Voorstellen dus!

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
14digger

Voorstellen dus!

Berichtdoor 14digger » 15 Aug 2022, 22:54

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, maar niet helemaal nieuw bij de club. Ooit een oude def 110 gehad, nu helaas niets.
Wil graag een def 110 aanschaffen om deze om te bouwen tot een 'soort van camper' om hiermee Europa door te kunnen reizen. Gelijk wil ik hiermee de evenementen van de vereniging mee bezoeken alsook off road rijden.
Wat is nu de beste keuze? Oude diesel (met lage E-klasse) en vast bak achter? Of nieuwere diesel (hogere E-klasse), met vaste bak. Of toch een 9 persoons (of 5 pers) met ramen en deuren achterin, ombouwen tot camper?
Twijfel ontzettend wat te doen.
MRB speelt mee, grijs kenteken? (Heb geen bedrijf...) Benzine? Verkrijgbaarheid? Milieuaspecten?
Kortom: Ik ben op zoek naar verschillende visies, inzichten en meningen...
Alles is welkom.
Groet

Edward

Re: Voorstellen dus!

Berichtdoor Edward » 15 Aug 2022, 23:06

Als ik nu zou gaan bouwen zou ik een camper bouwen. Kwart tarief, met een 110 of 130 simpel te doen en ik zou een benzine motor pakken die ook op lpg draait.

Zeker geen diesel, die krijgen steeds meer met milieuzones te maken. Ook de campers.

Persoonlijk zou ik er een Toyota 2JZ 6 cilinder inleggen. Niet duur, hufterproof, zoveel vermogen als je er zelf uit wilt halen en onderdelen liggen op iedere straathoek. Maar iedere lijn 6 is leuk. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2022, 10:44

Edward schreef:Persoonlijk zou ik er een Toyota 2JZ 6 cilinder inleggen. Niet duur, hufterproof, zoveel vermogen als je er zelf uit wilt halen en onderdelen liggen op iedere straathoek. Maar iedere lijn 6 is leuk.

Hmm ... als ik - even snel - naar de specs van de Toyota 2JZ familie kijk dan zie ik dat ze allemaal hun max koppel bij (heel) hoge toeren hebben, dan moet je hopen op een heel vlakke koppel-curve want anders heb je onderin onhandig weinig koppel, en ook een "onhandige" respons waarbij bij ieder extra obstakel met afnemende toeren ook het koppel terugvalt.   Als je kijkt naar de auto's waarvoor deze motor genoemd wordt dan zijn het ook vooral luxere ± sportieve auto's (met veelal een automaat).   Voor een terreinauto wil je (of althans ik) graag een motor die bij lage toeren al veel koppel levert, veel koppel bovenin is minder belangrijk.

Overigens, als je gaat kijken naar (andere) benzine-motoren, kijk dan ook of ze ook op E85 willen lopen (veelal kan dat wel, zelfs als de fabrikant hierover niks zegt ... dus even bij de E85 community buurten). In sommige buitenlanden ben je met E85 voordeliger uit - soms zelfs voordeliger als met LPG (met E85 geldt de auto eventueel ook als "schoon" en/of vrij van een centrum-tax).

Groeten MarcS

PS Volvo monteerde indertijd in de C303/304/306 "Laplanders" B30 6 cilinder-motoren, als je naar de specs van deze motoren kijkt zie je wat minder vermogen, maar ook een max koppel bij veel lagere toeren.   Die B30 zijn bomb-proof en denkelijk ook makkelijk qua onderdelen.   O.a. bij het Zweedse leger rijden inmiddels ook "Laplanders" rond met moderne electronische ontsteking.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Aug 2022, 10:57

Het is ook puur wat ik zou doen. Het voordeel van die blokken is dat ze een fractie kosten van wat bv een BMW 6 cilinder moet kosten en dat er de wereld aan aftermarket onderdelen is zodat je ze kunt bouwen hoe je ze hebben wilt. Een 1JZ heeft een lange slag wat iets meer koppel geeft. Maar koppel is niet alles, betrouwbaarheid is veel belangrijker. Koppel kun je ook ondervangen met de bakratio's aan te passen en bij deze blokken heb je de bakken voor het kiezen.

