Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Edward

Re: Even voorstellen: de 90 TD5 van Mika

Berichtdoor Edward » 12 Jul 2020, 19:05

Die roetophoping in het inlaattraject komt niet zozeer door de EGR dan wel door de bejaarde rijstijl van de vorige eigenaar. Korte ritten en niet de boel warm alten worden. Waarschijnlijk die korte ritten ook nog volgens de "rustig warm rijden" methodiek van laag in de toeren schakelen zodat alles op koppel op z'n flikker krijgt en je hebt hét recept om een motor te vervuilen en kapot te rijden......

Een moderne diesel moet op toeren ontspannen warm gereden worden en op z'n tijd even uitgelaten worden op de snelweg zodat alles goed heet wordt! Zoals Marc ook al aangeeft: de km stand icm leeftijd geeft aan dat ie maar weinig en dus waarschijnlijk vooral voor korte ritten gebruikt is.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jul 2020, 20:31

Edward schreef:....
Een moderne diesel moet op toeren ontspannen warm gereden worden en op z'n tijd even uitgelaten worden op de snelweg zodat alles goed heet wordt!

Precies, die eerste 2-3 kilometer de auto rustig laten rollen, de motor wel laten draaien (niet te hoog en niet te laag in de toeren), en vooral rustig met het vragen van vermogen. Daarna, zodra de temperatuurmeter begint te bewegen, kan je meer vermogen vragen en zodra de temperatuurmeter richting normaal gaat ook het hele toeren-gebied benutten.

Laag in de toeren is niet zo'n probleem, alleen .... moet je dan geen vermogen verwachten, en 't er ook niet uit proberen te "wurgen" *.

Overigens, een beetje paradoxaal: In z'n 5º (of 6º) de helling op, dwz de helling die ie dan nog net trekt, is de beste manier om 'm even heel goed heet te stoken: Er gaat dan maximaal diesel door en niet te veel lucht -- een versnelling lager is direct een kwart meer lucht, en dus een heleboel meer koelende lucht, da's dus de reden waarom je als je zwaar moet trekken (zoals die 's zomerse caravan) beter eerder terugschakelt.

*   Ik heb de pech in een bekende/beruchte autorijles-buurt te wonen ... en sinds men kennelijk absurd streng op het nieuwe rijden let hoor ik soms auto's langskomen waar ze beter een stoommachine als motorisering in konden hangen (stoommachines horen tot de besten qua koppel bij extreem lage toeren). Vroeger was het juist omgekeerd, vroeger was de "les" dat je met een lage versnelling en veel toeren controle over de auto had (ook niet waar) ... nu komen ze soms tenenkrommend op ondertoeren langsbokken.

Groeten MarcS

MrMikor

Berichtdoor MrMikor » 14 Jul 2020, 15:58

Landmarcs schreef:
Edward schreef:....
Een moderne diesel moet op toeren ontspannen warm gereden worden en op z'n tijd even uitgelaten worden op de snelweg zodat alles goed heet wordt!

Precies, die eerste 2-3 kilometer de auto rustig laten rollen, de motor wel laten draaien (niet te hoog en niet te laag in de toeren), en vooral rustig met het vragen van vermogen. Daarna, zodra de temperatuurmeter begint te bewegen, kan je meer vermogen vragen en zodra de temperatuurmeter richting normaal gaat ook het hele toeren-gebied benutten.

Laag in de toeren is niet zo'n probleem, alleen .... moet je dan geen vermogen verwachten, en 't er ook niet uit proberen te "wurgen" *.

Overigens, een beetje paradoxaal: In z'n 5º (of 6º) de helling op, dwz de helling die ie dan nog net trekt, is de beste manier om 'm even heel goed heet te stoken: Er gaat dan maximaal diesel door en niet te veel lucht -- een versnelling lager is direct een kwart meer lucht, en dus een heleboel meer koelende lucht, da's dus de reden waarom je als je zwaar moet trekken (zoals die 's zomerse caravan) beter eerder terugschakelt.

