Ik heb er geen verstand van.

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Leerling

Ik heb er geen verstand van.

Berichtdoor Leerling » 03 Feb 2021, 21:45

Voordat ik ga dromen over onhaalbare dingen kan ik maar beter veel vragen, en vragen heb ik meer dan genoeg.

Beste leden,

Een zeer lange droom van mij is een oude LaRo Defender 110 die ik echt graag wil hebben, ik spreek dan over een oldtimer die je met de 'schroevendraaier' uit elkaar kunt halen. Inmiddels weet ik dat er veel problemen kunnen ontstaan met x onderdelen en dat je er ook echt een hobby van moet maken en het niet een kwestie van aanschaffen is en denken dat het wel goed komt. Toch wil ik wel graag op een minimaal budget iets bereiken zodat ik elk jaar weer een beetje verder kan gaan met opknappen en ervaring ga opdoen.

Mijn eerste zorg is voornamelijk het motorisch gedeelte en de 4x4 aandrijving waar ik vrees voor heb en niet weet wat de kosten zijn om zoiets te reviseren/vervangen. Ik wil graag veel leren voordat ik ook maar de illusie heb om iets aan te gaan schaffen, het is voor mij een eenmalige investering met het doel om de wagen nooit meer los te laten.

Ik ga ook niet beweren dat ik morgen 1 koop of over een paar maanden, ik wil echt weten waar ik over praat en hoop hier voldoende kennis en informatie op te doen. Mijn gedachte is dan ook om van jullie te leren en "vriendschap" op te doen zodat ik geen miskoop ga doen in de toekomst.

Met vriendelijke groet,
Leerling.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Barwaut

Re: Ik heb er geen verstand van.

Berichtdoor Barwaut » 04 Feb 2021, 11:00

Budget is een breed begrip....

Dus om een kader vast te kunnen stellen is het handig om te weten wat je wil of kan besteden.
Want 'minimaal' is voor de een wat anders dan voor de ander.
Laatst gewijzigd door Barwaut op 04 Feb 2021, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2021, 11:12

Leerling schreef:Voordat ik ga dromen over onhaalbare dingen kan ik maar beter veel vragen, en vragen heb ik meer dan genoeg.
..... zodat ik geen miskoop ga doen in de toekomst.

Kort samengevat: Zolang je geen boven Balkenende-norm-uurtarieven mag verrekenen is ongeveer iedere auto een miskoop.

En ... op het moment is een LandRover - zo-eentje van je dromen - zeker een miskoop.
Had je er eentje een jaar of 15 geleden gekocht dan had je wellicht kans op wat winst gemaakt, en in de tussentijd plezier en niet te dure kilometers.

Maar goed, wellicht is het slim rustig het forum-archief door te lezen. Je komt er allerlei problemen en oplossingen tegen, en soms ook echte miskopen. Je leert dan in ieder geval iets ... misschien leer je te blijven dromen, ook dat is iets.

En dan, als je goedkoop een LandRover wilt ... dan weet je dat er veel werk aan zit, heel veel werk, en aan het eind van de rit veel kosten, waarschijnlijk had je dan beter een nieuwe gekocht alleen is een nieuwe niet meer te koop.
Ga je dan toch voor zo'n financieel gat ... kijk dan goed waarvoor je betaalt: Er wordt wel gezegd dat je beter de slechtst denkbare koopt (aangenomen dat de prijs ernaar is) want dan betaal je in ieder geval geen geld voor zaken die je alsnog moet repareren.
O ja, koop er wel een met correcte papieren want anders wordt de droom een nachtmerrie.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Feb 2021, 13:10

Leerling schreef:
ik spreek dan over een oldtimer die je met de 'schroevendraaier' uit elkaar kunt halen.

Die bestaan niet. Zeker als je een echt oude wilt dus '83 en daara is je belangrijkste gereedschap een slijptol!

Mijn eerste zorg is voornamelijk het motorisch gedeelte en de 4x4 aandrijving waar ik vrees voor heb en niet weet wat de kosten zijn om zoiets te reviseren/vervangen.

De grootste vrees moet niet de techniek zijn, die is eigenlijk bijzonder betrouwbaar. Het grootste werk en kosten zit hem in een chassis vervagen of repareren en de body. Alle deuren zijn bv standaard rot, het schutbord heeft áltijd werk en dus moet het hele ding gespoten of geschilderd worden.

Het is allemaal prima te doen maar ik zou over het hele project een budget van minimaal 25K aanhouden. Dan kan het verder alleen nog maar tegenvallen. :lol: :lol:

Met vriendelijke groet,
Leerling.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Leerling

Berichtdoor Leerling » 05 Feb 2021, 17:58

Beste leden (algemene reactie),

Het is mij helder geworden dat in eerste instantie de waarschuwingen zeer duidelijk zijn, ik lees dit ook terug op het forum en men is daarin ondubbelzinnig. Dat wat ik verwacht is dus domweg een feit en niet zozeer een uitzondering, dit stelt mij dan ook gerust; ik heb die illusie (het valt allemaal wel mee) gelukkig niet. Bewust zijn over de werkzaamheden brengt rust en zie dan ook ruime mogelijkheden - hoewel "ruimte" gebrek wel een dingetje kan gaan worden - om hier zelf een goed en 'mooi' project van te maken.

Mijn budgettering heb ik niet rond op dit moment, zeggende dat ik dus geen idee heb van de kosten in totaliteit en het termijn waarin ik mijn project wil afronden. Slechts heb ik een aanschafwaarde van ongeveer 12.000 euro in gedachten, dit voor een niet gerestoreerd voertuig (driedeurs) die relatief "hard" is. Ik ben nu een aantal maanden aan het zoeken en aan het vergelijken wat de aanschafwaarde ongeveer mag zijn ten opzichte van de staat van het voertuig. Voor wat betreft afkomst heb ik de keuze gemaakt om een import voertuig te zoeken uit een redelijk droog land (of het voertuig moet gewoon goed droog hebben gestaan). Daar waar kennis ontbreekt over een voertuig zonder kenteken kan ik alle informatie opzoeken en advies vragen.

Ik zal vanavond of morgen een stuk uittypen over hoe ik het project wil realiseren (verwachte werkzaamheden die ik kan uitvoeren en tijdsbestek), inclusief het dieper ingaan op het financieel aspect.

Mijn dank voor de gegeven reactie's.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 05 Feb 2021, 19:58

Een goudvis is oranje, hiermee bedoel ik aan te geven dat sommige dingen voor de hand liggend zijn. Dat een goudvis eerst zwart is en pas later verkleurd is verdieping. Maar als ik spreek over een goudvis, dan begrijpt iedereen dat deze oranje is.

Hoe zie ik een restauratie project voor mij.

1. Duur: 2 maand, kosten: 150 euro.
Laat ik eerst beginnen met het stuntelen, dit betekend voor mij dat ik dingen ga losdraaien en goed (extreem beter gezegd) ga schoonmaken en weer wil monteren. Dat het lelijk is (gescheurd, beschadigd, verkleurd) dat maakt niets uit, zolang het maar werkt. Ik spreek dus over simpele basis dingen die niet direct van belang zijn, maar wel vertrouwen geven in het voertuig bekend worden. Ik kan dan manieren opzoeken hoe dingen vervangen kunnen worden of welke materialen geschikt zijn. In de tijd dat ik alles bij langs ga om belachelijk goed schoon te maken, kom ik ook alle problemen tegen en kan dan mijn "te doen" lijst gaan opbouwen en tevens materialen opzoeken.

2. Duur: 3 maand, kosten 2000 euro.
Na mijn te doen lijst komen basis reparatie's als tweede aan de beurt, dit betekend dat ernstige roestdelen vervangen moeten worden en de technische zaken goed moeten zijn; Dit valt voor mij niet onder restauratie, maar onder noodzakelijke werkzaamheden. Denk dan aan dorpels, remleidingen, accu, stroomvoorzieningen, carburateur en etc. Dit soort zaken verdienen geen schoonheidsprijs maar zijn essentieel en functioneel bedoelt. Voor mij betekend dit dus niet het volledig remleidingen systeem vervangen, niet een volledig uitlaat/spruitstuk vervangen, maar slechts dat wat noodzakelijk is en feitelijk nood reparatie's om een langere periode te kunnen overbruggen voor het echte werk.

3. Duur: 4 maand, kosten 3000 euro.
Hier ga ik wellicht iemand van het forum of ergens anders waar fanatiekelingen van LaRo's zijn om hulp vragen tegen betaling. Ik wil dan een fanatieke "hobbyist" vragen om mijn motor, aandrijflijn en etc. te controleren om advies uit te brengen. Ik weet niet hoe een LaRo hoort aan te voelen, hoe het moet rijden, of er een tik in de motor zit, of de versnellingsbak nog goed is en etc., deze informatie krijg ik alleen maar door hem af te geven aan een "expert" die voor mij dit kan controleren en eventueel kan inspecteren/demonteren. Ik denk dat ik met een betaling van 500 heel ver moet komen om een fanatiekeling mij te laten helpen om een "rapport" op te laten stellen. Ik hoop dat ik dan voor een goed motorblok en aandrijflijn binnen de 2500 kan blijven.

4. Duur: 3 maand, kosten 500 euro.
Zie punt 1 maar nu specifiek gericht op carrosserie en chassis. Alles demonteren opschuren en preventieve behandeling voor verdere beraming van groot werk.

