Nieuwe hobby

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
vdSouris

Nieuwe hobby

Berichtdoor vdSouris » 15 Jan 2022, 15:03

Graag wil ik mijzelf en mijn nieuwe aanwinst via deze weg introduceren.
Ik ben afgelopen jaar de trotse eigenaar geworden van een Land Rover Santana Series III 109 Especial uit 1985.
Op het moment ben ik de huidige 2,25 diesel aan het swappen voor een 2,5 liter LR 110 benzine motor.
En natuurlijk het achterstallige onderhoud wegwerken.

Ik hoop hier een hoop te leren, en waar mogelijk ook iets bij te dragen.

Groet,

Joris
Bijlagen
santana forum.jpg
Land Rover Santana Series III 109 Especial uit 1985.
2,25 Diesel --> 2,5 Benzine (17H)

Coen83

Re: Nieuwe hobby

Berichtdoor Coen83 » 15 Jan 2022, 16:16

Welkom en mooi ding Joris. Waarom de swap naar benzine?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Jan 2022, 11:32

Coen83 schreef:Welkom en mooi ding Joris. Waarom de swap naar benzine?

Precies, de Santana's blijven mooie/interessante auto's (en voor mij een soort van "verlaat jeugdsentiment").

Bij de swap naar een 2,5 benzine kan ik me wel iets voorstellen. Het is een keuze, de keuze voor meer vermogen, en vooral voor meer rust.
En ... de komende 3 jaar een partiële belasting-verlichting, en natuurlijk ook in een aantal gevallen de winst van het niet tot de "gehate" diesels te horen.
Met enkele aanpassingen maak je er een multifuel van: over een paar jaar tevens LPG*, en in principe nu al tevens E85.  
E85 is lang niet overal interessant, maar als je vakantie in Frankrijk viert (of Frankrijk doorkruist op weg naar Spanje) dan is E85 heel interessant.
Omdat tegenwoordig de prijswig tussen benzine en diesel steeds kleiner wordt, en regionaal LPG danwel E85 soms heel voordelig kunnen zijn, kan een multifuel-conversie interessant worden.

*   Aangenomen dat ie in 2025 als 40 jarige belastingvrij wordt, rekeningrijden zou dan natuurlijk een stok in het wiel kunnen zijn.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2022, 10:41

Joris,

Misschien kan je als neven-hobby ook eens een overzichtje met de Santana-ontwikkelingen proberen op te stellen.
De Santana-historie is mijns inziens het uitzoeken waard, er is in Nederland niet erg veel info te vinden.
De Santana-LandRover historie is dan een te ontwarren knoop.
Mijn herinnering is soms wat minder helder, maar ik weet nog dat je in 1981 al de Especial had, en de Cazorla.   Je zag voorruiten uit een stuk, en/of een "Stage I / Defender" neus, "moderne" deuren etc. etc.   O ja, in die tijd waren ook de kunststof side-impact-stroken hevig in de mode, en ook die zag je op sommige Santana-LandRover-modellen.   En dit dus gemengd met pure Series II & III modellen.
Of die "originele" Series II & III nu beter waren, of dat de traditionele gebruikers juist op die auto's zuiniger zijn weet ik niet, maar je ziet in sommige streken nog opvallend vaak juist die oudste Series typen.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 21 Jan 2022, 10:20

50er jaren was er toch al productie.
maar denk dat dit beter af is in een nieuw onderwerp

vdSouris

Berichtdoor vdSouris » 27 Mar 2022, 22:40

Ha Mannen,

Allereerst excuus voor de late reactie. Afgelopen maand(en) veel weg geweest voor de baas, en kennis gemaakt met het begrip mantelzorg.
Kortom, even geen tijd gemaakt voor Sandy, gelukkig nu weer op de rit, kijken of ik deze zomer rond kan toeren.

Bedankt voor de complimenten Marc en Coen. Om de zaken maar chronologisch af te gaan.
De keuze voor benzine is vooral door de fiscus ingegeven, pas in 25 belasting vrij, en diesel is geen pretje.
Verder was de 2.25 diesel echt aan revisie toe, dus dat komt allicht later. (lekt olie, liep niet mooi).
En, ik wilde iets meer vermogen, ben van plan tochtjes door Europa te gaan maken, en dan is 46 kW toch wat magertjes.
(ik hoop met de 62 kW benzine, en een overdrive o.i.d. toch lekker mee te kunnen op de snelweg.

