Casper, nieuw hier...

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Gebruikersavatar
Casper the Ghost
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Locatie: Alphen a/d Rijn

Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Casper the Ghost » 24 Sep 2020, 19:43

Hallo allemaal,

Mijn naam is Casper, ben 58 jaar en loop al jaren met de droom: "Mijn eigen Defender 110". En eindelijk is na veel wikken, Googelen en wegen de knoopt doorgehakt, ik ga ervoor :D

Zet mijn leaseauto opzij en ga deze vanaf 1 januari as niet meer privé rijden... Na veel Defenders gezien te hebben ben ik uitgekomen bij Autobedrijf Bisselink en Gerrits uit Nijmegen, alwaar ik een principeakkoord heb bereikt voor een Defender 110 2.4 TD SW uit 2008.

Maar voordat de koop definitief rond is dient deze auto wel gekeurd te worden waardoor ik een vraag aan jullie allen heb: Is er een checklist voor de TD4 PUMA waar staat aangegeven waar opgelet moet worden bij een aankoopkeuring?

Hoop op jullie reacties...

Hartelijk groet,
Casper

Landmarcs
Berichten: 7232
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2020, 21:31

Dag Casper,

Ik denk dat er verschillende lijstjes zijn ... geen fysieke, maar mentale lijstjes.
Misschien ben je nog het beste af met een keuring door een van de weinige echt goede dealers of specialisten.
Een degelijk ogende willekeurige keuring door een niet kenner is nooit een echt goed en betrouwbaar plaatje.
Er zijn teveel voetangels en klemmen, teveel LandRover eigenaardigheden.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Casper the Ghost
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Casper the Ghost » 24 Sep 2020, 21:55

Dankjewel Marc,

Maar dan de vraag, waar kan ik deze auto laten keuren die de eigenaardigheden herkennen en weten te vinden?

Groet,
Casper

Ron63
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Ron63 » 25 Sep 2020, 09:58

Je kan Saris in Valburg vragen, serieus bedrijf.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 7232
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2020, 11:15

Tja, ik weet niet of het in de KAN-regio moet zijn (en zo ja dan weet ik het verder ook niet, Saris is dan iig in de buurt).
Verder hangt het ook af van de verdere plannen: Wat wordt de onderhoudsstrategie ?
Wordt het doe het zelf, wordt het dan eens hier en dan eens daar, of wordt het een ± vaste, (hopelijk) betere dealer of specialist ?
In dat laatste geval zou je de aankoopkeuring bij die toekomstige ± vaste relatie kunnen laten doen, is die echt betrouwbaar dan heb je ook nog iets om op terug te vallen.

Verder qua lijstje:
Op plaats 1 staat denkelijk: chassis, chassis & chassis.
12 jaar is nog niet oud, maar met het "juiste" misbruik kan er in 12 jaar al heel wat roest zijn.
Dan op plek 2 het "main bulkhead" en andere stalen delen (zoals bijv. de bodycappings)
Ook hier is 12 jaar nog niet per se een roest-reden maar het kan tegenzitten
Belangrijk is het "bijzondere" koppelstuk tussen versnellingsbak en tussenbak: wanneer is dat vervangen ?
Speling is ongeveer niet te checken, het koppelstuk kan ook als het heel ver versleten is nog nul klachten geven, en daarna sta je ineens met nul aandrijving.
Maakt de EGR-klep de gebruikelijke herrie ?
Zie je daar geen foutmeldingen (die kunnen natuurlijk recent gewist zijn, dus liefst de auto een nachtje over laten staan). Verder weet een bedreven monteur ook welke (afwijkende) waarden bij het uitlezen normaal zijn.
En Edward zegt dat de verstuivers van het Ford-blok kunnen gaan druppelen, een dilemma: voor de zekerheid vervangen ?
Is er geen (bovenmatige) speling op de aandrijfassen, maken de differentieels geen herrie (met name het achter-differentieel kan lawaaiig worden, een vooraankondiging van een reparatie - zo ja denk dan aan een Ashcroft ATB-differentieel).
Zit er geen (bovenmatige) speling op de meenemers en/of steekassen ?
Verder een precieze controle van alle vloeistoffen en vooral ook alle potentiële lekkages.
Graag wil je weten wat voorheen de onderhouds-intervallen waren, en liefst weet je ook het een en ander over de vorige gebruiker.
Je kan ook nog even kijken naar de electrickery: Is daar veel aan gehobby-bobd, of is het netjes danwel gewoon origineel ?
En ... is er al een Zweedse Lichtversterker (of een andere relais-voorziening) aangebracht (dit laatste zegt misschien niks, dwz iemand die hier nog niets aan gedaan heeft is hetzij nonchalant, of extreem gesteld op origineel danwel reed vrijwel nooit met lichten aan).
Maar goed, iedereen heeft zo z'n eigen lijstje.