5. Duur: Niet vastgesteld, kosten onbekend.
Vanaf hier weet ik het niet en kunnen de kosten rag hard gaan. Volledig strippen, zandstralen, behandelingen chassis restaureren, spuiten en etc. Interieur, nieuw dashboard bouwen, stoelen extra's en etc. Zover wil ik gewoon niet vooruit denken.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 07 Feb 2021, 19:50

Beetje bijhouden wat ik leer hier, dan kan ik alles makkelijk terugvinden.

1. Winterbanden
Vandaag was leuk i.v.m. sneeuw en dacht altijd dat hoe breder de banden hoe meer grip je hebt in de sneeuw. :oops: Nooit geweten dat een smallere band juist beter "hapt" in de sneeuw en dat er een groot verschil zit tussen echte Winterbanden en banden waar een sneeuwvlokje opstaat. Dit moet ik in de toekomst dus goed uitzoeken en wellicht dus ook een "winter" banden set hebben. Tevens de rijplaten en een sneeuwschep is wel handig. 8-) En dus niet denken dat een LaRo wel door 50cm sneeuw beukt en massa van sneeuw op den duur een muur is. Hier heb ik dus een grote fout te pakken in mijn denken.

2. Winterdiesel
Winterdiesel en condens in de tank, eventueel benzine mengen bij een oude LaRo diesel en anders speciaal spul (iets met vlokken). Dus de tank tijdig leeg rijden (dat moet wel lukken met 1 op 7 ongeveer), meer dan mij lief is wellicht :D Motor verwarming zal voor mij niet echt interessant zijn of ik moet al heel bewust een bestemming uitkiezen voor een langere periode. Een standkachel op diesel is natuurlijk altijd goed. Verder rekening houden met een stroomkabel en oprollen i.v.m. vorst.

3. Dakdrager in de winter
Ten eerste blijkt zo'n wagen helemaal niet veel te mogen dragen (viel mij wat tegen) en niet meer dan logisch dat het extreem veel invloed heeft op de rijeigenschappen. Dat gezegd hebbende is juist het rijgedrag met een dagdrager en smallere banden van cruciaal belang i.v.m. kantelen. Maar ook dit is logisch, dus hoe dan ook in de winter de dakdrager er af halen (wie weet heb ik een wagen in de overgangsregeling dus sta dan toch stil in de slechtere maanden).

4. Rijden in de winter
Er zijn een aantal termen die ik even niet snel weer kan vinden, maar laat ik de basis benoemen. Ten eerste ruime bochten nemen ivm wegglijden in de binnen bochten (dat was vandaag een leuke les). Niet zomaar off gaan als ik niets zie en als ik niet weet waar ik rij (dat kan flinke schade en problemen opleveren). Ik moet uitzoeken wat de verschillende manieren van rijden zijn, zo is er diff lock (zelf inbouwen en uitzoeken hoe dat zit, blijkt niet zomaar te kunnen) bij heuvel in sneeuw wel prettig, maar er zijn ook redenen om 2x4 te rijden. Sneeuwkettingen werken de eerste meters niet, dus tijdig monteren. En verder rekening houden met gebrek aan ABS en EPS, het is wel massa wat tot stilstand gebracht moet worden.

---

Zo, weer een beetje basis geleerd en kan ik later goed uitwerken (zal nog wel een aantal dingen fout hebben). Super fijn dit forum met veel info. :roll:
Laatst gewijzigd door Leerling op 09 Feb 2021, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Leerling

Berichtdoor Leerling » 07 Feb 2021, 21:02

Mooi moment om een vraag te stellen: Er zijn diverse types en kom er niet helemaal uit, ik weet niet exact welk type ik bedoel maar wel het uiterlijk.

Schermafbeelding 2021-02-07 om 20.52.35.png

Voor zover ik weet moet hier een driedeurs variant van zijn, ergens tussen de bouwjaren '80 tot en met '90 en dan met een diesel motor zonder turbo. Ik probeer een lijst te zoeken met alle varianten, maar kan deze niet vinden en hoop dat iemand mij kan helpen om mij op weg te brengen zodat ik het exacte model kan vinden wat voor mij geschikt is en past bij mijn wens. Ik wil graag toewerken naar een twee tot max drietal modellen die voor mij interessant zijn zodat ik mij daar specifiek op kan richten. Ik begrijp dat dit een variant is uit 2015 maar zoek dus een vergelijkbaar model tussen '80 / '90.

Kan iemand mij adviseren?