*   Ik heb de pech in een bekende/beruchte autorijles-buurt te wonen ... en sinds men kennelijk absurd streng op het nieuwe rijden let hoor ik soms auto's langskomen waar ze beter een stoommachine als motorisering in konden hangen (stoommachines horen tot de besten qua koppel bij extreem lage toeren). Vroeger was het juist omgekeerd, vroeger was de "les" dat je met een lage versnelling en veel toeren controle over de auto had (ook niet waar) ... nu komen ze soms tenenkrommend op ondertoeren langsbokken.

Groeten MarcS

Interessant! Jullie zijn dus wel voor het behoud van deze diesels en geen voorstander van het nieuwe rijden maar de EGR klep moet blijven.
Ik gebruik mijn TD5 gelukkig wel op de juiste manier, sowieso de snelweg alleen al op is al voldoende gezien te toeren in de 5e versnelling.
Mijn TD5 heeft ook nog eens standkachel! Ideaal om in de winter te programmeren zo'n 30 minuten voor vertrek en dan de eerste 10 minuten van het rijden laten meedraaien. Draagt meteen bij aan het eerder bereiken van de bedrijfstemperatuur.

Wellicht klinkt het een beetje barbaars, maar moet ik mij met een TD5 echt zorgen maken over de uitstoot die ik doe? (en extra dmv het gebrek aan EGR klep) Een Defender is al een milieudelict op wielen van zichzelf. (los van het ecosysteem in het interieur) Als ik mij echt druk zou maken over mijn bijdrage aan NOx uitstoot dan had ik wel mijn hele wagenpark ingeruild voor iets elektrisch, of een fiets.

Nu ben ik absoluut voorstander van enige vorm van schonere lucht en preservatie van onze planeet, maar we kunnen allemaal onze EGR kleppen verwijderen, de rest van onze levens Land Rover blijven rijden en nog niet zoveel uitstoten als de hele fabricagelijn van Tesla. Uiteraard is dat aan de andere kant van de aardkloot en zal dat geen invloed hebben op onze milieuzones. Waarover gesproken, deze in mijn ogen meer symbolisch zijn dan echt bijdragen aan de luchtkwaliteit (zie Rotterdam en het opheffen van de zones)
Een mooi voorbeeld van deze zones vind ik Antwerpen. Die stad zie je vanaf 30 kilometer afstand al onder een wolk ellende hangen door de havenindustrie, maar met je eentje mag je het centrum niet in... Maargoed, tot zover mijn bescheiden mening over het milieuprobleem (er is nog meer maar dat bespaar ik jullie)

Ik zal even een topicje aanmaken over mijn aircoblower, want die blaast niet.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2020, 12:13

Tja, over de Tesla (en vooral over de rendementen van de enorme subsidies) wil ik het even niet hebben.

Maar goed, de EGR is in ieder geval een werkzame toevoeging op de dieselmotor, tussen géén en een eenvoudige EGR zit al een enorm verschil, en de moderne/modernste EGR is nog weer beter. Dus zeg ik ja ... ook al heb ik in mijn "Puma" na eentje op garantie ook al een nieuwe moeten betalen (de EGR in de "Puma" is een "wankel" bezit).

Dan verder, de snelweg-kilometers en de Td5: Een overdrive of anders een Disco-tussenbak-verhouding is geen overbodige luxe.
Rijdt/rolt de auto eenmaal dan is die 1950 rpm bij 100 km/u - in de 5º met overdrive - beter voor iedereen (de chauffeur incluis).

Op de lange einden kan je door verstandig anticiperend te rijden tot wel één kilometer per liter verder komen met de overdrive.
Dit op basis van langlopende notities en eigen ervaring met de Td5.
Ik maak wel vaart op "soeplesse", maar rolt het eenmaal dan is er niks tegen om in de toeren-range rond het max.koppel te zitten, ook eronder levert de Td5 ruimschoots genoeg koppel om de auto te laten voortrollen. Je zal dan wel iets vaker moeten terugschakelen bij een wat steviger helling of bij een inhaal-actie (maar bij dat laatste is terugschakelen sowieso beter gezien de vermogenscurve, de motor is soepel genoeg om twee versnellingen terug te schakelen).

Anyway, op de lange einden is een lager toerental geen punt, en zelfs een voordeel ... 10% minder verbruik geeft ook een schonere omgeving (en op het lange eind is de motor echt wel warm genoeg, hij wordt zelfs warmer bij een lager toerental).
Dus ... als je in mooier, schoner en vooral rustiger wilt investeren: denk dan aan een overdrive (vraag eventueel ook Erik Peters naar zijn ervaringen).

Groeten MarcS

MrMikor

Berichtdoor MrMikor » 15 Jul 2020, 15:09

Landmarcs schreef:Tja, over de Tesla (en vooral over de rendementen van de enorme subsidies) wil ik het even niet hebben.

Maar goed, de EGR is in ieder geval een werkzame toevoeging op de dieselmotor, tussen géén en een eenvoudige EGR zit al een enorm verschil, en de moderne/modernste EGR is nog weer beter. Dus zeg ik ja ... ook al heb ik in mijn "Puma" na eentje op garantie ook al een nieuwe moeten betalen (de EGR in de "Puma" is een "wankel" bezit).

Dan verder, de snelweg-kilometers en de Td5: Een overdrive of anders een Disco-tussenbak-verhouding is geen overbodige luxe.
Rijdt/rolt de auto eenmaal dan is die 1950 rpm bij 100 km/u - in de 5º met overdrive - beter voor iedereen (de chauffeur incluis).

Op de lange einden kan je door verstandig anticiperend te rijden tot wel één kilometer per liter verder komen met de overdrive.
Ik maak wel vaart op "soeplesse", maar rolt het eenmaal dan is er niks tegen om in de toeren-range rond het max.koppel te zitten, ook eronder levert de Td5 ruimschoots genoeg koppel om de auto te laten voortrollen. Je zal dan wel iets vaker moeten terugschakelen bij een wat steviger helling of bij een inhaal-actie (maar bij dat laatste is terugschakelen sowieso beter gezien de vermogenscurve, de motor is soepel genoeg om twee versnellingen terug te schakelen).

Anyway, op de lange einden is een lager toerental geen punt, en zelfs een voordeel ... 10% minder verbruik geeft ook een schonere omgeving (en op het lange eind is de motor echt wel warm genoeg, hij wordt zelfs warmer bij een lager toerental).
Dus ... als je in mooier, schoner en vooral rustiger wilt investeren: denk dan aan een overdrive (vraag eventueel ook Erik Peters naar zijn ervaringen).

Groeten MarcS

Zeer interessant! Ik wist niet dat zoiets mogelijk was.
Voor het gebruik van mijn Defender stoor ik mij momenteel niet aan de hoge toeren, maar voor in de toekomst met vakanties e.d. zou het een aangename toevoeging zijn.

De overdrive: ik las op een ander forum wat twijfel en wisselende verhalen over deze oplossing. Er was wel een link naar Roamerdrive die een dergelijke oplossing leveren voor de Defender. Ik heb even de installatieinstructie gelezen, en ondanks dat het goed te doen leek was ik niet zo fan van deze aanpassing gezien het echt gaat om een toevoeging aan het bestaande geheel.

De Disco tussenbak met 1.2 verhouding klinkt voor mij dan interessanter gezien het de bestaande tussenbak vervangt. Is deze verder helemaal identiek qua aansluiting op de versnellingsbak? Wat mij ook gerust stelde was dat de lage gearing dezelfde overbrenging blijft.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 15 Jul 2020, 20:27

MrMikor schreef:
Landmarcs schreef:Tja, over de Tesla (en vooral over de rendementen van de enorme subsidies) wil ik het even niet hebben.

