Even voorstellen en gelijk een vraag

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Edward

Re: Even voorstellen en gelijk een vraag

Berichtdoor Edward » 24 Okt 2021, 13:23

Ik had de lompste, dus de 50mm. Ook een 130 van 2800kg maar dan kraakten ze ook al. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Tommyshart

Berichtdoor Tommyshart » 24 Okt 2021, 17:43

@ chris: De rij ervaring is eigenlijk prima zolang we ons maar aanpassen. In Italië ben ik hoog in de bergen geweest waar het soms erg krap was maar ook in de Pyreneeën was het leuk en uitdagend met stijle krappe passen. Natuurlijk is het geen dagelijkse auto en moeten we goed in onze spiegels kijken voor uitstekende bergen maar zolang we de tijd nemen is het prima. Als we ‘haast’ hebben nemen we de dagelijkse auto ( Audi A5) maar juist het prutsen en rustig rijden maakt het ook weer leuk.

@ Marc, De tip van de rijplaten neem ik aan al verwacht ik niet dat mijn ouders compleet in de wildernis gaan rijden en er zitten nieuwe winterbanden op dus op zich hebben we veel grip als ze niet te gek doen.

Het afkoppelen van het campergedeelte gaat snel want de 4 poten draai je zo uit maar in de praktijk laten we hem de hele zomer er op zitten. Al met al denk ik 30 minuten werk maar ik vind hem erg instabiel dus we gebruiken hem alleen op de defender.

Groet tommy

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2021, 18:52

Tommyshart schreef:@ Marc, De tip van de rijplaten neem ik aan al verwacht ik niet dat mijn ouders compleet in de wildernis gaan rijden en er zitten nieuwe winterbanden op dus op zich hebben we veel grip als ze niet te gek doen.

Tja, je hoeft niet extreem de wildernis in te gaan, er komt soms te snel een eind aan wat je banden aan kunnen - zelfs als je goede banden hebt kan de auto ineens een ander plan hebben. Juist met de extra ruimte die de camper-opbouw vraagt kan het snel penibel worden als je richting een boom of rots dreigt te schuiven, soms kan je dan al met één rijplaat precies dat verschil maken dat schade voorkomt.

Groeten MarcS

Tommyshart

Berichtdoor Tommyshart » 25 Okt 2021, 13:01

Bedankt Marc, ik denk/vrees dat je gelijk hebt!

Ik vergeet trouwens te vermelden dat we waren vergeten de handrem goed te stellen. zonder opbouw blijft die prima staan in de versnelling maar met opbouw viel op dat de defender bijna begon te bewegen in de bergen. Beginnersfout maar had grote gevolgen kunnen hebben op de splugenpass of Bernardino pass;)

Andere vraag: we denken om een extra accu mee te nemen. De huidige is ok maar na drie weken stilstaan krijgt die hem lastig aan. Zeker in de kou in Finland kan de accu het wat am zwaar krijgen. Wat is de beste accu die we kunnen meenemen?

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Okt 2021, 14:14

De meningen daarover lopen ver uiteen.

De voordeligste optie is een gewone standaard loodaccu icm een Cyrix relais tbv laden. Wil je graag geld verbranden dan koop je een dure gel-accu als een Optima oid. Niet beter maar je kunt zeggen dat je een dure accu hebt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Okt 2021, 14:40

Tommyshart schreef:Ik vergeet trouwens te vermelden dat we waren vergeten de handrem goed te stellen. zonder opbouw blijft die prima staan in de versnelling maar met opbouw viel op dat de defender bijna begon te bewegen in de bergen. Beginnersfout maar had grote gevolgen kunnen hebben op de splugenpass of Bernardino pass;)

Zonder handrem kan een bescheiden hellinkje al heel kwalijk uitpakken. Een "luxe wagen" blijft mogelijk nog op het randje van het talud hangen, een LandRover rijdt daar gemakkelijk overheen.

Tommyshart schreef:Andere vraag: we denken om een extra accu mee te nemen. De huidige is ok maar na drie weken stilstaan krijgt die hem lastig aan. Zeker in de kou in Finland kan de accu het wat zwaar krijgen. Wat is de beste accu die we kunnen meenemen?

Tja, over accu's zijn al vele bladzijden volgeschreven. Als je gewoon een goede tweede accu wilt dan zou je bijv. kunnen denken aan een Varta LFD90, je betaalt een normale prijs voor een accu die iets meer richting semi-tractie gaat. Als het alleen om de koudstart-capaciteit gaat zou je ook kunnen denken aan een bundeltje high-capacity condensatoren -- met een dergelijk bundeltje parallel aan de accu heb je ineens veel meer CCA's uit je accu; met een soort van boot-strap-truuk zorg je ervoor dat de accu niet meer gehinderd wordt door de oplopende inwendige weerstand bij lagere temperaturen. Wat ook nog kan is een elektrisch dekentje rond de accu (dat hebben de Zweedse legertrucks).
En verder, als je het echt goed wilt aanpakken kan je ook nog denken aan een extra LiFePO accu ... maar let wel op: zo'n LiFePO accu is prijzig en (nog) niet zonder meer probleemloos.

O ja, in ieder geval waarbij je een tweede accu plaatst heb je iets als accu-scheider nodig. Met de huidige stand der techniek (en ook de huidige prijsstelling) is een lader/scheider (bijv. een Victron Orion) denkelijk de slimste keuze.  Bonus van een lader/scheider is dat je er te zijner tijd ook een andere accu, een accu met andere laad-eisen (zoals een LiFePO) achter kan hangen – met de traditionele accuscheiders wil je graag gelijke of althans accu's met een gelijke laad-karakteristiek.

Groeten MarcS

PS   Wat ook al enorm kan lonen: Een goede (druppel)lader (die eventueel gewoon van de Lidl of Aldi kan komen). Laad je de accu iedere paar maanden - zeker wanneer de auto langere tijd geen lange ritten maakt - tussentijds goed op, dwz echt tot zijn maximum-capaciteit dan heeft de accu daarna weer geruime tijd goede zin. Met gewoon de dynamo+spanningsregelaar krijg je de accu zelden echt 100% vol, rijd je geen lange trajecten dan mag je blij zijn als de accu de 90% haalt. En ... neem voor het koude seizoen een adequate kabel mee, dwz eentje die je na een nachtje in de kou nog weer kan oprollen (het uitrollen gaat altijd wel).
PS2 In de koude(re) landen hebben ze ook vaak een 220V motorverwarming - soms zelfs naast een autonome standkachel. Het motorblok hoeft niet naar bedrijfstemperatuur gebracht, plus 20 in plaats van min 20 maakt al een enorm verschil.
PS3 Gewoon een eenvoudige radiator-muff doet ook het nodige, maar helpt natuurlijk niet tegen een nacht min 20. Een radiator-muff helpt overigens enorm tegen sneeuw en ijs-ophopingen onder de motorkap.

NB Je hebt weer een PrivéBerichtje.

Terug naar “Nieuw op het forum”