Even voorstellen: Saycet

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
SayCet

Even voorstellen: Saycet

Berichtdoor SayCet » 17 Nov 2019, 16:41

Hallo allen!

Ik ben 30 jaar en woonachtig in Utrecht.
Ik heb samen met mijn vrouw het idee opgepakt om voor onze vakanties een auto te kopen die comfortabel is voor het reizen gedurende langere afstanden, maar waarmee we ook in voorkomend geval buiten een gebaand pad kunnen treden. Ik heb het dan niet over hardcore overlanden, maar meer over het berijden van slecht onderhouden onverharde wegen. Ter voorbereiding hebben we een tijdje terug een hele middag off-road gereden in oude LaRo's (series 3) om de basisbeginselen van het off-roaden te leren kennen. Zelf heb ik voor mijn werkgever enige tijd gereden in Mercedes-Benz G-klasse en Volkswagen Amarok's, ook buiten de gebaande paden. Ik heb dus enige ervaring met het rijden op verschillende ondergronden.

Ik rijd momenteel in een Audi A6 sedan uit 2003, maar zodra ik een geschikte auto heb gevonden wordt deze ingeruild.
Maar.... dat is nu precies waar ik niet goed uit kan komen; welke auto moet ik kiezen?
Het staat buiten kijf dat Land Rover gedurende de 00's een aantal auto's heeft gebouwd waarbij comfort en off-road capaciteit elkaar heel dicht genaderd zijn, inmiddels heb ik dan ook in een Discovery 3 TDV6 en een Range Rover Sport (2007) TDV6 gereden. Beide auto's voelen zeer solide aan en bieden een zee aan ruimte. Wanneer ik mij echter verdiep in deze twee type Land Rovers valt het me op dat de TDV6 motoren niet bepaald onbesproken zijn, met name de 2.7 TDV6 maakt op het internet veel emoties los en ik lees dan ook verhalen over de onbetrouwbaarheid van deze motoren. Tevens kom ik enkele lijstjes tegen waarin omschreven wordt welke auto's het minste betrouwbaar zijn gedurende bepaalde tijdvakken en de Range Rover komt ook daar regelmatig in naar boven zetten.

Ik ben dus op dit forum gekomen om te zien wat de echte kenners mij kunnen vertellen over de betrouwbaarheid van deze auto's. Ik kan me namelijk voorstellen dat een Range Rover Sport-klant kritischer naar de betrouwbaarheid kijkt dan een Volkswagen Golf-klant, simpelweg omdat de auto meer gekost heeft en het verwachtingspatroon anders is ten opzicht van de VAG. Ook ben ik benieuwd wat veelvoorkomende euvels zijn bij deze auto's, gaat het om problemen die hooguit wat ongemak veroorzaken (centrale deurvergrendeling die niet werkt, falende parkeersensoren) of gaat het om problemen van serieuze aard (motoren die in de soep lopen, storingen waarbij er geen centimeter verder gereden kan worden)?

Ik zal een draadje starten in het daarvoor bestemde groepje en hoop veel van jullie te spreken via dit forum!

Een kleine impressie van de bekeken auto's:

IMG-20191115-WA0019.jpg

IMG-20191116-WA0003.jpg

Landmarcs

Re: Even voorstellen: Saycet

Berichtdoor Landmarcs » 19 Nov 2019, 22:27

Welkom SayCet !

Ik weet niet (precies) wat je wensen zijn, en nog minder wat je budget is.
Reken erop dat een Disco 3 of een Range Rover nogal prijzig kan zijn in het onderhoud.
Het zijn nu eenmaal complexe auto's.

Minder "luxe" maar een stuk betaalbaarder is een Disco 2.
Nog minder luxe en weer duurder (in aanschaf) is de Defender.

Groeten MarcS

PS   Bovenstaande "schets" is slechts een generalistische.
      Er zijn mensen die 300.000 km slechts bescheiden onkosten aan een Disco 3 hebben, er zijn mensen die leeglopen op een wat ongelukkige Defender.

SayCet

Berichtdoor SayCet » 07 Dec 2019, 22:09

MarcS!

Bedankt voor je reactie, ik kom inderdaad die opmerking met enige regelmaat tegen. Helaas is een Defender ontzettend duur in aanschaf en vind ik het eerlijk gezegd te veel geld dat menigeen er voor vraagt. Zodoende heb ik verder gekeken naar de Disco 3!
De Disco 2 heb ik ook goed naar gekeken, ook een optie, al spreekt de disco 3 mij wat meer aan qua uiterlijk, opties en motor.
Het zal voor ons in ieder geval een vakantieauto worden, dus de auto zal niet veel KM gaan maken per jaar, daarnaast kan ik enigszins zelf sleutelen en het feit dat de auto niet het gehele jaar nodig is, is voor mij reden genoeg om de stap te durven maken. Mocht ik dan aan het sleutelen moeten, dan is er ook de tijd om er aan te sleutelen, zonder dat de auto zsm weer moet rijden.
Ook spreekt de gemiddelde aanschafprijs mij aan, zeker nu Euro3 diesels langzaamaan verbannen worden daalt de prijs van een goede Disco snel, dat is gunstig voor mij als koper.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 08 Dec 2019, 21:46

Sleutelen is het probleem niet, al kun je nergens bij en moet vaak de hele body eraf. :roll:
De electronica is pas echt een ramp bij ouder wordende disco's 3 en 4

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 08 Dec 2019, 21:50

Heb je wel lekker veel "opties" om naar storingen te zoeken, man wat een ellende die bakken.

