Justin01 voorstellen en wat vragen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Justin01

Justin01 voorstellen en wat vragen

Berichtdoor Justin01 » 03 Sep 2017, 08:49

Ik ben Justin, 28 jaar jong en woonachtig in de omgeving van Apeldoorn.

Na wat gedoe met de APK heb ik gisteren eindelijk mijn Discovery op naam kunnen zetten :mrgreen:

De auto is voor het eerst op kenteken gekomen in 1999, maar na wat research ben ik erachter
gekomen dat het een 300tdi Disco 1 is (met automaatbak).

Het is een grijs kenteken auto met 360.xxx km ervaring. De voorbumper is aan de onderzijde
ingekort en de auto staat op 16 inch velgen met 235-65 offroadbanden.

Omdat deze banden niet altijd geheel vrij draaien, wil ik de auto verhogen
#EERSTE VRAAG#
Wat raden jullie aan?
- Ik zit zelf aan een lift van 2 á 3 inch te denken
- Beetje betaalbaar zou fijn zijn :lol:
- Is dit alleen te bereiken met andere schokdempers en veren of zijn er meerdere opties?

#TWEEDE VRAAG#
Waar moet ik rekening mee houden als ik met spoorverbreders van 35mm zou willen rijden rondom?

#DERDE VRAAG#
Mijn cruise control doet het niet, is dit toevallig een kwaaltje wat ik zelf kan fixen voordat ik hem naar een garage breng?

#VIERDE VRAAG#
Zijn er nog dingen technisch/motorisch waar ik bij dit model extra op moet letten?

#VIJFDE VRAAG#
Ik wil een beurt uitvoeren, welke olie raden jullie aan?
Is het nog verstandig/zinnig om de vloeistoffen in de automaatbak en differentieel te verversen?
Zo ja, moet ik dan nog op een bepaalde manier spoelen? Wat voor oliën raden jullie aan?

Tips&tricks zijn altijd welkom!!

Roger B.

Re: Justin01 voorstellen en wat vragen

Berichtdoor Roger B. » 10 Sep 2017, 09:07

Welkom op het forum....

het stellen van technische vragen in een voorsteltopic is niet handig, dan krijg je een technisch onderwerp in het voorstelforum...

het is niet onmogelijk een 300Tdi te hebben uit 1999, maar eind 1998 kwam de Disco 2 met Td5 motor.....

voor een aantal van je vragen is het wel van belang dat het over het juiste type gaat.......

235/65R16 die aanlopen is vreemd, zowel bij de D1 als bij de D2 (waar dit de standaard maat is) waar lopen de banden aan?
Verhogen indien noodzakelijk kan op meerdere manieren, veren en schokdempers (vervangen of verlagen) is het gemakkelijkst, maar je kunt ook een body lift doen. tot 2" kun je zonder verdere aanpassingen daarboven moet je vanwege je stuurgedrag dat anders te veel veranderd en vanwege de hoek van de kruiskoppelingen in de cardanas de langsarmen vervangen door "gecorrigeerde"exemplaren.

35mmm spoorverbredinng zorgt voor extra belasting op de wiellagers, in hoeverre dat veel effect heeft op de levensduur weet ik niet, valt wel mee denk ik. Heb me er de laatste tijd niet in verdiept, maar meen dat spoorverbreders in NL niet toegestaan zijn (of waren)
ook spoorverbreders hebben effect op het stuurgedrag van de auto,

cruisecontrolle bij D1 werkt anders dan bij D2 dus daar moeten we zeker zijn wat voor auto je nou echt hebt.
D1 kan lekkage bij het balgje zijn, D2 defecte rempedaal schakelaar of rotary coupler in het stuur (neem aan dat de hoofdschakelaar van de cruise wel aan staat?)

overige vragen volledig afhankelijk van model en motor.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2017, 09:30

Roger B. schreef:Welkom op het forum....

het stellen van technische vragen in een voorsteltopic is niet handig, dan krijg je een technisch onderwerp in het voorstelforum...

het is niet onmogelijk een 300Tdi te hebben uit 1999, maar eind 1998 kwam de Disco 2 met Td5 motor.....

voor een aantal van je vragen is het wel van belang dat het over het juiste type gaat.......

235/65R16 die aanlopen is vreemd, zowel bij de D1 als bij de D2 (waar dit de standaard maat is) waar lopen de banden aan?
Verhogen indien noodzakelijk kan op meerdere manieren, veren en schokdempers (vervangen of verlagen) is het gemakkelijkst, maar je kunt ook een body lift doen. tot 2" kun je zonder verdere aanpassingen daarboven moet je vanwege je stuurgedrag dat anders te veel veranderd en vanwege de hoek van de kruiskoppelingen in de cardanas de langsarmen vervangen door "gecorrigeerde"exemplaren.

35mmm spoorverbredinng zorgt voor extra belasting op de wiellagers, in hoeverre dat veel effect heeft op de levensduur weet ik niet, valt wel mee denk ik. Heb me er de laatste tijd niet in verdiept, maar meen dat spoorverbreders in NL niet toegestaan zijn (of waren)
ook spoorverbreders hebben effect op het stuurgedrag van de auto,

cruisecontrolle bij D1 werkt anders dan bij D2 dus daar moeten we zeker zijn wat voor auto je nou echt hebt.
D1 kan lekkage bij het balgje zijn, D2 defecte rempedaal schakelaar of rotary coupler in het stuur (neem aan dat de hoofdschakelaar van de cruise wel aan staat?)

overige vragen volledig afhankelijk van model en motor.

In mijn vocabulaire is "Body Lift" iets anders als verhogen in de traditionele zin, en als ik een en ander lees is dus verhogen (met langere veren etc. danwel een spacer) bedoeld. (Een "Body Lift" is een typisch Amerikaans ding: alleen de koets hoger, en dus een iets tot veel aangepaste bediening. Door die hogere koets is meer ruimte voor dikke wielen.)

Dan verder: Door verhogen en ook door spoorverbreding verander je veel aan de looks. Eventueel kom je met een bescheiden verhoging ook iets verder op een door tractoren omgeploegd bospad, maar wil je net zo ver als die ploegende tractor kunnen komen dan moet de de Disco ombouwen tot een tractor ... en dan heeft ie op z'n best ook het weggedrag van een tractor.

En tenslotte geven spoorverbreders niet alleen grotere belasting van de wiellagers en stuurinrichting, en een ander stuurgedrag, maar ook (kans op) meer schade wanneer je links of rechts iets raakt wat even iets te lang niet meegeeft.
    Stel dat zonder spoorverbreders het wiel precies neutraal rond het raakpunt van de fusée-as op de weg staat, dus ± links en rechts 10 cm band, na montage van spoorverbreders wordt het 6,5 en 13,5 cm ... dus een enorme toename van de hefboomwerking.
O ja, wat betreft de 300Tdi <=> Td5 vraag: "De auto is voor het eerst op kenteken gekomen in 1999" ... dat zou de oplossing kunnen zijn: pas later op kenteken gekomen ?

Maar goed: De vragen passen beter op de Techniek-pagina.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Sep 2017, 09:47

ik reed met een disco zonder verhoging en enige waarmee ik me vast reed in het terrein waren de assen, as aan de grond, geen wieldruk meer dus geen tractie....VAST (en het type "lieren is een zware klus" vast meestal ............ dus wil je iets bereiken moet je grotere wielen monteren.... dat geldt voor elke terreinwagen met starre assen.. je chassis of alleen body omhoogbrengen zonder de wielen overeenkomstig te vergroten levert geen echte winst in het terrein. voor de ruimte van je wielen is body lift net zo goed en heb je er vaak minder van nodig om hetzelfde wiel kwijt te kunnen ( verhoging van de vering levert soms ook meer inveren aan de andere kant als waar je meer uit veert wat weer zorgt dat je wiel dieper je wielkast ingaat )

en vwb 300tdi 99.... ik zei toch ook dat het niet onmogelijk was .... alleen dat het niet standaard was en dat je effe zeker moet zijn over welk type het gaat...... heb wel vaker mensen zeker zien zijn dat ze een tdi d1 hadden en dan een foto van een D2 td5 plaatsen

PS1
wat voor nut heeft het een bericht te quoten waar je direct onder reageert?
PS2
wanneer je op een stukje van een bericht reageert, waarom dan het hele bericht quoten?
gone

Justin01

Berichtdoor Justin01 » 11 Sep 2017, 08:59

Bedankt voor de reacties!