Groeten MarcS

PS   Ik zou zelf waarschijnlijk naar de door mij geprefereerde dealer gaan, die dealer is niet goedkoop maar heeft me nog niet "laten zitten". Iedere keuze heeft zo z'n voors en tegens, zo is de door mij geprefereerde dealer (voor mij) niet om de hoek.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 25 Sep 2020, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Casper the Ghost
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Casper the Ghost » 25 Sep 2020, 11:49

Geweldig, hartelijk dank Marc

Ben bezig een lijst te creëren waaraan ik jou punten zeker zal toevoegen :D

Groet, Casper

Jeffrey23
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 Apr 2019, 14:58
Locatie: Nijmegen

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Jeffrey23 » 25 Sep 2020, 12:26

Hallo Casper,

sinds augustus rij ik in een Range Rover Classic. Ik heb mij ook afgevraagd naar welke garage ik zou gaan, liefst eentje met specifieke kennis van Land Rovers..... De dealer Terlouw zit om de hoek (Oosterhout(Gld.)), maar ja deze kent zeker de prijzen. Vaak terecht door de diverse merkverplichte trainingen, voorraden en eisen. Maar voor een auto op leeftijd niet altijd gewenst. Saris heb ik geen ervaring mee, maar uit het verleden ken ik ze als betrouwbaar en kundig. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een bedrijf met de passie voor de Land Rovers en ben uitgekomen bij Sons 4x4 in Sint Oedenrode, daar staat de RRC nu voor een eerste controle zodat ik weet wat ik de komende tijd kan verwachten.

Héél veel plezier met de Defender, en we komen elkaar vast wel een keer tegen in de regio (ik woon in Nijmegen).

Groet,
Jeffrey

Gebruikersavatar
Casper the Ghost
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Casper the Ghost » 25 Sep 2020, 16:30

Oke dankjewel Jeffrey

Vandaag een afspraak gemaakt voor as woensdag bij Land Rover Dealer CITO in Eindhoven. Andere dealers hadden de komende week geen tijd... Ben nu een lijst aan het opstellen met kritieke punten waarop extra gelet moet worden tijdens de keuring.

Dus als iemand naast het advies van MarcS nog aanvullingen heeft graag

Groet Casper

Landmarcs
Berichten: 7232
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2020, 16:42

Nog een o-jaatje.

De de eerste "Puma's" hadden een paar extra "dingetjes":
Bij extreme as-articulatie maakte het carter ruzie met de voor-as.
Indertijd was daar een vervang-actie voor, een aangepast carter, maar alleen voor wie daarom vroeg.
Latere Defenders kregen direct de verbeterde carter-oplossing.

Verder was er ... ik meen langer (en wellicht nooit 100% opgelost) sprake van koppelingsplaten waarin veertjes zaten die konden gaan rammelen of erger. Bij mijn 2010 Defender rammelen de koppelingsplaten in ieder geval nog steeds niet.

Ook was er een fabrieksmodificatie die normalerwijze alleen in koude landen werd aangeboden: Een verwarming van de carter-ventilatie-retour. Ga je 's winters naar koude landen dan is dit ook voor auto's uit ons warme land een nuttige modificatie.
Rijd je langere tijd in onder-nul omstandigheden dan kan de carter-retour bevriezen - dus precies waar die retour in het inlaat-kanaal uitmondt - en de dan oplopende carterdruk kan dan een aanslag doen op het olie-peil.
Ik heb geen 100% zekerheid maar ik heb een sterk vermoeden dat ik dit effect heb meegemaakt: Mijn "Puma" is heel zuinig met de olie, alleen nadat hij - nog nieuw - ineens te maken kreeg met ± een maand aanhoudende onder-nul temperaturen was er ineens een opvallend laag oliepeil (zelfs tot ruim onder de min-streep ... gelukkig is er een ruime extra tolerantie zolang je de auto maar niet onder extreme hellingshoeken gebruikt) na bijvullen, en daarnaast hogere temperaturen, was het olieverbruik weer bijna nihil. Sinds ik een verwarmde carterventilatie heb is het overigens ook niet meer voorgekomen dat ik langere tijd in winterse vrieskoude was <climate-change?> dus kan ik niet zeggen of de modificatie ook helpt.

En dan tenslotte kwam LandRover na vele jaren op de valreep met een modificatie voor de licht-schakeling. Deze modificatie werkt, maar is omslachtig, een Zweedse Lichtversterker is heel veel makkelijker en goedkoper. Rijdt je ook met ruim verlichtte aanhangers dan kan je daarnaast nog overwegen om ook een extra relais in te bouwen voor de stadslicht-stroom (of alleen aanhangers met LED-verlichting gebruiken, of - en dat is het mooiste - een complete relais-kast incl eigen zekeringen voor de aanhanger-stekker inbouwen).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Casper the Ghost
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Casper, nieuw hier...

Berichtdoor Casper the Ghost » 26 Sep 2020, 17:46

Hi Marc,

Wat enorm sympathiek dat je zoveel tijd besteed aan mijn aanstaande TD4 aankoop-onzekerheid... Naast jouw tips, Google ik mij een slag in de rond waardoor mijn actielijst voor de aankoopkeuring van as woensdag steeds langer wordt.

Er is bij deze Land Rover dealer voor de keuring een uurtje ingepland, ik ga ze maandag contacten dat dit wel eens kan gaan uitlopen... :roll:

Nogmaals hartelijk dank, Casper


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten