Ook van mij dan maar even een reactie (Casper had me een PB'tje gestuurd met mijn vraag naar ervaringen bij Bisselink en Gerrits). En eigenlijk gaat het een echo worden van wat je al gelezen hebt (reacties van Marc, Edward).
Ik heb nu zelf al ongeveer 10 jaar 3 verschillende defenders gereden en als er 1 ding als een paal boven water staat: het is gewoon geen perfecte auto. Zelfs verre van. En daarom houd ik ervan. Ik heb een vergelijkbare Defender als je op het oog hebt, eentje uit 2007, ook een grijze (ware het niet dat die op dit moment nog in Ethiopië staat) en ook die had enorm veel speling op de aandrijflijn, een lekkend schutbord (met als gevolg nog steeds natte voeten/water onder in de voetenbak), een beetje een aangeroest chassis, waardoor mijn chassisnr niet of nauwelijks meer te lezen is en ik naar de RDW moet eerdaags voor een herinslag. Dat alles, opgeteld bij een onhandige zit, weinig plek voor mijn schouders en ander ongemak, zorgt ervoor dat een defender is wat hij is en ik er (zodra terug in NL) met veel plezier in rijd.
Daarnaast: Bisselink en Gerrits zijn geen dealer, maar gewoon een onafhankelijke specialist. Ik weet dat er iemand werkt die voorheen bij een dealer werkte (en derhalve die kennis meegenomen heeft). Daarnaast werken er vaklui die écht van de hoed en rand weten. Zij hebben
mijn aankoopkeuring gedaan voor de puma die ik zelf in Duitsland bij een particulier kocht. Wat mijn voordeel echter was: ik reed al 8 jaar in die wagens en kon met de kennis die ik inmiddels heb(had) tóch redelijk inschatten of ik een slechte auto kocht op dat moment. Daarna wisten de heren bij B&G evengoed nog een lijst met 20 punten van kritiek te vinden. Ergo: die heb je altijd. Ik durf zeker te zeggen dat als ze daar aangeven dat de speling op je aandrijfas niet problematisch is, je je geen zorgen hoeft te maken.
Edward geeft het al aan: speling op de aandrijf lijn wordt gezien als 'normaal'. Vervang je steekassen en meenemers eens in de x jaar of x kilometers en het scheelt al een hoop. Tenzij de spelings van elders komt. Als je chassis in de 12 jaar na de fabriek uit te zijn gerold niet of nauwelijks behandeld is met tectyl, mike sanders vet of anderszins, tsja, dan krijg je roest. Vraag is of het vliegroest is (en dus bij goed behandelen voorlopig geen laswerk) of dat het doorgeroest is. Kun je zelf prima met een hamer checken.
Ik denk dat de mannen bij CITO gewoon héél kritisch gekeken hebben (zoals B&G bij de mijne toen ik hem al gekocht had) en op punten hebben gelet die misschien wel aandacht verdienen, maar niet dringend (zoals deurrubbers

).
Als laatste: voordat je die 28 mille afrekent hier om de hoek, doe jezelf een lol en rijd er nog een stuk of 2 proef (desnoods via particulieren) die je stelselmatig checkt op dezelfde punten: dan weet je zeker dat je voor veel geld weinig auto koopt. Het is een auto die een emotionele waarde vertegenwoordigt. Het is geen rationele keuze.