Nieuw op LRCH

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs
Berichten: 9075
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor Landmarcs » 25 Feb 2024, 10:19

Landmarcs schreef:
lapalmeraie schreef:Nog een vraagje, zelf achteraf laterale bankjes monteren is een fluitje van een cent.
Maar ik vermoed dat deze extra zitplaatsen ook op het kentekenbewijs vermeld moeten worden en er dus extra keuring en kosten aan verbonden zijn?

Ik vrees dat je in België moet navragen hoe een en ander werkt ....

Als ik op OldTimer in België zoek dan vind ik o.a.:

De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER:
+ nazicht op gelijkvormigheid;
+ ... en nog een aantal uitzonderingen voor veel oudere voertuigen
Tevens gaat men tijdens de technische keuring na of het voertuig inzake onderhoud en werking in een zodanige staat verkeert dat de verkeersveiligheid bij gebruik op de openbare weg niet in het gedrang komt.


Ik denk dat "geen nazicht op gelijkvormigheid" je kan helpen mbt bijv. bankjes achterin of andere afwijkingen van "gebruikelijk/origineel".

Wat precies de regels zijn bij import van een al dan niet OldTimer vond ik niet zo gauw.

Groeten MarcS

lapalmeraie
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 Feb 2024, 14:35
Contact:

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor lapalmeraie » 25 Feb 2024, 12:23

Zeer nuttige info. Bedankt voor het meedenken. :)

Qua import is het een kwestie van met tijdelijke platen naar huis rijden.
Als ik het goed herinner zijn de Nederlandse witte platen hier niet toegelaten maar kun je de Belgische exportplaten (rood met witte letters) aanvragen die beperkt geldig zijn. Vroeger kon je zelfs aan de verzekeraar vragen om je eigen platen (van een andere auto dus) even op de nieuwe auto te laten zetten maar daar ga ik niet aan beginnen.
Vervolgens is het een kwestie van asap naar de keuring te gaan (is hier in keuring stations en niet gewoon bij een garage) en dan kan de auto ingeschreven worden op de eigen (nieuwe) platen.

Qua zitplaatsen is dat dan eventueel wel verder te onderzoeken maar handiger is natuurlijk eentje vinden die al direct alles in orde heeft.
Lichte Vracht bestaat zeker nog een België. Niet voor niets zie je hier zoveel pickups rijden (type Ford Ranger, VW Amarok,…).
Voor meer dan 2 zitplaatsen moet de cabine volledig afgesloten zijn van de laadruimte. Voor een tweezitter volstaan de rugleuningen.

@Dyngo; nice! Je zit in die streek dicht bij een goede bron qua bamboe; Kimmei ;) hier staan 15 soorten vrijwel allemaal Fargesia maar ook een Vivax en Chusquea culeo :mrgreen:
LR fan sinds 2000 ~ interesse voor een Series III 109

pascal110
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor pascal110 » 26 Feb 2024, 07:40

zou eens de kijken op catawiki. en voor mensen die hem willen verkopen daar de gok wagen, worden naar mijn mening eerlijke prijzen gegeven.
ik zou gaan voor een die aantoonbaar uit elkaar is geweest. gegalv . en ja een 110 voor 20 vindt je dan. maar wel eerst gaan kijken.

lapalmeraie
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 Feb 2024, 14:35
Contact:

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor lapalmeraie » 26 Feb 2024, 16:54

lapalmeraie schreef:Lichte Vracht bestaat zeker nog een België. Niet voor niets zie je hier zoveel pickups rijden (type Ford Ranger, VW Amarok,…).
Voor meer dan 2 zitplaatsen moet de cabine volledig afgesloten zijn van de laadruimte. Voor een tweezitter volstaan de rugleuningen.


Volledigheidshalve een kleine correctie hierop.
Blijkbaar is de wetgeving aangescherpt op 1/1/2023 waardoor pickups met dubbele cabines die niet professioneel gebruikt worden niet langer onder deze wetgeving vallen… te veel misbruik :mrgreen:

Maar… een lang chassis met enkel een rij stoelen voor en vlakke laadvloer zonder ankerpunten voor zetels mag wel.
Naast de bestuurder mogen er nog twee plaatsen zijn op de voorste rij.

