Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
rikbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 Jun 2020, 16:49

Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor rikbak » 05 Jun 2020, 17:21

Hallo, ik ben nieuw op het forum.
Ik kom ook gelijk maar met de deur in huis vallen met een lastig probleem.

Ik heb een Freelander Td4 Sport van 2006 (Diesel) met 199000km op de teller, deze heeft +/- 1jaar startproblemen bij zowel warm als koud starten.
Nu ben ik het afgelopen jaar bij meerdere garages geweest, waaronder ook de officiele Landrover dealer en niemand kan iets vinden.
Bij het uitlezen komt er ook steeds geen enkele storing naar boven.
De enige problemen die ze allemaal vinden is dat er 2 van de 4 gloeibougies kapot zijn en 1 verstuiver druppelt een heel klein beetje na, dit kan echter volgens geen een garage startproblemen veroorzaken.

Het duidelijkste merkte ik de problemen als ik een serieuze bergrit achte de rug had, vervolgens een dag in de bergen ging wandelen en aan het eind de auto weer wilde starten.
Dit lukte meestal pas na enkele keren opnieuw starten en dan het gaspedaal & contact ingedrukt houden; vervolgens startte hij dan al schuddend en sputterend als een oude tractor met een klein pluimpje witte rook.
Het probleem is er vaak ook niet, maar bij het starten van de auto lijkt het wel iedere keer of hij wat sputtert/heen en weer schud.

Nu is hij er vorige week helemaal mee gestopt, in pincipe lijkt alles te werken, echter de motor krijgt geen brandstof.
Hij is weggetakeld naar een garage die er uiteindelijk niks mee kan: de opvoerpomp is losgehaald en deze spuit veel diesel (retourleiding is ook getest hier kwam ook diesel uit gespoten) echter kon hij de brandstofdruk niet meten, dus of het genoeg is weet ik niet.
Vervolgens is de nokkenas-sensor vervangen door een nieuwe, maar dit hielp ook niets.

Nu weet ik niet zo goed meer wat ik hiermee moet, aangezien niemand iets kan vinden.
Hij wordt maandag wederom opgetakeld naar Lands End 4x4 in Hulst en dan kan het zoekwerk opnieuw beginnen.

De afgelopen maanden (toen hij nog wel reed) heb ik alle mogelijke filters in de motorruimte vervangen, olie ververst, nieuwe accu, de CVC van de hogedruk-inspuitpomp voorzien van een nieuw pakkingsetje + extra pakkingring geplaatst, het brandstoffilter is ook vervangen.
Maar dit maakte ook allemaal geen verschil.

Heeft iemand een idee hoe de oorzaak van dit probleem gevonden kan worden, voordat alle onderddelen straks vervangen zijn en hij nog steeds geen brandstof krijgt?
Of heeft er iemand ervaring met hetzelfde probleem?

Rik

Houston
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 Jul 2015, 12:12

Re: Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor Houston » 06 Jun 2020, 12:07

Ik weet het ook niet maar ik had dan waarschijnlijk toch maar eens die gloeibougies en verstuiver aangepakt.

Los daarvan; het grote voordeel van een Land Rover is dat problemen soms ook zomaar weer verdwijnen! :)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs
Berichten: 7343
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jun 2020, 12:25

Houston schreef:Ik weet het ook niet maar ik had dan waarschijnlijk toch maar eens die gloeibougies en verstuiver aangepakt.


Precies, witte rook wil niet alleen iets zeggen bij Roomse-paus-verkiezingen maar ook over de werking van de diesel-motor.
Witte rook kan een lekke koppakking zijn, maar ook het niet verbranden van de diesel (en dat dan wellicht door een slecht werkende verstuiver), en beide kan ook samen gaan met hortend en stotend starten.

Groeten MarcS

rikbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 Jun 2020, 16:49

Re: Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor rikbak » 06 Jun 2020, 16:15

Oke bedankt mannen, helaas stond hij ingeplanned voor de gloeibougies vorige week, maar toen deed hij het opeens nietmeer en is een garage de oorzaak gaan zoeken bij de brandstofpompen.

De volgende stap was iemand vinden die de verstuivers kan nakijken & reviseren of vervangen, echter heb ik geen idee waar er hier in de buurt een specialist voor zit.

Maar maandag wordt hij naar een andere garage gesleept omdat de huidige garage er niks meer mee kan.
Ik zal de verstuiver & bougieproblemen dan nog eens aankaarten, hun waren de eersten die die 2 problemen gevonden hadden.

JacquesWveen
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 Feb 2019, 16:42

Re: Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor JacquesWveen » 07 Jun 2020, 19:54

Ik herken deze symptomen van een vw transporter tdi die ik had.
Dit werd toen veroorzaakt door lekkages tussen de verstuivers en cilinderkop, bleek een kwaal te zijn.
Best kans dat het komt door een lekkage bij de verstuivers.