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Dec 2019, 11:34

De Body hoeft er alleen af bij een motorwissel. En dan nog is het daar op gebouwd en is de body liften minder werk dan bij een Defender de roest weg krabben :shock:

Ouwe elektronica gaat idd bij alle oude auto's problemen geven. Alleen is een D3 nog lang niet oud genoeg om daar echt last van te hebben......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 09 Dec 2019, 13:42

Ga er maar eens een weekje mee greenlanen. Ze doen niet onder voor de best geprepareerde defender, tot de week bijna om is....., dan gaan die geavanceerde systemen raar doen en is je dashbord beter verlicht dan de mooiste kerstboom. Meer dan eens meegemaakt. Ik houd mn hart vast voor de nieuwe defender als tie een paar jaar oud is....

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Dec 2019, 22:17

OttoVink schreef:Meer dan eens meegemaakt.

Dát is idd een keihard argument! Ik heb meermaals Defenders opgehaald met kapotte Td5 blokken. Met kapotte splines op de as in de tussenbak, etc.

Zegt dat iets over de Defender? Zo ja, dan is het een waardeloos hok. Maat van me gaat ieder weekend op jacht of greenlanen met z'n L405 en z'n makker heeft een D4. Die hebben nog nooit panne gehad of storing. Alleen een heule hoge onderhoud rekening van de garage voor bussen in de ophanging en plaatwerkschade.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Dec 2019, 22:36

Edward schreef:
OttoVink schreef:Meer dan eens meegemaakt.

Dát is idd een keihard argument! Ik heb meermaals Defenders opgehaald met kapotte Td5 blokken. Met kapotte splines op de as in de tussenbak, etc.

Zegt dat iets over de Defender? Zo ja, dan is het een waardeloos hok. Maat van me gaat ieder weekend op jacht of greenlanen met z'n L405 en z'n makker heeft een D4. Die hebben nog nooit panne gehad of storing. Alleen een heule hoge onderhoud rekening van de garage voor bussen in de ophanging en plaatwerkschade.

Kijk hier zie je tussen de regels wel een serieus argument: De Disco 3 is goed in het genereren van hoge garage-rekeningen.
Bij een Defender of en Disco 2 zijn die rekeningen toch meestal een stuk overzichtelijker.

Daarna is het gewoon een keuze: De Disco 3 is een heel andere auto ... en ze zijn inmiddels niet erg duur meer, althans in aanschaf ... daarna moet je geluk hebben. Een Disco 2 is ook niet duur in aanschaf, ook met een Disco 2 moet je geluk hebben, maar met wat geluk blijft die Disco 2 een goedkope auto. Het verschil is dus vooral het soort auto dat je voor je geld krijgt.

Groeten MarcS

SayCet

Berichtdoor SayCet » 17 Dec 2019, 20:13

Mooi om het sentiment op dit forum te lezen!
Hoewel ik begrijp dat een Discovery 2 mogelijk goedkoper is qua onderhoud aan een Discovery 3, denk ik dat de huidige tijd een mooie buitenkans bied om een Discovery 3 voor een schappelijke prijs aan te schaffen. Niet alleen de carrosserie zal jonger zijn dan die van een Discovery 2, lessen die geleerd zijn van de Discovery 2 zijn meegenomen in de ontwikkeling van een Discovery 3. Dit maakt het wellicht niet makkelijker om te sleutelen aan een Discovery 3, maar als je er mee rijdt heb je gewoon ontzettend veel auto om mee op pad te gaan en dat alleen al geeft mij veel plezier.
Daarom heb ik besloten een Discovery 3 aan te schaffen en staat deze sinds een week bij mij op de parkeerplaats! Een uitgebreide onderhoudshistorie is aanwezig en de wagen heeft een automaatbak die vier jaar geleden gereviseerd is, een motorblok zonder bijzonderheden en luchtvering waarbij een compressor recent is vervangen evenals een veerpoot. De aankoopkeuring heb ik laten uitvoeren bij Berwin auto's in Zeist en deze heeft een aantal bijzonderheden opgeschreven waarbij het hoofdzakelijk gaat om slijtage delen die vervangen moeten worden: schijven en blokken rondom, onderste draagarmen voorzijde. Wel brand het waarschuwingslampje van de adaptieve bochtenverlichting en heel soms gaat de suspension fault warning aan, maar functioneert de luchtvering niet merkbaar anders.

De remschijven en blokken zijn inmiddels besteld en die zal ik eerdaags monteren. De draagarmen volgen daarna, waarbij ik op zoek wil gaan naar een hobbygarage bij mij in de buurt (Utrecht) waar ik wat gereedschap (luchtsleutel en luchthamer) en een brug kan gebruiken. Tips voor een 'doe het zelf garage' zijn van harte welkom!

Ook zou ik graag nog even met een bekende van dit forum die in het bezig is van een IID diagnose tool even willen kijken naar de adaptieve verlichting in combinatie met de suspension fault. Ik vermoed dat ik of: A de stuurhoeksensor moet calibreren B een hoogtesensor die kuurtjes heeft. Mocht iemand in de omgeving Utrecht een IID diagnose tool hebben en een keer mijn Disco3 willen uitlezen stuur me een PB!

Verder hoop ik veel plezier te beleven aan deze wagen en staat de eerste vakantie voor het voorjaar reeds gepland!

Terug naar “Nieuw op het forum”