Het andere uiterste, een 109 Series 3

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Weel240

Het andere uiterste, een 109 Series 3

Berichtdoor Weel240 » 11 Feb 2020, 16:12

Hallo, even voorstellen in de rubriek Nieuw op het forum.
Zelf met 64 jaar niet helemaal nieuw, woon in de buurt van Amsterdam en rij dagelijks in een Volvo XC90.
Al heel lang de wens gekoesterd om zelf een Series 3 Land Rover als hobby auto erbij te hebben, maar het kwam er door de bekende redenen nooit van, tot een moment waarop je er gewoon voor gaat. Na een aantal 88 en 109 gereden te hebben ben ik in onderhandeling over een niet super mooie maar wel een goed rijdende 109, met een keihard chassis en schutbord, een 24 volt ex legeruitvoering met benzinemotor op kenteken en verder technisch OK.

Ik heb meteen twee technische vragen, over het monteren van parabolische veren en vrijloopnaven, waar ik nog wat tegenstrijdige adviezen lees op de diverse fora op het internet. Ik ga de auto niet voor wekenlange overland expedities gebruiken, maar meer voor offroad dag trips en kampeervakanties. Onvermijdelijk zal daar ook relatief veel asfalt gebruik bij komen met 80 a 85 km/ uur.

Ik overweeg om de parabolische veren en vrijloopnaven aan te brengen om het weggedrag en verbruik te verbeteren, wat is wijsheid, wel doen of origineel laten? Alvast veel dank voor advies van ervaren 109 bezitters, die voor eenzelfde vraag stonden en inmiddels ervaring hebben.
Bijlagen
OI000218_copy_1024x576.JPG
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Weel240

Re: Het andere uiterste, een 109 Series 3

Berichtdoor Weel240 » 16 Feb 2020, 07:46

Vrijdag 14 februari j.l. na een lange proefrit de knoop doorgehakt en inmiddels de trotse eigenaar van een 1977 Serie 3 - 109. 't Is niet moeders mooiste, maar technisch wel in orde voor zover ik dat kan beoordelen. Het rijden met zo'n auto is heel bijzonder en met niets te vergelijken wat er tegenwoordig op de weg gaat. Er is echter één constante en dat is plezier, het is zo basic dat je met een grote glimlach achter het stuur zit.

Ik ga er eerst maar eens een tijdje in rijden en cosmetisch de Engelse dame wat opknappen. Hoop dat ik wat ervaringen kan krijgen over het monteren van en rijden met parabolische veren onder een Series Land Rover

2020-02-08_19.56.05_copy_1024x576.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 17 Feb 2020, 11:11

Welkom!
Leuk ding zeg, veel succes ermee.

Voor je technische vragen kun je beter een apart draadje aanmaken denk ik.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 18 Feb 2020, 11:00

109 hier ook. Veel plezier er mee.

Vrijloop naven, ik heb ook al heel wat zitten lezen, maar ben er ook nog niet uit.
De smering is een issue maar ik heb een hele late 1982 en daarvan zeggen ze dat deze een upgrade heeft gehad mbt tot de keerringen.
Maar daar heb ik nog geen uitsluitsel over...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Feb 2020, 13:54

Het is allemaal persoonlijk. Paraboolveren rijden iets lekkerder maar de wagen staat meestal ook hoger en dat vinden sommigen weer lelijk en onhandig instappen. Met de discussie zijn hele fora gevuld.

Gewoon standaard veren werken perfect maar die gaan gewoon geen 25 jaar meer mee. Op tijd vervangen is het devies als je het comfort van parabolen wilt benaderen. Ik heb standaard bladveren voor mijn IIa klaarliggen. Originele ook nog maar die zijn bijna niet meer te vinden.

Vrijloopnaven icm met een inschakelbare 4wd maakt dat de hele boel stilstaat als je de naven loskoppelt. Of dat erg is of niet moet ieder voor zich uitmaken want daar zijn ook al hele fora over volgeschreven. :lol: :lol:

Gewoon genieten van je Serie en lekker je eigen ding doen. Tenslotte is weinig tot niks onomkeerbaar bij zo'n ding!
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 18 Feb 2020, 17:08

Gefeliciteerd en dat is een prachtige aanwinst.
Je hebt er wel lang mee gewacht maar beter laat dan nooit :lol:

PS Aan iedereen die twijfelt of zo'n aanschaf uitstelt.........gewoon doen en niet langer mee wachten :D .
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Feb 2020, 18:55

Vrijloopnaven, tja, ik heb ze destijds op mijn 109 gezet, maar dat het veel zuiniger reed kan ik niet zeggen.
Wel sleten de 'railco bushes' (bovenste fusee pennen en bussen) aardig sneller omdat die niet meer gesmeerd werden (spatsmering door het kruis in de aandrijfas).
Uiteindelijk heb ik die vrijloopnaven altijd 'in het werk' laten staan en ik zette ze alleen vrij als ik in de lage gearing op de verharding met een aanhanger (achteruit) moest manoeuvreren.
En ik had geen klachten over het standaard bladverenpakket. Iemand vertelde mij eens dat ik er een veerblad tussen weg moest halen, dat zou beter rijden, maar dit heb ik niet gedaan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Feb 2020, 22:22

Tja, toch nog even wat olie op het veren-vuurtje.

Goede schone, nieuwe bladveren hoeven zo beroerd niet te zijn toch zijn er goede redenen om nog eens je knopen te tellen.
Ik vroeg een oud spoorwegman waarom men bij spoorwegwagens meer en meer parabolen ziet en dit was zijn antwoord:

Paraboolveren hebben het voordeel boven "gewone" bladveren dat ze lichter zijn (circa 1/3), soepeler veren en (gerekend tot de voertuigen waarin ze geplaatst zijn) een "levenslange" gebruiksduur hebben. Daartegenover staat de hogere kostprijs. Maar voor spoorwagens hebben ze nog een voordeel. Door hun constructie zijn ze relatief eenvoudig te maken als "2-trapsveer". Daarbij zijn ze relatief slap bij weinig belasting, en worden ze stijver vanaf een bepaalde belasting. Bij spoorwegmaterieel is het van belang dat alle wielen een redelijk gelijke wieldruk hebben. Bij slappe wagens is het onderstel zo flexibel dat dit zich aanpast. Maar bij een stijve wagen gebeurt dat niet. Daarom moeten bij die stijve wagens op één as altijd 2 veren met vrijwel gelijke veerwerking en -hoogte geplaatst worden. Bij slappe veren is dat niet nodig, die corrigeren dat. De 2-traps paraboolveer heeft de voordelen van 2 veren. Slap bij weinig belasting, stijf bij hogere belasting. Deze eigenschap + de lange levensduur maken zo'n veer aantrekkelijk. En qua kosten speelde een belangrijke rol dat veel spoorwegbedrijven hun eigen verensmederij hebben opgedoekt en zij hun bestaande ("gewone") veren niet meer zelf kunnen behandelen. Als alles buiten de deur wordt gekocht is het veel gemakkelijker om een eerlijke kostprijs te bepalen. Bij NS speelde lange tijd mee dat er werk moest blijven om de smederij in gebruik te houden.

Waarmee gelijk verklaard wordt waarom je bij parabool-veren geen linkse en rechtse veren hebt.

En ... ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig of Erik na al die jaren Defender-schroefveren (zachte + Boge, tweetraps en drietraps) die Series bladveren nog steeds zo klachtenloos vindt (dwz als hij er weer mee moet rijden). Ik herinner me nog goed hoe een nieuwe 109 veerde (dwz ik herinnerde me vooral dat er nauwelijks sprake was van veer-comfort), het was gewoon een opgevoerde tractor.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Feb 2020, 00:16

Landmarcs schreef:En ... ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig of Erik na al die jaren Defender-schroefveren (zachte + Boge, tweetraps en drietraps) die Series bladveren nog steeds zo klachtenloos vindt (dwz als hij er weer mee moet rijden).

Een verademing, de 1984 110 stawag die ik na de 109 ('73) stawag kocht. Veel beter veercomfort (mede dankzij die Boge Nivomat).
En ik heb een jaar of 6 geleden, hier op het terrein, nog eens een stukje met een standaard 109 Series 2A gereden, toch wel stugger dan de schroefveren onder de 110's. Nee, ik koop geen 109 meer!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Feb 2020, 02:38

Landmarcs schreef:Tja, toch nog even wat olie op het veren-vuurtje.

Goede schone, nieuwe bladveren hoeven zo beroerd niet te zijn toch zijn er goede redenen om nog eens je knopen te tellen.
Ik vroeg een oud spoorwegman waarom men bij spoorwegwagens meer en meer parabolen ziet en dit was zijn antwoord:

Groeten MarcS

Een auto, nu ja tractor, is wat anders dan een trein Marc. Een auto moet ook bochten kunnen sturen itt een trein. Wat die doen kun je geen bocht noemen.

Het verschil in gewicht tussen een parabool en standaard Serieveer is dusdanig dat het mij nooit opgevallen is bij het oppakken. Verder heeft dat soepele van de parabolen een voordeel in het terrein door meer articulatie. Maar op de weg wordt het rap spannend. Dat kan natuurlijk komen doordat ik een 130 op schroefveren gewend was maar de de Serie II van een vriendin die met een gewone 2.25 benzine toch een 110 km/u (op de Gps, de teler geeft dab ergens tussen de 90 en 130 aan) op de provinciale weg wist te bereiken waren de paraboolveren garant voor een hele spannende schwalbe. :roll: :roll:

Ben twee dagen daarna de veren gaan wisselen en sindsdien gaan er elke 25.000 km (dat is bij haar ongeveer om de twee jaar) nieuwe originele op. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Nieuw op het forum”