevoegen van 'custum-made' code. Ik kan me ontzettend druk maken en proberen me in allerlei bochten te wringen om bepaalde functionaliteiten toe te voegen....die met een volgende platform update gewoon weg teniet worden gedaan en dus weer extra werk gaat opleveren (terwijl ik toch veel liever in de modder speel). Doen we dus niet.

phpBB (we gebruiken nu versie 3.1.7) komt standaard met 1 Theme, proSilver. Uiteraard moet daar een LRCH-vleugje overheen. Daar niet iedereen hier blij mee was kan ik me voorstellen en heb ik de grootste stuiteraars (jullie weten vast wie dat zijn :) ) via PB benaderd met een tussen voorstel: Standaard ProSilver (blauwig) met LRCH-logo. Deze is nu, naast een hele berg andere theme's te selecteren via je 'Gebruikerspaneel' / 'Forumvoorkeuren'. Als je daar toch bent, kijk even naar de LRCH-stijl. Valt echt wel mee :)

Ook de phpBB-ontwikkelingen staan niet stil. Mocht je interesse hebben dit te volgen, of te zien wat er ten op zicht van de vorige versie allemaal veranderd is: https://www.phpbb.com/about/launch/

Daarnaast zullen er altijd piepers en miepers blijven. Is mens-eigen.
Ook mens-eigen is weerstand tegenover verandering. De 1 heeft daar meer last van dan de ander.
So be it!
Daarnaast ben ik erg blij dat er niet alleen gepiepermiept wordt.

Mocht er nu echt iets tussen zitten van: dat is interessant/handig/super storend, dan ben ik niet de beroerdste om daar verder naar te kijken.

Groeten,
Uw Forum-beheerder.
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Feb 2016, 16:51

tom17 schreef:- (kom maar op VeeTee!)

Je hebt een PB.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Feb 2016, 18:11

tom17 schreef:phpBB, het platform waarop dit forum draait, was (en wellicht nog steeds) ten tijde van de platform verhuizing (2013) het meest populaire en, niet onbelangrijk, gratis forum-platform. .......

Momenteel mogen de plaatjes maximaal 1000 x 1000 pixels zijn en max 1000 Mb groot zijn. Dit is best veel. Ok, fotografen met giga-pixel camera's willen natuurlijk altijd meer :)

.......

Daarnaast zullen er altijd piepers en miepers blijven. Is mens-eigen.
Ook mens-eigen is weerstand tegenover verandering. De 1 heeft daar meer last van dan de ander.
So be it!
Daarnaast ben ik erg blij dat er niet alleen gepiepermiept wordt.

Mocht er nu echt iets tussen zitten van: dat is interessant/handig/super storend, dan ben ik niet de beroerdste om daar verder naar te kijken.

Groeten,
Uw Forum-beheerder.

Mag ik nog even miepen :?:

Bij mijn Franse vrienden (ook phpBB forums, vorige versie) hebben ze voor de plaatjes (wat) meer pixels toegestaan en tegelijk maar 500 Kb.
Bij mijn Franse vrienden gaat het in belangrijke mate ook om de plaatjes .... dus is mijn conclusie dat die 1000 Kb die hier geboden wordt eigenlijk erg ruim bemeten is, juist omdat het aantal pixels relatief klein is.
Wellicht is dit dus nog een bescheiden verbeter-optie.

Verder even ter anti-pieperdemiep: Zoals het er nu bij staat ben ik best tevreden (en dat is een understatement).
Een ProSilverig scherm, na even wennen zijn de knoppen ook weer "blindelings" te vinden, en verder gewoon eenvoudig.
Tot nog toe is het enige alternatieve phpBB design dat opvalt door zijn prettige eenvoud en leesbaarheid: het LaRoPrik forum (misschien is het nog een tikje "te" groen, maar het palet zal wel beperkt zijn).   Zoals al meer gezegd: niet voor niks wordt ProSilver veel gebruikt.

Groeten MarcS

Ja, Ja, een voutje (in commissie). 500 Kb was bedoeld en staat er nu ook.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 02 Feb 2016, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

tom17
Beheerder

Berichtdoor tom17 » 02 Feb 2016, 18:20

Oproep!!

Gezocht:
Digitale foto-expert die in staat is meer inside info te verstrekken als het gaat op pixel-afmetingen en bestands-grootte.
Misschien valt er nog wat te verbeteren. (yep, ik ben (nog) geen foto-guru)

PM me, aub.

Uw Forum-beheerder.
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

Terug naar “Over dit forum”