Nieuw hier!

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs

Re: Nieuw hier!

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2014, 14:32

Thomas Td5 schreef:
StefanLaRo schreef:Wederom thanx voor jullie input!
Op de achtergrond(prive) krijg ik ook wat tips en adviezen.
Van mijn oom, automonteur, anti Engelse auto's. En van mijn zwager, bedrijfsleider occasion verkoop. Deze laatste vindt mijn voorliefde voor offroad en landrover etc helemaal niets.. eigenlijk alle auto's bovende 100.000km en ouder dan 5jr.
Tja.. daar kunnen we niets mee icm het budget in ieder geval.

Dat een auto jonger moet zijn dan 5 jaar en minder dan 100.000 op de klok moet hebben om te deugen is grote dikke onzin. Hoe goed een auto is staat of valt met hoe goed er mee omgesprongen is. Een auto van 4 jaar oud met 40.000km op de teller kan ook afgetrapt zijn. De enige manier waarop je kan bepalen of het nog enigszins goed is, is door te gaan kijken. En een Engelse auto hoeft niet onbetrouwbaarder te zijn dan een ander merk.

Die 100.000 km is een "geldig" argument als je het hebt over een modern extra zuinig modelletje, met een gemarginaliseerde motorisering en ingebouwde slijtage-delen. Natuurlijk gaat zo'n moderne auto nog wel langer mee, maar zeker niet eindeloos. (Overigens, dit geldt niet alleen voor de erg moderne auto's, ik kende een Golf diesel 1º generatie, en bij 220.000 km op de teller - 200.000 echte kilometers - begon daar ook vanalles af te vallen en stuk te gaan.)
Dus ten opzichte van een levenduur van ± 200.000 km is 100.000 een heel eind. Ten opzichte van een levensduur van misschien wel 400.000-500.000 km (niet ongewoon bij een Td5) is 100.000 km niet echt zorgelijk.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Dec 2014, 16:23

Golfjes kocht ik pas bij de twee ton. Dan waren ze lekker betaalbaar want "veel" gelopen. Heb met diverse Gti's de 4ton gepasseerd. Gtd Golf II van een kennis zit nu voorbij de 4,5 ton zonder revisie of grote reparaties......

Ken een kerel met een Td5 Disco die de 7 ton voorbij is. Wel een paar koppakkingen verder en de 3e automaat. :D
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 27 Dec 2014, 16:49

Ach, heb ik ook altijd gezegd. Maar wat ben ik blij dat ik zo'n fout Engels product rij :D

Ik denk dat oom lief nog niet door heeft dat de meeste Japanners in Engeland en Frankrijk worden gebouwd.
En wie gelooft er nu eigenlijk een tweedehands autoverkoper :mrgreen:

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2014, 18:09

Edward schreef:Golfjes kocht ik pas bij de twee ton. Dan waren ze lekker betaalbaar want "veel" gelopen. Heb met diverse Gti's de 4ton gepasseerd. Gtd Golf II van een kennis zit nu voorbij de 4,5 ton zonder revisie of grote reparaties......

Ken een kerel met een Td5 Disco die de 7 ton voorbij is. Wel een paar koppakkingen verder en de 3e automaat. :D

Jammer Edward, dat we jou nog niet kende toen we dat "eerste" Golfje kwijt wilden.
Hij begon al spontaan te schakelen, de dynamo ophanging had ik al uitgeboord en de dynamo raakte nu niet meer kwijt (hij hing uiteindelijk aan een 12 mm bout -- de oorspronkelijke gaten waren nl geheel ovaal omdat de diesel-trillingen niet pasten bij de standaard-ophanging).
De carrosserie roestte een fransoos waardig .... Hij gebruikte olie als en als ie geen olie gebruikte dan lekte ie wel olie.
Maar afgezien daarvan dus een prima auto (een bevriende VW-verkoper vertelde dat ze dat allemaal gingen doen bij 200.000 en meer km ... de versnellingsbak was voor het leven gesmeerd ... na 200.000 was het leven over ... Waarschijnlijk is die 2º generatie Golfjes beter gebouwd, de eerste generatie was nog uit de tijd dat heel veel auto's gewoon na 5-8 jaar echt voorbij de uiterste houdbaarheid waren.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Dec 2014, 19:29

mwah, wij hadden een golf1 d uit 78 (in 1988) met 220.000km en die was, behalve hopeloos antiek kwa afwerking en design,prima in orde... was wel altijd onberispelijk onderhouden, en niet zoals de meeste "budget"onderhouden
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2014, 19:48

Roger B. schreef:mwah, wij hadden een golf1 d uit 78 (in 1988) met 220.000km en die was, behalve hopeloos antiek kwa afwerking en design,prima in orde... was wel altijd onberispelijk onderhouden, en niet zoals de meeste "budget"onderhouden

Waarmee je maar ziet dat kilometerstanden ook niet alles zeggen.
(Ik heb ook altijd enige twijfel gehad mbt de kilometerstand van de Golf die ik dan ken, die was ook uit 1978 of daaromtrent, de [DH-37-FF] als ik me niet vergis.)
Qua onderhoud zat het overigens best goed (behoudens dan de onbekende eerste kilometers), een betrouwbare dorpsgarage ... zoveel bijzonders zit er ook niet aan een Golfje uit die tijd, veel kan er niet mis mee. Overigens waren er meer uit die tijd die goed wilden roesten, d'r was wel weer een samenhang met de kleur ... hier ging het om eentje in de kleur Mexico-Beige (dus een beetje richting Lybian Sand ... waarmee het toch weer een LandRover kleurtje krijgt).

