Dag iedereen mijn naam is Harry. Goed dat dit forum er is!
deze week ga ik voor het eerst een Landrover rijden. Jarenlang een BMW adept geweest (nog steeds eigenlijk) maar altijd naar Landrovers gekeken met de gedachte van; ooit nog eens een keer?
Omdat ik altijd van auto's koop met de kop eraf, dus rond de 3 jaar oud met weinig km's, heb ik een proefrit geregeld met een 2018 Discovery 5 SD4 SE met slechts 34000km.
Natuurlijk stel ik mij er op in dat de proefrit natuurlijk compleet anders gaat worden dan een ritje in mijn huidige autobahn kanon....Kwestie van verwachting management.
Graag informeer ik bij jullie naar tips waar ik specifiek bij dit type op moet letten tijdens de proefrit.
Maar ook of iemand mij iets kan vertellen over over de betrouwbaarheid van de SD4 motor? Op autoweek staat namelijk een review over 2017 Discovery SD4 waar ik toch wel van terugschrik. Zijn die motoren dan zo slecht?
Reacties zie ik graag tegemoet en indien gewenst zal ik jullie op de hoogte houden van het verdere verloop.
even voorstellen
-
even voorstellen
Laatst gewijzigd door hladisco5sd4 op 21 Jul 2022, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: even voorstellen
Welkom en veel plezier met een aankoop.
En jij weet het ook: 1 exemplaar voldoet nooit aan het beeld van een type.
Ik ken mensen met alle typen landrovers die nooooooit wat hebben, en je hebt er die iedere week bij de garage staan bij wijze van spreken.
En jij weet het ook: 1 exemplaar voldoet nooit aan het beeld van een type.
Ik ken mensen met alle typen landrovers die nooooooit wat hebben, en je hebt er die iedere week bij de garage staan bij wijze van spreken.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon
-
Barwaut schreef:Ik ken mensen met alle typen landrovers die nooooooit wat hebben, en je hebt er die iedere week bij de garage staan bij wijze van spreken.
Precies ... zo ken ik iemand die keurig een nieuwe Disco 2 V8 kocht en tot tweemaal een nieuwe motor nodig had ... zelfs als dat dan garantie is is het vooral ook garantie voor een sindsdien diep geworteld wantrouwen in het merk.
Je hebt dus wat geluk nodig en vooral ook een goede monteur/garage voor alles wat je niet zelf wilt doen.
Met een tweedehandse BMW kan overigens ook van alles mis zijn ...
Groeten MarcS
-
Dank voor jullie reactie.. Nee een BMW is ook niet zonder problemen. Een vanaf nieuw gereden 3 serie touring kon ik ooit enkele weken nadat de garantie was verlopen het differentieel van vervangen.
We hebben de Discovery gekocht, met 48.000km op de teller had hij echt niets geleden.
Inmiddels ben ik er wel achter dat de SD4 niet zonder problemen is. Op bijgaande website (https://dieselheads.co.uk/our-engines/204dta-engine/) wordt met name beschreven dat de zuigercompressie- en olieschraapveerringen op de cilinderbus invreten. Bij een revisie worden er betere kwaliteit bussen geplaatst waarmee het probleem kennelijk wordt verholpen.
De distributieketting spanners zijn van kunststof en schijnen dermate te slijten dat het plastic de zuigopening van de oliepomp in het carter blokkeert. De ketting glijdt namelijk over de spanners en ook hier lijkt het beter dat JLR beter wat meer had kunnen uitgeven aan spanrollen of tandwielen om de distributieketting te geleiden.
We hebben de Discovery gekocht, met 48.000km op de teller had hij echt niets geleden.
Inmiddels ben ik er wel achter dat de SD4 niet zonder problemen is. Op bijgaande website (https://dieselheads.co.uk/our-engines/204dta-engine/) wordt met name beschreven dat de zuigercompressie- en olieschraapveerringen op de cilinderbus invreten. Bij een revisie worden er betere kwaliteit bussen geplaatst waarmee het probleem kennelijk wordt verholpen.
De distributieketting spanners zijn van kunststof en schijnen dermate te slijten dat het plastic de zuigopening van de oliepomp in het carter blokkeert. De ketting glijdt namelijk over de spanners en ook hier lijkt het beter dat JLR beter wat meer had kunnen uitgeven aan spanrollen of tandwielen om de distributieketting te geleiden.
-
Tijd voor een update
Wat is een Discovery een fijne auto om mee te rijden. Groot, comfortabel, stil redelijk vlot in het verkeer.
Maar 5000km verder en jawel zuigerveren die zich invreten in de cilinder wand….
Het begon merkbaar te worden met een extra ‘donkere’ dieselronk. En na verloop van tijd kwam de motor af en toe niet op toeren.
