deusjevo schreef:Als ik even mag inbreken, wat is eigenlijk het verschil tussen een Puma en een TD5?
Is de Puma de 4 cylinder Ford motor?
Scheelt dat zoveel aan voet/binnenruimte dan?
Wellicht staat het reeds ergens op het web beschreven en kan iemand mij aan een link daar naar toe helpen?
De "Puma" is de TD4-Duratorq Ford-motor, de Td5 is de 5 cilinder LandRover motor (de laatste echte LandRover-motor).
De motor zelf maakt niks uit voor de binnenruimte, het verschil daar zit in de dash-board-update.
Tot en met de Td5 heeft het dash-board slechts marginale wijzigingen ondergaan, het lijkt een beetje op een 2CV dash-board.
Met ingang van de "Puma" is er ineens een massief plastic "interieur" in gekomen. Met de "Puma" zijn ook de ventilatieklepjes vervallen.
Nu heeft de "Puma" wel een betere verwarming, en ook een zekere zij-ruit-ontwaseming ... maar nog steeds is de ruit-ontwaseming geen erg sterk punt (ik gebruik de verwarmde voorruit met een zekere regelmaat, dat gaat veel beter). In theorie is de "Puma" ventilatie beter, en 's winters is dat ook wel waar, maar 's zomers mis ik de klepjes onder de voorruit, daar kan niks tegenop, en die klepjes waren zelfs 's winters handig als ontwasemingsversneller.
Verder terug bij het motor-verschil: De "Puma" is sterker en soepeler, maar ook iets dorstiger (waarschijnlijk door de net iets betere prestaties, die laat je moeilijk ongebruikt). De "Puma" zit gekoppeld aan een gewenningsgevoelige versnellingsbak, dwz 3-4 en 4-5 zijn kleinere stappen, en 5-6 is juist weer een heel grote stap ... wel prettig is de erg lage 1º versnelling, en ook prettig is de grote(re) stap tussen High & Low.
De Td5 is net iets minder sterk, de Td5 heeft met name helemaal onderin een duidelijke zwakte, het Td5 geluid is muziek (in mijn oren), de Td5 is net iets zuiniger als je de Td5 goed door hebt. De Td5 zit aan een mijns inziens prachtig "intuïtieve" versnellingsbak, van 1 tot 5 worden de stappen geleidelijk steeds iets kleiner, je merkt dat bijna niet, en het zorgt ervoor dat 1 of 2 versnellingen terug schakelen steeds "hetzelfde" effect heeft op toeren en dus koppel. De 5 versnellings R380 bak heeft als nadeel dat ie tot slechts 380 Nm koppel verdraagt, dus weest zuinig met het tunen, en de 5 versnellingsbak heeft verder als nadelen dat de 1º niet heel laag is en belangrijker: er is geen 6º versnelling ... maar dat is op te lossen met een overdrive.
O ja, ook een opvallend verschil: Bij de R380 moet je nog echt "schakelen" met een serieuze slag van de pook, bij de "Puma" heeft de Ford Durashift MT82 een soort sportwagen pook met een zo kleine schakel-slag dat je om te beginnen denkt dat het om alleen de speling in het mechaniek gaat ... de "Puma"-bak is naar verluid afkomstig uit een Ford Mustang, vandaar die "verre" 6º versnelling, een beetje het idee van de
S (= Surmultipliée) in de 2CV, daar waren 1-2-3 de versnellingen om vaart te maken en de
S was dan bedoeld om de gang erin te houden.
O ja, nog een verschilletje: De Td5 is een redelijk lang blok, de "Puma" is erg kort, en hoog (vandaar de bultneus bij de "Puma"). Je merkt een verschil tussen de twee -- het Td5 blok ligt lager en meer naar voren, het "Puma" blok staat wat hoger en ver naar achter (er passen nog 2 cilinders voor) en dit maakt dat de "Puma" wat nerveuzer in het stuur is.
Groeten MarcS