Groeten MarcS

Voor het gebruik van mijn Defender stoor ik mij momenteel niet aan de hoge toeren, maar voor in de toekomst met vakanties e.d. zou het een aangename toevoeging zijn.

De overdrive: ik las op een ander forum wat twijfel en wisselende verhalen over deze oplossing. Er was wel een link naar Roamerdrive die een dergelijke oplossing leveren voor de Defender. Ik heb even de installatieinstructie gelezen, en ondanks dat het goed te doen leek was ik niet zo fan van deze aanpassing gezien het echt gaat om een toevoeging aan het bestaande geheel.

De Disco tussenbak met 1.2 verhouding klinkt voor mij dan interessanter gezien het de bestaande tussenbak vervangt. Is deze verder helemaal identiek qua aansluiting op de versnellingsbak? Wat mij ook gerust stelde was dat de lage gearing dezelfde overbrenging blijft.

Een roamerdrive is een mooiere maar duurdere oplossing. Bij een 1.2 bak begint de 1 hoog ook 15 % hoger dan standaard. soms is dat net iets te veel voor de koppeling en wegrijdkoppel van een td5, vooral met aanhanger en/of helling op wegtrekken. Achteraf had ik liever een roamerdrive gehad dan een 1,2 bak. Lage gearing blijft in alle gevallen hetzelfde, tenzij je in laag ook de roamerdrive gebruikt. Kort gezegd ga je van 10 naar 20 vernellingen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2020, 20:35

MrMikor schreef:...

Tja, 2000 rpm en dan net 100+km/u rijden is prettig rustig (en ook zuinig), zelfs 110 km/u wordt heel zuinig ... en dat dan dankzij een overdrive.
Je moet wel heel veel rijden wil je het terugverdienen, dus moet het minstens ook om de rust gaan (en wellicht de mindere slijtage).

Ik had een GKN-overdrive, prachtig, maar ... ze gaan stuk .. het mooie is de electro-hydraulische bediening, je kan zelfs zonder koppelen schakelen ... maar juist dit mooie gaat stuk, hij gaat steeds slechter schakelen en uiteindelijk ook z'n eigen zin doen.
Erik weet er meer van ... ook zijn GKN's gaan stuk, en hij schakelt over op de Roamerdrive (die dan als voordeel heeft dat ie in alle versnellingen werkt, op de vlakke weg kan je ook in de 1º + overdrive wegrijden.   Met de overdrive blijft Low-Gear verder ook ongemoeid.
De Roamerdrive heeft overigens ook een periode gehad met problemen: de huidige schijnen probleemloos te zijn.

Een Disco-tussenbak verhoogt alle High-Gear versnellingen met een halve versnelling, dus wat minder rust bij 100 of 110 km/u.   En je verliest de gewone 1º - die je op de vlakke weg niet mist, daarbuiten kan je de 1º wel missen, de Td5 wil gemakkelijk onderuit zakken en gesmoord raken, de anti-stall regeling lijkt mooi maar hij valt acuut weg zodra je het gas aanraakt, en onder moeilijker omstandigheden ben je dan te laat.

O ja, een Disco-tussenbak is goedkoper als een overdrive.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jul 2020, 20:57

Morgen wordt die geleverd, de Roamer-overdrive voor mijn Td5.
De GKN-overdrive, die er nu in zit, begint kuren te vertonen wanneer die goed warm/heet is.
Toen ik mijn 300 Tdi net had, miste ik een 6e versnelling, dus daar een GKN-overdrive onder gemonteerd, tot volle tevredenheid.
Maar (ook) deze begon op een gegeven moment kuren te vertonen, zodat ik van ellende het originele tandwiel maar weer gemonteerd heb in de tussenbak.
En dan mis je de overdrive weer........, dus toch maar weer een overdrive gemonteerd; nu een Roamer-overdrive, ondanks dat mij geadviseerd werd om een Disco overbrenging in de tussenbak te monteren, veel goedkoper! Maar dan mis ik de iets kortere overbrenging in de hoge gearing, die 'nodig' is bij het trekken van een forse aanhanger. Ook dit probleem was wel op te lossen met een grotere intercooler en variabele turbo, het 300 Tdi blok kon dat wel aan, zo werd gezegd.
De Roamer-overdrive is inderdaad een toevoeging, met de mogelijkheid om in elke versnelling de overdrive in te schakelen (ook in de lage gearing en achteruit; de GKN kan niet worden ingeschakeld in de achteruit).