Groeten MarcS

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 02 Mar 2015, 08:46

Ondanks dat het stil is hier, ben ik wel nog steeds aan het rondkijken.
Kort samengevat zijn de criteria;

optie 1 Defender
- bj tot 86
- brandstof benzine
dit om aanspraak te kunnen maken op de oldtimer regeling.
In dit geval komt de defender 'erbij' als 3e auto en is de staat ook iets minder belangrijk, omdat ik hem niet perse dagelijks nodig heb.

optie 2 Discovery 2
- op benzine ivm weinig km's
- staat is belangrijker ivm dagelijks gebruik
- liefst bj vanaf 2000 en km stand rond de 150000

Van de tweede optie is er nog wel wat te vinden rond de 5000,-
Er staat er nu ook een tussen met een handgeschakelde versnellingsbak.
Wat raden jullie aan. 90% heeft automaat. Voor dagelijks gebruik maakt het niet veel uit en is het meet naar eigen wens of behoefte lijkt me. Maar voor een terreinrit.., waar ben je beter mee af?
Groeten Stefan

Land Rover Freelander 2 HSE '07

Landrover verleden
Range Rover Classic '83
+ Range Rover Classic '84

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Mar 2015, 10:16

Dat is heel erg persoonlijk. Sommigen vinden een handbak fijn, maar ik vind in een Disco een handbak het verschrikkelijkste wat er is . Of dat nou komt door de 1:1.2 tussenbak die een Disco heeft ipv de 1:1.4 die een Def heeft, ik weet het niet. Maar een Def Td5 net handbak rijdt best oké maar een Disco vind ik een ramp. :roll:

Dus ik zou gewoon een goede lange testrit maken om te kijken wat je het fijnste vind. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 20 Apr 2015, 23:04

Daar zijn we weer..
Gistermiddag een ritje Drenthe gedaan om bij een 1973 stawag 88 te kijken.
Auto zag er goed uit. Alle punten van het Land rover kompas aanschafboekje nagelopen.
Zover ik het kon beoordelen is de auto in prima staat.

Met de proefrit heb ik me enorm vermaakt.
Heerlijk om de moderne technieken los te laten en om te onthaasten.
Ik wist weer meteen waarom ik zo'n auto wilde.

Wel viel me op dat je continu aan het sturen bent.
Het lijkt wel of er een soort vertraging op het sturen zit.
Ik kan mij goed voorstellen dat dit volstrekt normaal is bij zo'n type auto en dan zeker bij een exemplaar van 42 jaar oud.

Ik had hem direct gekocht als het niet het geval was dat de auto geschikt moet zijn voor het trekken van mijn boottrailer. (1500kg)
Door het onvaste sturen vind ik het een te groot risico om hier de trailer achter te knopen en de snelweg op te gaan.

Nu is mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen..
Is de speling op het sturen iets wat bij de auto hoort of is dit per auto verschillend. bijvoorbeeld door nieuwe stuurbollen te plaatsen of zoeken naar een auto waar deze in betere staat zijn..
Wat mag en kan ik redelijkerwijs verwachten?
Groeten Stefan

Land Rover Freelander 2 HSE '07

Landrover verleden
Range Rover Classic '83
+ Range Rover Classic '84

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Apr 2015, 23:55

Hallo Stefan,

Speling met het sturen hoort natuurlijk niet (zeker niet in de rechtuit stand), maar een series III (88 of 109) stuurt redelijk indirect, waarmee ik wil zeggen dat je behoorlijk moet draaien willen de voorwielen van stand veranderen. Dit komt door de constructie van het stuurhuis, het stuurt niet zwaar maar je moet wel meer draaien aan het stuur.
Zeker wanneer je uit een moderne auto (met eventueel stuurbekrachtiging) komt, is het even wennen. Ook al omdat de LR 'met enige vertraging' reageert op het sturen, door de vervorming in de wang van de relatief hoge band tijdens het sturen.
Een 90 of 110 heeft een iets directer stuurkarakter, maar nog steeds die lichte vertraging in reactie op het sturen door de 'hoge' banden.

Met zijwind bijvoorbeeld dan heb je al snel de neiging om veel te corrigeren, omdat de 'koets' heen en weer schommelt, terwijl het onderstel redelijk strak rechtuit gaat (ook zonder corrigeren/bijsturen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Nieuw op het forum”