Uiteindelijk gaf de foutmelding volgens de anwb een lage turbodruk aan, maar kon ik wel doorrijdend. Uiteindelijk kwam uit een diagnose door de garage een compressie test en een endoscoop de diagnose van een schrapende zuiger.
De ‘betrouwbaarheid’ van het SD4 blok is dus aangetoond…. En precies daar waar andere SD4 blokken ook op schijnen te sneuvelen.(..)
Reparatie is onder garantie. Een nieuw motorblok geeft mij alleen niet de geruststelling dat dit over enkele km’s niet weer gebeurt.
Is een revisie niet een betere optie? Nieuwe (betere) cilinder bussen, nieuwe zuigers dan moet het toch beter gaan?
Iemand commentaar hierop?
Wat is een Discovery een fijne auto om mee te rijden. Groot, comfortabel, stil redelijk vlot in het verkeer.
Maar 5000km verder en jawel zuigerveren die zich invreten in de cilinder wand….
Het begon merkbaar te worden met een extra ‘donkere’ dieselronk. En na verloop van tijd kwam de motor af en toe niet op toeren.
Uiteindelijk gaf de foutmelding volgens de anwb een lage turbodruk aan, maar kon ik wel doorrijdend. Uiteindelijk kwam uit een diagnose door de garage een compressie test en een endoscoop de diagnose van een schrapende zuiger.
De ‘betrouwbaarheid’ van het SD4 blok is dus aangetoond…. En precies daar waar andere SD4 blokken ook op schijnen te sneuvelen.(..)
Reparatie is onder garantie. Een nieuw motorblok geeft mij alleen niet de geruststelling dat dit over enkele km’s niet weer gebeurt.
Is een revisie niet een betere optie? Nieuwe (betere) cilinder bussen, nieuwe zuigers dan moet het toch beter gaan?
- Erik Peters
hladisco5sd4 schreef:Is een revisie niet een betere optie? Nieuwe (betere) cilinder bussen, nieuwe zuigers dan moet het toch beter gaan?
Er schijnen revisiebedrijven te zijn die juist dat doen; betere stalen cilinderbussen plaatsen. Maar ook dat is niet gratis.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Erik Peters schreef:hladisco5sd4 schreef:Is een revisie niet een betere optie? Nieuwe (betere) cilinder bussen, nieuwe zuigers dan moet het toch beter gaan?
Er schijnen revisiebedrijven te zijn die juist dat doen; betere stalen cilinderbussen plaatsen. Maar ook dat is niet gratis.
Tja ... ik denk dan direct aan een sommetje:
Nu onder garantie een nieuw motorblok en dan de komende 50.000 km sparen voor een "betere" revisie ?
't Is natuurlijk een gokje, maar d'r zijn ook andere "kansen".
Wellicht is het ruilblok al voorzien van betere cilinderbussen ?
Er is ook de kwaaie kans: de kans op een total-loss (of vergelijkbaar) binnen de komende 50.000 km.
Of te wel, een complex van al dan niet rationele afwegingen, waarschijnlijk wint de intuïtie.
Groeten MarcS
Als een fabriek onder garantie nieuwe blokken moet plaatsen zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat die nieuwe blokken aangepast zijn om het probleem van de oude op te lossen. Maar of dat zo is vraagt wat uitzoekwerk.
De eerste Td5's liepen ook wel eens stuk op de oliepomp maar inmiddels weten we dat er geen betrouwbaarder en beter blok ooit gebouwd is door JLR
De eerste Td5's liepen ook wel eens stuk op de oliepomp maar inmiddels weten we dat er geen betrouwbaarder en beter blok ooit gebouwd is door JLR
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Edward schreef:Als een fabriek onder garantie nieuwe blokken moet plaatsen zou je er vanuit moeten kunnen gaan dat die nieuwe blokken aangepast zijn om het probleem van de oude op te lossen. Maar of dat zo is vraagt wat uitzoekwerk.
Wat het nieuwe blok gaat bieden kan je wellicht achterhalen, en anders zal de tijd het leren.
In een lang verleden werden de "latere/laatste" 2,5TD garantiegevallen niet door de inmiddels verbeterde TD maar - toen de 200Tdi in voldoende mate beschikbaar was - door 200Tdi vervangen.
Overigens kan zelfs "like-for-like" interessant zijn. Mocht het gaan om een zeker percentage stuklopende blokken dan heb je bij dat tweede blok weer opnieuw de kans op eentje die niet stukloopt ... het is een beetje slordige kwaliteitscontrole, maar het werkt wel (ik zou bijna zeggen: LandRover is er groot mee geworden ... dit type "kwaliteitscontrole").
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”