nieuw op forum en op zoek naar een defender:)

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
tommy1985

nieuw op forum en op zoek naar een defender:)

Berichtdoor tommy1985 » 01 Jul 2017, 17:33

Goedemiddag liefhebbers,

Ik ben Tommy uit Utrecht en samen met mijn vader opzoek naar een landrover. Zelf heb ik meerdere oude auto's gehad maar nog geen landrover, mijn ervaring zit hem in de kevers en Volkswagen bussen. Ik realiseer met dat dit andere koek is maar met geduld en plezier en fora kun je een eind komen :) De afgelopen tijd heb ik van alles gelezen over Defenders op internet over ervaringen, mooie tochten maar ook over gebreken.
We zijn op meerdere dagen geweest en zijn onlangs bij een paar Defenders wezen kijken. Aangezien mijn vader wat ouder wordt wil hij een relatief nieuwe Defender, daarnaast wil hij wel ruimte hebben maar ook geen loeigroot ding. Vandaar dat we voorkeur hebben voor een 110 enkele cabine die niet zo oud is. Vandaag heb ik er een bekeken:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lan ... =lr&pos=20

Technisch wil ik hem nog laten keuren door een bekend garage bedrijf maar zelf heb ik er vandaag al wel onder gelegen, qua roest zie ik geen vreemde dingen. Door de volkwagens ben ik heel wat gewend (body-off heb ik ervaring mee door alle rotte platen en balken) maar bij deze Defender zie ik alleen wat vliegroest. Daarnaast zie ik geen lekkages bij het stuurhuis of aandrijving op het eerste gezicht. Maar goed dit heb ik gedaan tijdens het fijne zomerweer van vandaag op straat dus veel kan ik er niet over zeggen, vandaar nog de check door het garagebedrijf. De auto is uit 2010 en heeft pas 11000 gereden dus in mijn ogen zou die technisch in orde moeten zijn.

Ik heb de aankooplijstjes van internet bekeken en er vallen mij nog geen bijzondere dingen op als ik deze Defender bekijk. Hebben jullie nog tips voor deze beginnende Defenderrijder? Ik moet zeggen dat ik de km stand van 11000 wel opvallend vind...

Tips en aanbevelingen hoor ik graag.

Voor de rest zal ik het weekend lekker rondspeuren op het forum om nog meer kennis op te doen.

Fijn weekend.

Groet Tommy

ernsts

Re: nieuw op forum en op zoek naar een defender:)

Berichtdoor ernsts » 01 Jul 2017, 18:16

Hi Tommy,

welkom en (alvast) veel plezier met jullie toekomstige aanwinst!

Heb je op de site van LRCH ook dit boekje gezien?
Land Rover Kompas: Boekje Aanschaf 2e hands Land Rover
(LBK1010)
€ 9.50
Boekje met tips en adviezen waar op te letten bij de aanschaf van een tweede hands Land Rover.
Geheel nieuw 146 pagina's tellende uitgave, door Rob Dekker

Het is aangepast met tips ook over de nieuwste Defenders heb ik begrepen. Misschien handig om te bestellen.

De auto die je op het oog hebt... tsja, 2010 en 11000 km... Ik zou voornamelijk benieuwd zijn naar de historie en waarom hij nu verkocht wordt. Je kan met een kentekencheck ook zien hoeveel eigenaren de auto heeft gehad dacht ik (en of het import is).
Normaal gesproken kan er met de motor en alle andere hardware niet zoveel mis zijn, tenzij er dus 11000 hele rare kilometers mee zijn gereden. Maar hij kost ook wel wat, dus ik verwacht een goede auto voor zo'n bedrag.

Heb je al proefgereden? Ook lage gearing, difflock in/uit geprobeerd? Als dat zelden is gebruikt kan het vast zitten.
Sowieso met zo'n prijs en bij een bedrijf zou ik minimaal drie maanden afspreken voor zaken die het plots toch niet blijken te doen.

Succes, en staar je niet blind op dit exemplaar, er zijn er (zeker met zo'n budget) nog wel meer op de markt.
Laat even weten hoe het verder is gelopen t.z.t.