Ik zie dat ik een typfout heb gemaaky, de banden hebben een hoogte van 85 en niet 65

Als het makkelijker is zal ik mijn vragen in het technische gedeelte plaatsen.

Hieronder een foto van mijn bolide

Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Sep 2017, 23:14

yup, een disco 1 (300tdi)
gone

dormos

Berichtdoor dormos » 01 Mei 2018, 11:12

Vraagje mbt 2" lift:

In verband met doorwadingen op IJsland wil ik m'n D2 een 2" lift geven. Grootst mogelijke banden zitten er al op, en lift kit is in huis.
Wat is jullie ervaringen mbt de remleidingen en ABS kabels? Is het nodig om die ook te verlengen of gaat het nog goed met de standaard lengte?

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

rrover

Berichtdoor rrover » 01 Mei 2018, 16:23

Welkom en inderdaad beter om de vragen in de tech sectie te plaatsen.

#EERSTE VRAAG#
Simpelste en goedkoopste optie is spacers voor de veren en een drop kit voor je schokdempers. Als je handig bent is dit simpel zelf te maken. Als je veren en dempers al de beste tijd achter de rug hebben kun je overwegen ze te vernieuwen en voor een 2" lift te kiezen. 3" is te veel en dan krijg je allerlei andere zaken die je moet aanpakken.
Goedkoopste in de UK te koop (net als andere onderdelen overigens die je voor je beurt nodig hebt). Bv bij Paddock Spares of LRseries maar er zijn er meer.

https://www.island-4x4.co.uk/rear-shock ... -2296.html
https://www.island-4x4.co.uk/spring-spa ... -2045.html
https://www.island-4x4.co.uk/spring-spa ... -2044.html

De meeste 2" lift veren zijn stugger dan standaard en daardoor krijg je de lift. Dat houdt dus in dat hij stugger veert dan standaard. Kan zijn dat je dat niet wil en dan zijn de genoemde spacers een betere optie.

#TWEEDE VRAAG#
Je wiellagers wat vaker stellen. Zullen dus ook wat korter meegaan maar dat valt reuze mee.

#DERDE VRAAG#
Meestal de vacuumslangetjes van de cruise control in de motorruimte. Ga ze allemaal na en vervang indien nodig. Verder zekering of het regelklepje bij het luchtfilter.
Zoekwerk naar dit soort zaken kan bij een garage al snel in de papieren lopen als ze niet bekend zijn met dit model. Beter dus zelf wat tijd in stoppen en anders een after market cruise control installeren.

#VIERDE VRAAG#
Roest is de grootste vijand. Verder is het natuurlijk een LR product dus met de bekende zwakke punten. Wellicht iets om de Discovery buying guide aan te schaffen. Daar staan de zwakke punten wel in.

#VIJFDE VRAAG#
Gewoon simpele olie volgens de juiste spec. (bv Comma) is goed genoeg. Er hoeft geen dure Kroon of Shell olie in.

Bij verversen van de automaat kun je door aftappen nooit alles verversen. Dat gaat alleen met spoelen waar je speciale apparatuur voor nodig hebt en je dus moet laten doen. Dat kost al snel € 300+. Als alternatief kun je ook 2 of 3x normaal verversen achter elkaar na kort stukje rijden. Maar spoelen is wel het beste.
Maar als hij goed schakelt en de olie ziet er goed uit dan zou ik er eerst maar eens een tijdje in rijden voordat je er veel geld aan uitgeeft.

Olie van de diffs is simpel zelf te verversen.

Verder raadt ik je aan om het werkplaatshandboek te downloaden en/of de Haynes manual te kopen. Verder is ook de parts manual handig om te hebben.
Kijk ook eens op LR4x4.com ... staat enorm veel info.
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 01 Mei 2018, 16:31

Volgens mij had Hans beter een nieuw topic kunnen starten, er gaan er nu 2 door elkaar heen lopen.

Groet

Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

dormos

Berichtdoor dormos » 02 Mei 2018, 10:12

Zal ik doen, had niet verwacht dat iemand zo uitgebreid op een post uit september 2017 zou reageren na mijn vraag over 2" lift en mijn vraag uiteindelijk niet beantwoord...

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Terug naar “Nieuw op het forum”