Ook al heeft de Td5 meer vermogen, toch geen Disco overbrenging in de tussenbak.

Groet,

Erik.
Landmarcs schreef:de Td5 wil gemakkelijk onderuit zakken en gesmoord raken, de anti-stall regeling lijkt mooi maar hij valt acuut weg zodra je het gas aanraakt, en onder moeilijker omstandigheden ben je dan te laat.

Inderdaad, uit eigen ervaring. (Daarom heb ik liever de 300 Tdi).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2020, 22:08

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:de Td5 wil gemakkelijk onderuit zakken en gesmoord raken, de anti-stall regeling lijkt mooi maar hij valt acuut weg zodra je het gas aanraakt, en onder moeilijker omstandigheden ben je dan te laat.

Inderdaad, uit eigen ervaring. (Daarom heb ik liever de 300 Tdi).

Je kan er mee leren leven, althans, ik kon er goed mee leven ... toch waren er momenten dat ik met de Td5 terug moest naar Low.
Het meest "typische" moment was een weggetje dat helling-op en verkeerd-om scheef op een grotere weg uitkwam.
Je wilt danvoorzichtig iets oprijden om zicht te hebben op het verkeer op de grotere weg, maar dus ook niks teveel, en als het dan vrij is wil je ook door. Mij lukte het niet in High ... misschien kan het met loeiende motor en rokende koppelingsplaten ... bij mij sloeg ie steeds weer af omdat het moment van overgeven van de anti-stall regeling naar het fly-by-wire gas een soort "gat" laat vallen.

Maar goed, dit soort van gevallen heb je niet vaak, althans ik niet.   Er is evenwel door de jaren heen ook nog wat veranderd aan de anti-stall regeling, en er zijn ook kleine verschillen in het fly-by-wire gaspedaal.
Anyway, in zo'n geval is Low-Gear samen met de overdrive een handige oplossing, dan kan je opschakelen tot zo'n 50 km/u (en als je doortrekt tot 3500 rpm zit je op 80 km/u). (Voor de luie liefhebbers van cijfertjes en grafiekjes is er de Ashcoft Calculator)

Afgezien van deze bescheiden flauwte heeft de Td5 verder geen gebrek, althans ik heb verder alleen maar lof.
En ... je kan met een goede, bescheiden, remap nog een boel extra uit de Td5 halen (heb ik nooit gedaan).

Groeten MarcS

PS   De "Puma" heeft een veel betere anti-stall-regeling, meer koppel, en een waanzinnig lage 1º versnelling .... da's ook een oplossing.
        De prijs is wel dat je het mooie Td5 geluid inruilt voor een Black&Decker tractor-geluid.

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2020, 22:23

Ook met een standaard Td5 met 1.4 bak moet je met een flinke kar in laag wegrijden. Dat is geen probleem, daar is de boel op gebouwd en schakelen gaat probleemloos en knarsloos.

Het voordeel van een 1.2 weegt ruimschoots op tegen die enkele keer dat je vanuit laag weg moet rijden. Blijf ht briljant vinden dat mensen roepen dat nieuwe Laro's duur zijn ,aar dat een gebrek dat er niet had moeten zijn (veel te veel toeren en een verbruik waar een oceaanstomer van moet blozen) "opgelost" wordt met een extra bak van een paar duizend euri :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Nieuw op het forum”