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 01 Jul 2017, 18:30

Tommy,

Welkom op het forum, en succes met je zoektocht naar een Defender. Waar ik even snel naar gekeken heb, wat zegt de RDW over de tellerstand:

De RDW geeft geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets gewijzigd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.

Ook zag ik ik maar één eigenaar geregistreerd staan in de afgelopen 7 jaar. Dit is waarschijnlijk een bedrijf geweest aangezien er btw moet worden betaald. Bij een dealer zou de onderhoudshistorie opgevraagd kunnen worden. Zo weinig kilometers lijkt aantrekkelijk, echter in 7 jaar net iets meer dan gemiddeld 1500 km per jaar lijkt mij de motor geen goed doen. Of er volgens het onderhoudsschema naar de maanden is gekeken, en niet naar de werkelijke kilometrage zou ik uitzoeken. Heeft de auto bv langdurig stil gestaan dan is een ferme inspectie en wellicht vernieuwen van pakkingen noodzakelijk. Ook de reden van zo weinig kilometers lijkt mij belangrijk. De auto is immers nog niet ingereden en uitsluitend kleine ritjes doen de motor geen goed. Succes.

Chris

tommy1985

Berichtdoor tommy1985 » 01 Jul 2017, 19:09

Hallo Chris en Ernst,

Wat leuk dat jullie gelijk reageren:) Dat is toch wel het leuke aan zo'n forum dat je ervaringen met elkaar kunt uitwisselen!

@Ernst, De lage giering en diff lock moet ik nog proberen, bedankt voor de tip! Ik heb nog niet gereden want de heren van de verkoop waren te druk met sportauto's aan de man brengen dus ik heb niemand gesproken. Ik vond het een beetje vreemd maar goed ik heb zelf ook niets gevraagd. Ik ga kijken naar dat boekje met tips, sowieso leuk om te lezen.

@Chris, de RDW site heb ik ook gecontroleerd. De auto is van 2010 en in 2010 werden ook deze kentekens uitgegeven dus misschien is hij tussentijds uit Nederland geweest maar volgens mij krijg je dan een nieuw kenteken omdat je hem moet invoeren waardoor er een recenter kenteken op komt... Dus mijn gedachte is dat hij altijd in Nederland is geweest. Ik kon helaas in de auto niets van een boekje vinden met dealerstempels of controle historie, dit ga ik sowieso navragen want ik ben ook erg benieuwd. Bij de Volkswagens weet ik dat er beunhazen waren die de tellerstanden terugdraaiden maar ik hoop toch dat dit bij de moderne auto bijna niet meer mogelijk is. Ik wilde eigenlijk het chassisnummer met het bloknummer + kenteken laten controleren bij de dealer die hem heeft onderhouden/ of destijds rijklaar heeft gemaakt. Zij zouden toch moeten kunnen zien of dit een match is. Dan weet ik zeker dat er niet mee gerommeld is.
Je punt dat hij dan nog eigenlijk helemaal niet is ingereden ben ik helemaal met je eens en baart mij ook een beetje zorgen. Aan de andere kant kan ik na de koop dit snel oplossen door lekker te gaan rijden en ervaring op te doen:)

Bedankt voor de tips mannen!

Groet Tommy

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jul 2017, 19:36

Hmmm ... een interessante auto met een nieuwsgierig makende (nu nog onbekende) historie.

Als ik de plaatjes zie was hij eerst wit. En als ik de RDW-info zie is ie pas na 5 maanden in Nederland terecht gekomen.
En deze variant, de 110 PickUp is in Nederland tamelijk ongebruikelijk, meestal zie je de 110 HCPU.

Mijn 110 is maar weinig jonger, na nog geen twee maanden had ik al 6.000 km op de teller.
Na 5 maanden stond de teller al verder als die van deze enigma-auto.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 02 Jul 2017, 10:42