109 is je ware
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 Jul 2019, 19:27

Re: Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor 109 is je ware » 22 Jun 2020, 21:44

Precies hetzelfde probleem meegemaakt zo’n 32 jaar geleden en stond ik in Wales kilometers vn de bewoonde wereld na wandeling niet meer aan de praat te krijgen kort na de inbouw vn een Perkins diesel.Volgens mij kon het alleen maar een luchtbel zijn,maar waar hoe die die nu in de brandstoftoevoer terecht kwam?Ergens moest er een lekje zitten,waarschijnlijk zo klein dat erheen diesel uit zag komen maar als de motor uren stilstond kroop er wel lucht in.Soms zijn afdichtingen vloeistof dicht maar kunnen ze wel een gas,in dit geval lucht doorlaten.Nadat wij minuten lang met de startmotor bezig waren geweest gingen wij met de handpomp verder,mijn vrouw en ik om beurten pompen en kijken of we geen diesel zagen lopen.Opeens,toen ik pompte en mijn vrouw naar lekkage keek gaf zij opeens een gil,zij had met haar haar scherpe blik een minuscuul borrelend lekje vn diesel en lucht ontdekt bij een banjo verbinding bovenop het brandstoffilter.Aandraaien hielp niet zat al erg vast,maar na losdraaien en een laagje teflontape om de pakkingring was het probleem verholpen en startte hij meteen!Startproblemen bij dieselmotoren na lange stilstand hebben bijna altijd met lucht in de leiding te maken!Hopelijk is dit bij jouw ook het geval,kan lang en moeilijk zoeken worden maar aan materiaal kost het weinig of niets.Veel succes toegewenst!

rikbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 Jun 2020, 16:49

Re: Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor rikbak » 24 Jun 2020, 00:02

Bedankt voor de reacties!
Momenteel staat hij bij een andere garage die eerder al de lekkende verstuiver had gevonden maar zei dat dat het probleem niet kon zijn.
Nu zeggen ze na wat testen dat dit wel het probleem moet zijn.
Maar ze laten het telkens afweten om me op de hoogte te houden en ik krijg ze niet te pakken.
Het laatste wat ik te horen kreeg na veel bellen is dat ze de verstuiver waarschijnlijk op moeten sturen.
Ik mocht mn auto ook tijdelijk ophalen als ik het geen probleem vond om elke keer met remreiniger te starten was wat ze daarna zeiden :(
Ik hoop dat ze de eparatie binnenkort toch waar gaan maken, want nu ben ik de auto al een maand kwijt voor wat waarschijnlijk 1 lekkendeverstuiver is.
Weet iemand nog goeie garages in Zeeuws Vlaanderen of omgeving, voor Land Rovers?

rikbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 Jun 2020, 16:49

Re: Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor rikbak » 24 Jun 2020, 12:06

Een kleine update:

Vandaag heb ik de garage gelukkig weer te pakken gekregen.
Het verhaal is nu dat de verstuiver niet opgestuurd is, omdat dit toch het probleem niet zou kunnen veroorzaken en de verstuivers vervangen/opsturen zou te duur worden met 250euro per verstuiver en een totaalplaatje van +/- 5000euro.
Daarom willen ze nu uit eenzelfde sloopauto de hoge-druk brandstofpomp overzetten en daarmee het probleem oplossen.
Hopelijk beginnen ze er deze week nog aan :x

rikbak
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 Jun 2020, 16:49

Re: Nieuw op het forum met onvindbaar probleem Td4

Berichtdoor rikbak » 09 Jul 2020, 16:50

Update:

Sinds afgelopen maandag heb ik eindelijk m'n auto terug.
Er zit een nieuwe accu en een nieuwe brandstof opvoerpomp in, deze veroorzaakten echter het probleem niet.
Ik had zelf de pakkingkjes van de VCV enkele maanden geleden vervangen om te proberen het moeilijke starten op te lossen, dus heb de garage gevraagd toch daar nog eens naar te kijken.
Uiteindelijk bleek dat ik hem wel goed gemonteerd had volgens de garage, maar dat de nieuwe pakkingringetjes waarschijnlijk slechte kwaliteit waren, aangezien ze nu al bijna helemaal weggevreten waren.
Daarom hebben ze er een volledig nieuwe VCV in gezet en de auto start weer en trekt zelfs beter.
Nu na 2 dagen merk ik wel weer dat dit het moeilijk starten nog niet opgelost heeft.
Maar hij start in ieder geval weer wel.
Dus nu wordt het verder uitvogelen waar het moeilijk starten vandaan komt.
Ik denk zelf dat het dan toch de ene verstuiver moet zijn doe ietsje nadruppelt, helaas denken de garages er anders over.


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten