Nieuw op LRCH

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
lapalmeraie

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor lapalmeraie » 22 Feb 2024, 14:48

Landmarcs schreef:LandRover Kompas :ugeek:

Het geeft geen garantie dat je een vlekkeloze LandRover koopt, maar het geeft wel inzicht in wat er allemaal mis kan zijn.

Groeten MarcS

Besteld ;)
LR fan sinds 2000 ~ interesse voor een Series III 109

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Feb 2024, 16:10

lapalmeraie schreef:Het leek me zinvol om mij op voorhand al in te schrijven om eventuele tips te kunnen nalezen ipv achteraf te moeten beseffen 'had ik dát geweten'...
Ik ben vooral een liefhebber van de Series III 109. StaWag of soft/hard top zolang er maar bankjes achterin zitten.
Zoals uit de voorstelling al blijkt heb ik voldoende om handen en zoek dus zeker geen renovatieproject oid maar kleine esthetische aanpassingen zijn dan weer geen probleem.

De 109 zal vooral ingezet worden als 2e wagen, voor bv de ritjes naar de manege, tour tochtjes door de streek (de prachtige Vlaamse Ardennen) en voor het vervoeren/trekken van zaken die met de gewone wagen niet gaan. Bv snel een fiets achterin of een occasioneel een paardentrailer.

Wat betreft dat achteraf te moeten beseffen "had ik dát geweten..." zou ik je aanraden om ook eens naar een wat modernere Defender(oïde) te kijken.   Qua verschijning is het voor de kenner natuurlijk heel iets anders, voor de willekeurige passant is het allemaal hetzelfde.   Qua rijden en "comfort" is er een serieus verschil.
Als de LandRover je een beetje bevalt dan wil je er wellicht ook mee naar de "echte" Ardennen, of eens een stukje Frankrijk in (of nog verder) en dan is een paar uur rijden in een nauwelijks veredelde tractor niet iets wat iedereen ambieert.

Zo is bijv de Frans-Belgische grens tussen de provincie Namen en het departement Ardennes vanuit Midden-Nederland ± 300 km ... dat is een heel eind met een Series en met een Defender rijd je dit als was het een "luxe wagen".   En zelfs al blijf je gewoon in de buurt dan is het bijv. een heel verschil of de stuurbekachtiging gepaard gaat met Jerommeke-schouders of zelfs met een schouderblessure nog kunnen sturen.

Dit lijkt mij óók vallen onder het "had ik dát geweten...".  
Als je genoeg weet en daarna bewust voor de Series gaat dan is het een weloverwogen keuze.

Groeten MarcS

lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie » 23 Feb 2024, 08:27

Zeer terecht aanvulling en ik ben absoluut een fan van de 110.
Sterker nog. De liefde begon daarmee en ontdekte toen de Series pas. ;)

Ook qua roest en euvels lijkt me de 110 een iets veiliger/gemakkelijker keuze.

Criteria die ik heb (nogmaals)
- >30jr oud ifv oldtimer regeling in België
- lang chassis (109/110) maar minstens Series 3
- LHD
- >3 zitplaatsen
- gebruiksklaar = geen project
- geen afgeragde offroader
- ~15k budget

Als ik voor daarbinnen de keuze heb tussen en Def en een S3 dan zou ik ook voor de Defender gaan.
Dit gezegd zijnde vind ik het spartaanse ook wel zijn charme hebben maar besef maar al te goed dat langere ritten echt een bewuste keuze moeten zijn. Het gebruik hier is vooral als tweede auto voor de korte ritjes, in de buurt en áls we al verder zouden gaan is dat dan echt een keuze.
De Series 3 ademt natuurlijk ook wel meer het echte LaRo-gevoel.

Zoals ik het nu wat inschat (volg de markt al een paar jaartjes) komen er qua 110/Defenders vooral RHD op de markt die aan mijn lijstjes voldoen.
Gisteren bv ook weer eentje uit Huizen (vraag me trouwens af of dat niet de LaRo is van die jongen die ook miniaturen verkocht?).
LHD dus in veel mindere mate of allemaal duidelijk gebruikt om te offroaden.

Ik ga sowieso het boekje aandachtig lezen en ben heel dankbaar voor de tips hier. :D

ps. ik lees trouwens ook "De vierwiel aandrijving (en lage gearing) NOOIT op asfalt gebruiken". Waarom is dat?

lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie » 23 Feb 2024, 09:42

lapalmeraie schreef:dus beperkt tot schaalmodellen (1:18, 1:43,..) die hier overigens nog steeds staan te pronken.

Om een idee te geven ;)

Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2024, 10:15

lapalmeraie schreef:ps. ik lees trouwens ook "De vierwiel aandrijving (en lage gearing) NOOIT op asfalt gebruiken". Waarom is dat?

Dat geldt voor de Series (en het geldt voor de Defender in DiffLock).

Bij de Series is bij 4x4 de vooras mee ingeschakeld en er zit geen midden-differetieel in.
(En, bij de Series is in Low per definitie de 4x4 ingeschakeld.)

Bij de Defender(oïden) heb je (behoudens enkele zeldzame uitzonderingsmodellen) permanent 4x4 maar ook een midden-differentieel.

Zonder midden-differentieel (of andere niet vaste koppeling) loop je tegen het weglengte-verschil tussen de voor en achteras ... op een zachte ondergrond kan dat weglengteverschil door wat wielslip weer geëgaliseerd worden.

Goeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2024, 16:46

lapalmeraie schreef:Zeer terecht aanvulling en ik ben absoluut een fan van de 110.
Sterker nog. De liefde begon daarmee en ontdekte toen de Series pas. ;)

Ook qua roest en euvels lijkt me de 110 een iets veiliger/gemakkelijker keuze.

Criteria die ik heb (nogmaals)
- >30jr oud ifv oldtimer regeling in België
- lang chassis (109/110) maar minstens Series 3
- LHD
- >3 zitplaatsen
- gebruiksklaar = geen project
- geen afgeragde offroader
- ~15k budget

Als ik voor daarbinnen de keuze heb tussen en Def en een S3 dan zou ik ook voor de Defender gaan.

Misschien kan je een goede ex-Pompiers Defenderoïde vinden van voor 1995 en onder de € 15.000.
Dat laatste is het lastigste.
Met een ex-Pompiers of andere overheid heb je wat betreft niet afgeragd en goed onderhoud de beste kansen.
Een paar jaar terug zag ik een (voor jou te) nieuwe Defender (nu ja, hij was als nieuw) die in Duitsland bij een of andere overheidsinstelling gereden had (men leze: hij had er heel weinig kilometers gemaakt).   De nieuwe eigenaar betaalde er € 20.000 voor terwijl de gebruikelijke prijsstelling toen voor zoiets eerder € 30.000 was.

Groeten MarcS

lapalmeraie

Berichtdoor lapalmeraie » 24 Feb 2024, 13:24

Inderdaad. Zag er nu ook eentje staan maar in/uit Polen wat qua winterse/vochtige omstandigheden niet echt ideaal is.
Maar ik heb tijd 8-)

Bedankt voor de 4x4 duiding. Makes sense. ;)

Nog een vraagje, zelf achteraf laterale bankjes monteren is een fluitje van een cent.
Maar ik vermoed dat deze extra zitplaatsen ook op het kentekenbewijs vermeld moeten worden en er dus extra keuring en kosten aan verbonden zijn?

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Feb 2024, 14:28

Ja, voor extra zitplaatsen moet je langs de Rdw. Let er op dat je dan een auto koopt die al geel kenteken is want omkeuren van grijs naar geel is niet altijd simpel. Weet de ins en out niet meer maar we zijn er ooit serieus veel tijd mee kwijt geweest. Conformiteitsverklaringen van de importeur aanvragen en weet ik wat meer.

Roest is inderdaad een punt van aandacht maar vergeet niet dat de zon net zo veel verwoest. Lak is bij een grotendeels alu auto minder snappend maar alle rubbers, banden, kunststof gaat ook naar de klote.

Wij hebben een drietal 110's uit Spanje gehad, uit een mijn oid, die relatief weinig gelopen hadden en weinig roest. Maar de achterbalk vervangen kost een ochtend. Alle raamrubbers, foam, etc was serieus meer werk. Verder hadden ze serieus hard gewerkt en dus hebben we de bakken en assen volledig moeten herbouwen.

Toen we die dingen door de wasstraat haalden lekten ze op plekken die wen nog nooit gezien hadden. :lol: :lol:

Niks mis met een roestvrije 110 maar staar je er niet op blind.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Feb 2024, 15:00

lapalmeraie schreef:Nog een vraagje, zelf achteraf laterale bankjes monteren is een fluitje van een cent.
Maar ik vermoed dat deze extra zitplaatsen ook op het kentekenbewijs vermeld moeten worden en er dus extra keuring en kosten aan verbonden zijn?

Ik vrees dat je in België moet navragen hoe een en ander werkt met een "Lichte Vracht" en eventuele bankjes.
Ik weet dat in België en Frankrijk ruiten in de laadbak van een HardTop geen probleem zijn, opklapbare langsbanken wellicht ook niet.
Let ook even goed op: je wilt een auto van 30+ jaar oud, je moet dus vragen/zoeken naar de regelgeving uit die tijd, is er sindsdien verruiming dan is dat meegenomen, zijn er nieuwe beperkingen (zo zijn tegenwoordig bij nieuwe auto's geen langsbanken meer toegestaan) dan kan je terugvallen op de oude regels.

Zou je een auto uit bijv. Frankrijk importeren dan is het waarschijnlijk een slimme strategie ervoor te zorgen dat de auto in Frankrijk al beschreven is met bankjes.   Volgens de EU-regels hoort men dan alles over te nemen uit de eerdere inschrijving.   In sommige landen zijn zelfs de bandenmaten gereglementeerd ... soms moet zelfs de HeavyDuty variant van de standaard-velgen ingeschreven zijn.   Wil je zulke wielen en gaat het om import dan helpt het (soms) de HeavyDuty-velgen vóór de importkeuring te monteren.
NB De iets bredere HeavtDuty-velgen zijn in mijn ogen geen verfraaiing, wel "beter" want ruimere banden-keuze, 235/85x16 banden passen ook op standaard staal maar deze montage is niet volgens het boekje.

Maar goed, het is dus vooral van belang je goed op de hoogte te stellen van het hoe en wat in België, en wellicht zelfs de verschillen tussen verschillende keurings-plekken.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 24 Feb 2024, 21:32

Grappig.
Heb tientallen vroege defenders gekocht juist in België omdat die zo goedkoop waren.
Die leuke 110's met schuiframen die haast niet vooruit komen
Series 2 uit Luik en series 3 met drie deuren (ipv 4) en 6 cylinder van de Rijkswacht
De 80 inch gendarmerie Ixelle ben ik nog altijd aan het opbouwen ...
Ook heel veel Range Rovers, waren toen niets waard.
Heb er zelf 2 overgehouden waar ik dagelijks meer rijdt.
Eén van de Ponts et chaussées, later waalse MET (wegenbouw) in oranje, gevonden in Antwerpen
Eén van de luxemburgse post, gevonden in Brussel.
Al het andere naar de Krim gebracht.

Naar mijn weten is lichte vracht/utilitaire ook in België afgeschaft
Alleen autos die zo zijn ingeschreven mochten zo blijven
Heb nog van die papieren voor RR liggen.
Details weet ik niet, nu er ook nog drie soorten belgische regels zijn (Vlaanderen, Wallonie en BXL)

Woon zelf 2 km van de vlaamse grens, 8 km van de waalse grens en heb mijn schuur met veel RR spul in Blegny bij Luik.
Bij de echte ardennen dus ..

ps: mijn tuin staat vol met bamboe (arundaria, bisetii, nigra, aureosulcata, vivax, jumbo, campbell, jinzhaigau1, japonica)

Terug naar “Nieuw op het forum”