Ik ben er nog even ingedoken. Wat opvalt is het ontbreken van de letters Land Rover op de motorkap, schade gehad? Verder ziet de lier er behoorlijk gebruikt uit. Dit kan een gebruikte versie zijn, echter aannemelijk is, dat deze nieuw geleverd is. Met zo weinig kilometers zou deze auto ingezet kunnen zijn als reddingswagen of in de bosbouw waar voornamelijk de lier is gebruikt voor het verplaatsen van zware materialen. Hiervoor moet de motor lopen. Het kan dus zijn dat er veel draaiuren zijn en weinig kilometers. In dat geval zou ik de auto laten staan, en zoals eerder aangegeven door Marc, is deze versie ongebruikelijk in NL. Ook het ontbreken van het onderhoudsboekje is dubieus. Voor het bedrag wat deze auto moet kosten kan je ook de dealers raadplegen (die ook garantie geven). Als laatste: de aankoop van een auto met een dergelijke lage kilometerstand garandeert niet dat je probleemloos zal rijden de komende jaren. Een goed onderhouden Defender met alle aantoonbaar uitgevoerde onderhoudsbeurten is m.i. een betere optie.

Chris

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 02 Jul 2017, 11:08

Waterrover schreef:Ik ben er nog even ingedoken. Wat opvalt is het ontbreken van de letters Land Rover op de motorkap, schade gehad?

Dat correspondeert met de opmerking van MarcS, oorpronkelijk witte kleur (interieur en bak op de foto's). Overgespoten dus, naar de reden zou ik dan wel vragen, schadegeval of samengestelde body o.i.d. Met zo weinig km wordt dit soort historie inderdaad extra interessant, maar ik zou op mijn hoede zijn, zeker gezien de stevige prijs (en er komt nog BTW bij)...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jul 2017, 11:39

VeeTee schreef:
Waterrover schreef:Ik ben er nog even ingedoken. Wat opvalt is het ontbreken van de letters Land Rover op de motorkap, schade gehad?

Dat correspondeert met de opmerking van MarcS, oorpronkelijk witte kleur (interieur en bak op de foto's). Overgespoten dus, naar de reden zou ik dan wel vragen, schadegeval of samengestelde body o.i.d. Met zo weinig km wordt dit soort historie inderdaad extra interessant, maar ik zou op mijn hoede zijn, zeker gezien de stevige prijs (en er komt nog BTW bij)...

't Kan allemaal eenvoudig samenhangen met het overspuiten (wat wel weer interessant is: wanneer is ie overgespoten ... wellicht heel recent om 'm snel een aantrekkelijk uiterlijk te geven?). Ik vind een PickUp in wit eigenlijk beter tonen als in het groen.

Witte Defenders zijn/waren in Spanje heel gebruikelijke gebruiks-auto's/werk-ezels, en er is in Spanje met de crisis ook veel over de kop gegaan, dus werd/wordt er veel ex-Spaans aangeboden, soms zelfs voor leukere prijzen.
Een erg rustige historie hoeft overigens geen bezwaar te zijn, het vraagt vanwege de tijdsspanne gewoon om even wat meer aandacht op punten die gewoonlijk bij een lage kilometerstand geen aandacht vragen.

Maar goed, als het een ex-Spaanse auto is dan heeft ie in ieder geval een paar maanden geen zout gezien ... maar wat heeft ie dan de rest van die 7 jaar gedaan ??

Groeten MarcS

PS Dezelfde verkoper heeft ook een 5-deurs grijze 110, met een meer gebruikelijke kilometerstand, en een vergelijkbare prijs (maar zonder die extra BTW). Overigens heeft ook deze auto een (langer) stukje voorgeschiedenis buiten Nederland.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Jul 2017, 13:27

Waterrover schreef:echter in 7 jaar net iets meer dan gemiddeld 1500 km per jaar
Chris

APK is al meer dan een jaar verlopen, en hij staat al een jaar op de laatste eigenaar (HAZET?). Heeft hij toch al weer gemiddeld 1850km per/jaar gereden :D .
Gewoon navragen en als het antwoord niet aanstaat lekker laten staan. Niet gelijk spoken zien bij een lage KM stand, er komen wel gekkere dingen voor.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jul 2017, 13:58

Ron63 schreef:..... Niet gelijk spoken zien bij een lage KM stand, er komen wel gekkere dingen voor.

Precies, als mijn ± even oude auto 3 weken stil staat zit het achterdeurslot ook niet "lekker in z'n vel".
Na een paar keer met de sleutel wil daarna de centrale deurvergrendeling weer werken, da's dus het soort dingen die je bij weinig gebruik zeker zal tegenkomen.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”