FF voorstellen

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Mulderfm

FF voorstellen

Berichtdoor Mulderfm » 03 Okt 2019, 19:34

Goedenavond!

Mijn naam is Floris Mulder, ben autoliefhebber en groot liefhebber van Engeland (los van de Brexit ellende;-))

Samen met mijn vrouw hebben wij al erg veel auto's gehad, dit komt mede doordat ik altijd al in de automotive sector heb gewerkt, maar ook door de liefhebberij. De toppers waren, MINI Classic, Volvo 240 Estate, en nu zakelijk een nieuwe MINI, een ~Volvo XC70 uit 2001 (Yep youngtimer) en een Transporter T4 2.4 uit 1997.

De grote wens van mijn vrouw is een Defender 110. Dit lijkt me ook mooi, maar echt comfortabel is het niet en daarom hebben we de keuze gemaakt om te gaan kijken naar een Discovery.

Wij hebben 3 auto's en zijn met z'n tweeën. We willen de Volvo verkopen en ook de Transporter. En zijn voornemens op zoek te gaan naar een grijs kenteken Discovery van minimaal 15 jaar oud. Qua budget denken we tussen de € 3.000,- tot 5.000,-.

ik ben inmiddels er achter dat kilometerstanden rond de 2 a 3ton geen probleem zijn mits het onderhoudshistorie klopt. Ik zie dat de bestuurderstoet niet helemaal op deze hoge kilometerstanden is gebouwd.

Kunnen jullie ons helpen op welke zaken we moeten letten? Weet je een goed exemplaar binnen het budget te koop staan?

Wij vernemen graag jullie reactie,

Groet,

Floris

Landmarcs

Re: FF voorstellen

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2019, 21:26

Floris,

Welkom en succes met de zoektocht.
Ik ben het niet echt eens met je comfort-analyse (maar dat is ook een kwestie van smaak) ... zo vind ik een oude Mini een stuiterbal.

Maar goed, gezien het budget-venster is het heel verstandig niet naar een 110 te kijken ... die zijn (te) duur.
De Defender is op het moment zo waardevast dat ie naast te duur in de toekomst alleen maar in waarde kan zakken.
Dit volgens het principe: "What goes up must come down".

Een leuke Disco dat zou maar zo kunnen lukken, zelfs met een bescheiden budget ... gewoon goed zoeken.

Groeten MarcS

Edward

Re: FF voorstellen

Berichtdoor Edward » 03 Okt 2019, 22:42

Na een Discovery of 3 en een tweetal Defenders ben ik het juist helemaal eens met je analyse. Een Defender is leuk als je er echt hobby in hebt en uitstraling en image belangrijker vind dan al het andere. Betrouwbaarheid, veiligheid, comfort, etc, etc in alles is een Disco beter. Alleen de looks van een Defender gaan daarboven.

De stoel is idd meestal gaar maar bij Exmoortrim kun je nieuwe kussen bestellen en de bekleding kan iedere autostoffeerder herstellen. De zijkanten is gewoon skai dus ook nog eens goedkoop. Vermijd bij de stoelen de leer/alcantara versie want die zijn of al lelijk of worden heel rap.

Verder is het belangrijkste punt van aandacht het achterste stuk van het chassis. Dat rot als een malle als de auto niet fatsoenlijk gewassen wordt aan de onderkant. Verder hoort iedere auto gewoon droog te zijn aan de onderkant. Vettigheid betekent gewoon een lek dat niet gerepareerd is en dat zegt een hele hoop over hoe het onderhoud niet of summier gedaan is. En ga er maar van uit dat als het achterchassis niet fris is en de onderkant vettig is dat je met alle stalen leidingen die op kloteplekken zitten aan de beurt komt want die zijn dan ook aan het doorroesten. De leidingen van de ACE (Active Cornering Enhencement ofwel een hydraulisch systeem dat de body overeind druk als ie over wil hellen) en de leidingen van de stuurbekrachtiging geven geen problemen tot ze gewoon doorgerot zijn en vervangen is gewoon een kut klus. Heel veel shit die in weg zit demonteren en weer terugzetten na het eigenlijke leiding wisselen dat dan zo gefixt is. Dat is vooral een kutklus omdat alle parkers vastrotten en je ze dus allemaal los mag vechten.

Een goede en nette vinden voor een redelijke prijs is nog niet zo makkelijk..... De geel kenteken varianten zien er vaak beter en netter uit dan de grijs kenteken werkpaarden.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Nieuw op het forum”