Maw een veel recentere 110 hardtop met 3 plaatsen voorin kun je inschrijven als Lichte Vracht. Je betaalt hier dan geen « inverkeerstelling » (à €3000,- !) en slechts een jaarlijkse verkeersbelasting van €225.

Dat biedt zeker perspectief :)

Ik las trouwens ook dat bij Series de KM stand niet zo relevant is. De tellers gaan toch niet verder dan 99k.
Bovendien is alles qua mechanica makkelijker te vervangen.
Geldt dit ook voor de Defenders? Maw is een nette Defender maar met bv 500.000 op de teller ook interessant of zijn die blokken na X Km gewoon « op » ?
LR fan sinds 2000 ~ interesse voor een Series III 109

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7786
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor Edward » 26 Feb 2024, 17:28

Nou bij maar 500.000km zijn de bakken wel aan revisie toe hoor. :lol: :lol:

Maar ook bij een Def zegt km stand niet zo heel veel. Vind dat überhaupt niet meer dan een indicatie van de toestand. Een goede onderhoudshistorie zegt me veel meer.

Heb Td5's gehad met een ton op de klok waar meer aan mankeerde dan eenzelfde auto met ruim het dubbele op de klok. Een Td5 die ik verkocht is als donor gebruikt voor een Defender project en hoewel ruim 350K op de klok was zowel blok als automaat en tussenbak nog is superstaat. Daar zijn alleen preventief nieuwe keerringen ingegaan. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

lapalmeraie
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 Feb 2024, 14:35
Contact:

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor lapalmeraie » 27 Feb 2024, 08:20

:mrgreen:

Helder ;)
LR fan sinds 2000 ~ interesse voor een Series III 109

lapalmeraie
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 Feb 2024, 14:35
Contact:

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor lapalmeraie » 04 Mar 2024, 10:54

Heb afgelopen weekend het LR Kompas bestudeerd en ook nog een hele oude uitgave die ik nog had liggen van Richard de Roos.
Zeer leerzaam allemaal. :)

Wel schrok ik even (maar achteraf gezien natuurlijk logisch) van de extra zorgen bij oude benzine motoren tov de huidige loodvrije brandstof.

Met name dan dus het toevoegen van een loodvervanger, het bovensmeren,...
Ik welke mate is dit veel gedoe en kostelijk? Het lijkt me bv dan gemakkelijker om dan maar te opteren voor een Diesel?
Of zie ik dat verkeerd?
LR fan sinds 2000 ~ interesse voor een Series III 109

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7786
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor Edward » 04 Mar 2024, 11:02

Hoewel ik een groot dieselfan ben geldt dat niet voor de oude diesels van Land Rover. Alles voor de 200TDI is waardeloze trage rommel.

(ik vind eigenlijk alleen de Td5 een echt cool blok)

De benzine blokken kunnen prima zonder loodvervanger en als er na 100K een keer een klep uit zou branden dan is een koprevisie een zeer overzichtelijke en betaalbare klus.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

lapalmeraie
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 Feb 2024, 14:35
Contact:

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor lapalmeraie » 06 Mar 2024, 09:43

Oké...; maar zoiets gebeurt natuurlijk nooit op het gepaste moment. Raak je daarmee dan nog thuis?

Ik kan mee eens herinneren dat ik een klep probleem had om m'n C3tje en daarmee moest ik in een lage versnelling en héééél veel toeren de motor in gang houden. Gaf redelijk wat bekijks aan het stoplicht. Zeker als je dan met 5km/u weg sukkelt :lol:
LR fan sinds 2000 ~ interesse voor een Series III 109

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7786
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Nieuw op LRCH

Berichtdoor Edward » 06 Mar 2024, 12:35

Het "probleem" is dat de inlaatkleppen langzaam verbranden door de schrale benzine. Dat is een geleidelijk proces en de motor gaat hooguit steeds slechter lopen omdat er minder compressie is door lekkage vd kleppen.

Ken diverse 2.25 blokken die al jaren op gewone benzine rijden zonder problemen. Maar al wil je het zekere voor het onzekere nemen en de cilinderkop aan laten passen aan de moderne tijd dan ben je inclusief koppakking en ander klein materiaal max een 500 euri kwijt en een dag arbeidsloon als je het laat doen.

Goed argument om wat af te dingen bij een koop. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten