Nieuw en leergierig strandrijder....

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
diego

Nieuw en leergierig strandrijder....

Berichtdoor diego » 08 Nov 2018, 17:50

Hallo allemaal, diego en net een Defender aangeschaft na jaren de droom te hebben gehad om strand te kunnen rijden. Het is een 110 uit 2008 en ik hoop veel te leren op dit forum, ben nu 52 jaar.
Zitten er ook ervaren strandrijders op dit forum? Heb me al wat ingelezen maar de praktijk is vaak toch anders. Het duin af in lage giering met diff locked en op het harde strand weer naar hoge giering met diff unlocked?
Hoop basistips te ontvangen over het strandrijden en wil zeker ook off road cursussen gaan volen, de auto is er eindelijk, nu de ervaring nog.......bedankt alvast voor de reactie (s)....

OttoVink

Re: Nieuw en leergierig strandrijder....

Berichtdoor OttoVink » 09 Nov 2018, 01:35

Zonde, doe het niet, je gaat veel landroverexceem krijgen. :cry:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Nov 2018, 09:16

OttoVink schreef:Zonde, doe het niet, je gaat veel landroverexceem krijgen. :cry:

Precies, voor het strand is het niet al te schadelijk, voor de LandRover des te meer.

Zo zeker als het feit dat het na eb weer vloed wordt is het dat ook de roest (en andere corrosie) opkomt.
Dat roesten (en andere corrosie) zal niet zo vlot opkomen als de vloed, maar het komt, en het komt sneller als bij veel andere auto's.

En erger nog, na vloed komt ook weer eb, maar na roest komt alleen maar het verdere verval.
    Misschien komen de problemen met de electrickery nog wel eerder.
Groeten MarcS

The_Dutchman

Berichtdoor The_Dutchman » 09 Nov 2018, 12:55

Gewoon hoog en droog op het strand rijden lijkt mij relatief onschuldig, maar blijf weg van de natte vloedlijn. De onderkant van een Defender biedt erg veel plekken waar zout water dan wel zout zand zich kan verzamelen en hun vernietigende werk kan doen. Zelfs met een gedegen behandeling van de onderzijde met bv Dinitrol zou ik de natte delen vermijden.

Ik hoop dat dit advies geen domper voor je is, maar er zijn genoeg andere terreinen waar je een Defender uit kunt laten. Veel plezier.

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 09 Nov 2018, 12:58

....of neem een Jeep voor op het strand...die mag kapot ;)

Houston

Berichtdoor Houston » 09 Nov 2018, 15:57

Zou dat veel erger / schadelijker zijn dan het zout op onze wegen, in de winter?
Dat zal toch niet veel verschil maken?

V.w.b. het rijden; Vooral gang houden, lijkt mij. :lol: De 4x4 is misschien wel handig en je kunt ook nog de banden wat aflaten.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Nov 2018, 16:34

Houston schreef:Zou dat veel erger / schadelijker zijn dan het zout op onze wegen, in de winter?
Dat zal toch niet veel verschil maken?

V.w.b. het rijden; Vooral gang houden, lijkt mij. :lol: De 4x4 is misschien wel handig en je kunt ook nog de banden wat aflaten.

Wat betreft schadelijk ... zelfs de nabijheid van de zee is al "schadelijk".

Naast de LandRover heb ik ook een eigenwijze fiets (of eigenlijk meer van die eigenwijze fietsen).
Deze eigenwijze fiets combineert deels RVS, deels roestend staal, met allerlei lichtere alliages.
Een galvanisch rampgebied dus ... toch gaat het bij mij heel lang goed.
Toen ik eens omhoog zat wegens verongelukte fietsen zocht en vond ik "nieuwe".
Ik kreeg er ook twee exemplaren uit Zeeland. En ... daarbij waren aluminium spatborden deels erger als gatenkaas.
Ook de andere delen waarbij "lichtere alliages" in het spel waren waren deels geheel door oxide "verstild".
En natuurlijk brak ieder roestig boutje af, ook na ruim kruip-olie en/of WD40.

Fietsen uit het binnenland willen wel eens verwaarloosd zijn maar met minimale zorg blijft alles goed gangbaar.
En ... in het binnenland wordt meer zout gestrooid want meer vorstdagen en ook meer en langduriger sneeuw (als er nog sneeuw valt).

Bij de combinatie strand + LandRover speelt het zand nog een extra rol: zand in het chassis houdt alles vochtig en zout, dat is heel veel verwoestender a;s alleen wat stoffig zout dat van de weg opwaait.

Groeten MarcS

PS   Mocht je dan toch op het strand en in de duinen willen rijden: Neem sleetse banden van een iets grotere maat, en doe er niet teveel lucht in.
      Let op, een boswachter in Les Landes vertelde dat de Defenders met zandbanden en lucht relatief vaak problemen met de stuurbekrachtigng hadden.
PS2 Neem gewoon een Jeep voor op het strand.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 09 Nov 2018, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Nov 2018, 16:49

Mag je überhaupt nog ergens op het strand rijden? Heb wel eens een strandhuisje af gebroken aan het eind van het seizoen en dat was gezeik genoeg met ontheffingen etc.

Verder is zelf door de zee rijden niet echt schadelijk voor je wagen. De actie daarna of het gebrek eraan is veel bepalender. Maw; wassen, wassen, wassen en de onderkant en chassis spoelen, spoelen en daarna nog meer spoelen.

Net zoals een wagen niet wegroest door het off-roaden maar door het "stoer" vinden dat ie vuil is en dus geen onderhoud plegen in de zin van wassen, spoelen en spoelen.

Overigens zie ik niet in waarom een Wrangler weg laten roesten minder sneu is dan een Defender?
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 09 Nov 2018, 17:44

Edward schreef:
Overigens zie ik niet in waarom een Wrangler weg laten roesten minder sneu is dan een Defender?

Pfff, soms moet je dingen niet zo serieus nemen maar met een glimlach ;)

Fijn weekend !

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Nov 2018, 20:05

Edward schreef:Overigens zie ik niet in waarom een Wrangler weg laten roesten minder sneu is dan een Defender?

Het gaat mij niet om sneu of niet, maar ik ga ervan uit (wellicht ten onrechte) dat de Jeep niet vol zit met galvanische valstrikken.
Verder vind ik ieder onnodig geprovoceerd verval sneu ... (en bij een Defender vind ik het meer dan sneu).

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”