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Feb 2021, 11:31

Sinds 1983 toen de Serie III vervangen werd voor een schroefgeveerd exemplaar hebben we drie wielbasis; de 90, 110 en 127inch

De 90 is er als StaWag ofwel stationwagon met zijruiten of als Hardtop met dichte zijkanten. Altijd een 3 deurs
De 110 is er als StaWag 5 deurs, Hardtop 3 deurs, Pickup 3 deurs en dubbelcabine pick up 4 deurs. En dan nog de HCPU pick up die ook 2 deurs is met een bredere laadbak
De 127 of 130 zoals ie later genoemd is komt bijna altijd als 4 deurs pick up. Daar heb je dan nog weer een NL versie van met smalle laadbak en de 'gewone' met brede laadbak. Er zijn ook wel enkel cabine 130's maar die zie je zelden.

Wil je een 3 deurs 110 dan zoek je dus een Hardtop. Die zijn er vanaf ongeveer 1983 tot 2016 of zo.

Qua motoren gaat het van een 2.25 benzine of diesel naar een 2.5 benzine of diesel naar een 2.5 Turbodiesel naar een 2.5 200Tdi via 2.5 300Tdi naar 2.5 Td5 naar 2.4 Tdci en het stopt bij 2.2Tdci

Benzine heb je nog in een 4 cilinder voor de Italiaanse markt en de 3.5 V8.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 08 Feb 2021, 13:08

Leerling schreef:Een goudvis is oranje, hiermee bedoel ik aan te geven dat sommige dingen voor de hand liggend zijn. Dat een goudvis eerst zwart is en pas later verkleurd is verdieping. Maar als ik spreek over een goudvis, dan begrijpt iedereen dat deze oranje is.

Hoe zie ik een restauratie project voor mij.

1. Duur: 2 maand, kosten: 150 euro.
Laat ik eerst beginnen met het stuntelen, dit betekend voor mij dat ik dingen ga losdraaien en goed (extreem beter gezegd) ga schoonmaken en weer wil monteren. Dat het lelijk is (gescheurd, beschadigd, verkleurd) dat maakt niets uit, zolang het maar werkt. Ik spreek dus over simpele basis dingen die niet direct van belang zijn, maar wel vertrouwen geven in het voertuig bekend worden. Ik kan dan manieren opzoeken hoe dingen vervangen kunnen worden of welke materialen geschikt zijn. In de tijd dat ik alles bij langs ga om belachelijk goed schoon te maken, kom ik ook alle problemen tegen en kan dan mijn "te doen" lijst gaan opbouwen en tevens materialen opzoeken.

2. Duur: 3 maand, kosten 2000 euro.
Na mijn te doen lijst komen basis reparatie's als tweede aan de beurt, dit betekend dat ernstige roestdelen vervangen moeten worden en de technische zaken goed moeten zijn; Dit valt voor mij niet onder restauratie, maar onder noodzakelijke werkzaamheden. Denk dan aan dorpels, remleidingen, accu, stroomvoorzieningen, carburateur en etc. Dit soort zaken verdienen geen schoonheidsprijs maar zijn essentieel en functioneel bedoelt. Voor mij betekend dit dus niet het volledig remleidingen systeem vervangen, niet een volledig uitlaat/spruitstuk vervangen, maar slechts dat wat noodzakelijk is en feitelijk nood reparatie's om een langere periode te kunnen overbruggen voor het echte werk.

3. Duur: 4 maand, kosten 3000 euro.
Hier ga ik wellicht iemand van het forum of ergens anders waar fanatiekelingen van LaRo's zijn om hulp vragen tegen betaling. Ik wil dan een fanatieke "hobbyist" vragen om mijn motor, aandrijflijn en etc. te controleren om advies uit te brengen. Ik weet niet hoe een LaRo hoort aan te voelen, hoe het moet rijden, of er een tik in de motor zit, of de versnellingsbak nog goed is en etc., deze informatie krijg ik alleen maar door hem af te geven aan een "expert" die voor mij dit kan controleren en eventueel kan inspecteren/demonteren. Ik denk dat ik met een betaling van 500 heel ver moet komen om een fanatiekeling mij te laten helpen om een "rapport" op te laten stellen. Ik hoop dat ik dan voor een goed motorblok en aandrijflijn binnen de 2500 kan blijven.

Als punt 5 je doel is dan bespaar je een hoop geld en tijd om daar meteen te beginnen. Moet wel het budget er zijn natuurlijk...
4. Duur: 3 maand, kosten 500 euro.
Zie punt 1 maar nu specifiek gericht op carrosserie en chassis. Alles demonteren opschuren en preventieve behandeling voor verdere beraming van groot werk.

5. Duur: Niet vastgesteld, kosten onbekend.
Vanaf hier weet ik het niet en kunnen de kosten rag hard gaan. Volledig strippen, zandstralen, behandelingen chassis restaureren, spuiten en etc. Interieur, nieuw dashboard bouwen, stoelen extra's en etc. Zover wil ik gewoon niet vooruit denken.

Terug naar “Nieuw op het forum”