Het overzicht zou inderdaad mooi zijn, al heb ik geen idee waar ik kan beginnen.
Bovendien wil ik me eerst even focussen op de boel rijdend krijgen. Op het moment ligt de auto bijna geheel uit elkaar.
Ga komend weekenden de motor eruit takelen en een begin maken met de nieuwe kabelboom.

Nogmaals dank voor het warme ontvangst.

Groet,

Joris
Land Rover Santana Series III 109 Especial uit 1985.
2,25 Diesel --> 2,5 Benzine (17H)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2022, 10:07

vdSouris schreef:....
Het overzicht zou inderdaad mooi zijn, al heb ik geen idee waar ik kan beginnen.

Allereerst sterkte met de mantelzorg.

Dan wat betreft een Santana-overzicht:
Er is wel een en ander op het Internet te vinden, ik zag toen ik eens zocht bijv gedigitaliseerde folders.
Verder is het vooralsnog een soort van ontdekkingsreis: gewoon goed kijken en gegevens verzamelen.
Pas als je genoeg vaste punten hebt kan je een voorlopig overzicht maken ... en daarna toetsen aan nieuwe info.

Het aardige van deze klus is dat je 'm makkelijk beetje bij beetje kan doen, en ook buiten de voor andere zaken nuttige uren.

Groeten MarcS

LandRover Santana 1971 - AR-76-46 - 2021-12-12 - .jpg

paul k

Berichtdoor paul k » 29 Mar 2022, 07:57

Die Santana's kennen nog veel geheimen.
Zoveel als er over de series te vinden is op het www, zo weinig over de Santana. *( ik snap ook wel dat er veel meer series gebouwd zijn dan Santana's)
Wat niet zal helpen is dat m'n spaans niet best is. :D

Vooral eind jaren 80 liepen de "modellen " wat door elkaar; nog de series neus met een gewijzigd dashboard en 1 raam met 3 wissers, maar andersom is ook gebouwd. De meeste zijn vooral gebruikt in boomgaarden als werkpaard. Bijna alle exemplaren die ik ken hebben behoorlijk wat deuken, lijkt de Spaanse apk een wassen neus. Volgens mij keuren die alleen op koplampen....
De Santana die ik kocht was (Spaanse-) apk gekeurd, maar heb ik een A4 tje vol aan zaken moeten aanpassen/verbeteren om dat ding aan de Nederlandse apk te laten voldoen. Remmen was bagger, alle trommels vervangen, alle veerbussen vervangen,(auto was een dweil op de weg), stoelen zaten er los in, geen gordels (hoeft ook niet)nu wel, schokbrekers kapot, remverlichting defect etc. etc.

Maar een leuke kar om mee te rijden en vrijwel alle Spaanse import exemplaren zijn hard.

Ik kan weinig documentatie vinden, alhoewel 90% gelijk is aan de series, zeker de split window modellen.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile
S1 1954 86"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2022, 09:50

Het klopt .... zelfs al begin jaren 80 zag je in Spanje een veelheid aan varianten.
Ik had indertijd natuurlijk alles wat ik zag moeten fotograferen ... maar dat geldt voor wel meer "herinneringen".
Tegenwoordig zie je de Santana's minder, voor het intensievere gebruik zie je heel vaak Defenders.
Echter, lang niet iedere Santana is gedeukt en afgetrapt, alleen zijn die troetel-kindjes veelal niet te koop.

Groeten MarcS

SANTANA - Picos de Europa - 2014-07.jpg
Drie ruitenwissers en een Defenderoïde radiatorfront.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2022, 12:28

Hier nog een kiekje van een "luxere" Santana 88.
Let op de typische Santana achterdeur + "plastic"dak + platte scharnieren + geintegreerde reservewieldrager, en verder ook de massieve "bumperettes" ... en de "moderne" achterlichten.

Groeten MarcS

Santana LandRover 88 - 2014-07.jpg

Terug naar “Nieuw op het forum”