Cérès en zijn Defender 2.0 MPI

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Cérès

Cérès en zijn Defender 2.0 MPI

Berichtdoor Cérès » 06 Feb 2019, 10:08

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en wil me graag even voorstellen.

Ik ben 50 jaar, getrouwd en woon in Apeldoorn. In mijn vrije tijd mag ik graag in m'n garage werken aan mijn wagenpark wat bestaat uit 2- 3- en 4-wielers. Ik heb een autotechnische opleiding gevolgd en werk op dit moment voor een Japans bedrijf wat technische documentatie voor de autobranch maakt.

Anderhalf jaar geleden heb ik mijn 110 met V8 verkocht en sinds die tijd bleef het toch wat kriebelen. Omdat ik weinig kilometers maak met een hobby auto is een diesel voor mij geen optie. Daarnaast worden de diesels steeds meer uit de grote steden gemeden dus ben ik op zoek gegaan naar een Defender met benzinemotor. Ik liep tijdens die zoektocht tegen de speciaal voor de Italiaanse carabinieri gemaakte uitvoering aan met 2 liter 16V injectiemotor met 100 kW. Na een poosje rondspeuren op diverse websites vond ik deze die op Sardinië te koop stond:
Benzinestation-2.jpg

Na een weekendje Sardinië om de auto te bekijken en de koop te sluiten ben ik de week daarna weer naar Sardinië gevlogen om de auto op te halen. Het plan was om vanuit daaruit de ferry naar Toulon te nemen, maar vanwege slecht weer was die overtocht komen te vervallen.
In plaats daarvan heb ik de overtocht naar Livorno genomen om via Genua en Turijn naar Frankrijk te rijden.
Belangrijkste reden om over Frankrijk te rijden was het feit dat de Defender alleen op LPG liep. Weliswaar voorzien van een kleine noodtank benzine onder de passagiersstoel, maar door het langdurig rijden op gas (of eigenlijk het níet rijden op benzine) waren de injectoren verstopt.
Met een 30 liter tank LPG en een verbruik van circa 1 op 5 is het een behoorlijke uitdaging om niet ergens stil te vallen. LPG is redelijk goed verkrijgbaar in Italië en Frankrijk maar als ze ondanks de aanduiding 'GPL' op de borden toch geen gas blijken te hebben wordt het erg lastig...
In Luxemburg hadden ze gelukkig de juiste adapter liggen om te kunnen tanken, maar in België ging het uiteindelijk mis: wel LPG maar geen verloopstuk. Hád ik natuurlijk zelf aan moeten/kunnen denken, maar ik wist vantevoren niet dat ik helemaal niet op benzine kon rijden.
Uiteindelijk wat hulp gekregen van de ANWB die me 45km verderop bij een pompstation heeft afgezet waar ze wél de juiste adapter hadden; dat was net over de grens met Nederland.

Oprijwagen-2.jpg

26 uur later en 1500km verder was ik dan eindelijk thuis.

De Defender is uit 1998 en is tot 2009 in gebruik geweest bij de carabinieri. Daarna is hij in particulier bezit gekomen en is er een LPG installatie ingezet.
Chassis en koets zijn in erg goede staat; er is niet of nauwelijks roest te vinden. Technisch zijn er nog wel wat dingetjes te doen:
- Lekkage stuurhuis
- Laatste deel van de uitlaat is slecht
- LPG demonteren en goed rijdend maken op benzine

De injectoren zijn inmiddels gereinigd (ultrasoon); die ga ik komend weekend weer monteren.
Voor de tank en uitlaat kan ik nog wel wat hulp gebruiken van mede forummers, maar ik zal in de rubriek 'Technisch' een berichtje posten.

Groet,
Cérès

Ron63

Re: Cérès en zijn Defender 2.0 MPI

Berichtdoor Ron63 » 06 Feb 2019, 12:50

Je hebt alvast een mooi verhaal voor bij de koffie :)

Veel plezier met je aanwinst en tot zwaais

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Re: Cérès en zijn Defender 2.0 MPI

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2019, 13:01

Cérès schreef:....

Uiteindelijk wat hulp gekregen van de ANWB die me 45km verderop bij een pompstation heeft afgezet waar ze wél de juiste adapter hadden; dat was net over de grens met Nederland.

....

Dan vraag ik me wel weer af:
Was het voor de ANWB en de klant niet handiger, sneller en goedkoper geweest om gewoon met een bundel adapters langs te rijden ?

Verder een mooi verhaal, direct een "in het diepe" ervaring, een auto helemaal uit Sardinië halen doet lang niet iedereen.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”