Bovendien ben ik een automaat rijder en met een omvormer kun je heel wat extra koppel vinden. :lol: :lol:

Maar een diesel zou ik zeker niet meer gaan bouwen ondanks dat ik de fijnste motorvorm vind die er bestaat. Voor een auto dan, ooit een diesel wegmotort gehad en da was niks :D :D
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2022, 12:09

Edward schreef:Maar een diesel zou ik zeker niet meer gaan bouwen ondanks dat ik de fijnste motorvorm vind die er bestaat.

Kijk, kijk, zijn we het alweer eens. :roll: :shock: :roll:

Ik ken de motoren-markt niet, maar een Volvo B30 is denkelijk ook niet al te duur, bij BMW betaal je erg veel voor het Bayerische Motoren Werke image. Volvo-motoren zijn minder sophisticated, degelijk zijn ze in ieder geval wel (en in tegenstelling tot Toyota is zo'n Volvo-motor prettig eenvoudig).

Overigens weet ik niet of je zo'n B30 makkelijk in een LandRover ingebouwd krijgt.
Wat dan verder nog weer interessant is: Je kan in de C303/304/306 wereld navraag doen naar de eventuele aanpassingen van het standaard D30 blok voor het gebruik in een 4x4/6x6 -- een alledaags automotive blok is niet per se bestand tegen de extreme(re) hellingshoeken die voor een terrein-voertuig niet extreem zijn.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2022, 16:18

De andere vraag: Een 3 deurs of 5 deurs 110 ?
Da's een "keuze". Ik heb een 110 HardTop en ben daar heel tevreden mee: geen ramen is ook geen inkijk.
Toch had ik - als ik alles van te voren had geweten - gekeken of een 5 deurs 110 met "Utility-Pak" tot de mogelijkheden hoorde.
LandRover Nederland had deze optie niet in het standaard-aanbod, toen ik te laat een Franse prijslijst onder ogen kreeg was het dus te laat. In Nederland werd de 5 deurs alleen in de "luxe" uitvoering aangeboden, dat maakte die 5 deurs onredelijk duur, en voor het grijze kenteken was veel van die luxe "boter aan de galg".

Anyway: de extra deuren opzij, en ook de ramen in die deuren hebben zo hun voordelen ... maar ook nadelen.
Belangrijke voordelen van de 5 deurs versie zijn: je hebt geen last van het schot van de HardTop-laadbak (daar is wat aan te doen), je hebt de voetenbak van de tweede zit-rij (bij een HardTop kan je desgewenst nog side-lockers inbouwen, of een extra tank in de loze spatbord-ruimte), en ... je hebt die extra deur als toegang en ventilatie.
Nadelen: extra ramen in de extra deuren geven extra zonnewarmte, en ook inkijk (en eventueel ook extra inbraak), de tweede deurstijl zit eventueel in de weg bij een slaap-plaats, en de 5 deurs-body blijkt in de harde praktijk gevoeliger voor de beruchte "witte schimmel".
Belangrijkste verschil is misschien wel dat je bij de 5 deurs versie makkelijk meer dan 2 echte zitplaatsen kan creëren (hoe dat dan precies gaat bij een camper weet ik niet). Bij een HardTop heb je hoogstens 3 zitplaatsen voorin (waarvan de middenzitplaats bij warm weer niet erg aantrekkelijk is, en de rest van het jaar "gezellig"), en als ie oud genoeg is eventueel dwarse zitplaatsen achterin.
Dan nog een klein bonuspuntje voor de HardTop: De utilitaire uitstraling van de HardTop geeft je in de praktijk - als je je in twijfelachtige situaties begeeft - nog wel eens het voordeel van de twijfel.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Aug 2022, 00:09

Een 110 stawag (of te wel een 5-deurs). Dan heb je nog een beetje uitzicht en hoef je je wat minder druk te maken over de 'dode hoek'.
Ik heb altijd stationwagens gereden (en doe dit nog steeds). Bij een hardtop heb je naar rechts amper uitzicht, terwijl je bij de 5-deurs nog schuin achteruit, door de ruit van de achterste zijdeur, kunt kijken (nu is het natuurlijk ook wel mogelijk om rechts een zijruit in de hardtop te plaatsen). Bijkomend voordeel is dat de voorstoel, mits een paar cm verhoogd, verder naar achteren kan, wat in een hardtop met schot achter de voorstoelen niet kan zonder het schot weg te zagen.
Een nadeel van de wat oudere deuren is dat ze roestgevoelig zijn, maar de Puma deuren zijn geheel van verzinkt staal en schijnen beter te zijn.
Nu zijn mijn 110 stawags bedrijfswagens (grijs kenteken) en de achterzijdeuren zijn ook erg makkelijk om de laadruimte te bereiken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Aug 2022, 10:03

Erik Peters schreef:Een 110 stawag (of te wel een 5-deurs). Dan heb je nog een beetje uitzicht en hoef je je wat minder druk te maken over de 'dode hoek'.
Ik heb altijd stationwagens gereden (en doe dit nog steeds). Bij een hardtop heb je naar rechts amper uitzicht, terwijl je bij de 5-deurs nog schuin achteruit, door de ruit van de achterste zijdeur, kunt kijken (nu is het natuurlijk ook wel mogelijk om rechts een zijruit in de hardtop te plaatsen). Bijkomend voordeel is dat de voorstoel, mits een paar cm verhoogd, verder naar achteren kan, wat in een hardtop met schot achter de voorstoelen niet kan zonder het schot weg te zagen.

Dat van die "dode hoek" valt erg mee, dwz als je 1º een beetje anticiperend rijdt en 2º een iets grotere spiegel rechts monteert (een spiegel die je mijns inziens bij iedere Defender nodig hebt). En ... een extra raam rechts in de HardTop mag van de belastingdienst ook in een HardTop, dat raam mag ook een schuifraam zijn, of een deels schuivend raam. (Ik mis het raam soms, minstens even zo vaak ben ik heel tevreden met de dichte en geïsoleerde wand.)

Dat van het schot valt ook erg mee, althans zolang je geen erg lange benen hebt. Alleen bij een latere lichting "Puma's" is het schot een probleem, maar dat is het "grijze" schot dat men bij de grijskenteken-ombouw monteerde.
Wat betreft het schot is denk ik belangrijker dat dat er sowieso beter uit kan (of zelfs moet) wanneer je een camper-ombouw overweegt. De voor "grijs" noodzakelijke 30 cm schothoogte komt heel weinig boven de seat-base uit dus als je voor "grijs" gaat (of voor universeel) is die schothoogte geen probleem .. bij een 110 kan je desnoods met een wat groter L-profiel aan de achterrand van deseat-base die 30 cm halen.

Bovenstaande doet overigens niks af aan mijn eerdere opmerking:
Als ik 12 jaar geleden bij de aankoop van mijn HardTop alles had geweten wat ik een jaar na aankoop wist dan had ik waarschijnlijk een 5 deurs met "Utility-Pack" (en dus een goedkope(re) ombouw naar grijs) verkozen.  
Daarna had ik waarschijnlijk zo nu en dan "gemopperd" op het gemis aan de doorgaande HardTop-wanden.  De uitspraak "Ieder nadeel hep se foordeel" blijkt universeel toepasbaar.

Groeten MarcS

otto64

Berichtdoor otto64 » 17 Aug 2022, 12:02

Al die motor(en dus aandrijving) conversies vindt ik helemaal nix. Je loopt van het ene in het andere technische en financieele obstakel.
Zeker voor een overlander niet handig bij pech ver weg. milieu zones wil je toch niet zijn, of je neemt de vouwfiets of ov.
Dus ik zeg, in deze volgorde ; 300tdi, td5 of evt. v8 petrol (wordt je qua verbruik en radius niet blij van)

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Aug 2022, 13:59

Ja, want een 300 blinkt uit in betrouwbaarheid! NOT :shock: :shock:

Toen ik de D1 reed was ie 5 jaar oud en daar mocht al iedere 75-100K een nieuwe koppakking in. De V8 hoeven we helemaal niet over te praten. Alleen de 3.5 is soort van betrouwbaar maar die zuipt harder dan een garnizoen soldaten bij elkaar.

De Td5 vind ik een geweldig fijn en betrouwbaar blok, daar kan ik niks van zeggen maar diesel is gewoon niet slim. Nationale parken worden op korte termijn ook milieuzone's als ze dat al niet zijn.....
Edward van Vugt

Terug naar “Nieuw op het forum”