110 '85 V8: welke vering?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
hnb1965

Re: 110 '85 V8: welke vering?

Berichtdoor hnb1965 » 17 Feb 2017, 00:51

Nou doet Erik ook weinig tot geen onderhoud, maar dit geeft hij zelf ook al aan ;-) . Er zullen onder die ''coating'' wel meer dingen roestig zijn , vermoed ik zo ... Vr gr Henk B.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Feb 2017, 08:29

hnb1965 schreef:Er zullen onder die ''coating'' wel meer dingen roestig zijn , vermoed ik zo ... Vr gr Henk B.

Och, dat valt nog wel mee, (alleen) de achterbalk is na 18 jaar aan vervanging toe, maar die verrot zonder "coating" ook wel (getuige de Td5 die nooit zo'n coating gehad heeft, maar waar ik al een reparatie aan de achterbalk heb moeten uitvoeren).
En verder onderhoud gebeurt volgens het onderhoudsschema, waarbij doorsmeren iedere 5000 km geschied (ook al staat dit anders in het schema).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Feb 2017, 16:03

hnb1965 schreef:Er zullen onder die ''coating'' wel meer dingen roestig zijn , vermoed ik zo ...

Blijft staan dat het een "leuk" record is, geheel wegroesten in 5 jaar. In mijn bumper blijft ook wel eens wat langer zand en modder liggen < bij wie niet, je moet je in heel wat bochten wringen om de bumper echt door en door schoon te krijgen > ... daar gaat het dan ook roesten, maar als ik het zo aanzie kan het nog jaren roesten voordat de bumper eraf valt, en dat terwijl meneer LandRover er echt maar een marginaal laagje zwart op heeft geleverd. Met het rear X-member is het niet anders: een hopeloze constructie van allerlei losse gepuntlaste delen, een marginaal afwerkingslaagje en verder dus de volle laag.

Groeten MarcS

miloman

Berichtdoor miloman » 18 Feb 2017, 16:17

Erik Peters schreef:
ppw schreef:Nivomat onder een '85 er 110??

Ja, echter alleen onder de stationwagen.
De 110 uit 1984, die ik ooit gehad heb, had al een boge nivomat. Onder deze auto heb ik eens een nieuwe gemonteerd (toen nog te koop bij de dealer voor 1200,- gulden). En onder mijn 1998 Defender CSW zat er ook nog eentje en toen die nivomat het opgegeven had waren ze niet meer leverbaar. De 300 Tdi is het laatste model geweest met een nivomat.
Onder de 300 Tdi heb ik toen andere veren gemonteerd (en later die nivomat er helemaal onderweg gehaald; scheelt nogal gewicht).
De dikte van het verenstaal van de originele (nivomat) veren is 16 mm. De veren die nu onder de 300 Tdi zitten komen van een 110 hardtop en hebben 20 mm dik verenstaal en zijn niet progressief (330 lbs). Dat rijdt met een paar honderd kilo belading super comfortabel. Ik vermoed dat met volle belading de auto wel af en toe in de bumpstops slaat.
De 110 Td5 (ook de stationwagen) heeft standaard een progressieve veer RKB101111 (paars-bruin, 270-420 lbs), die een hogere belasting kan hebben en wel geschikt is onder een auto vol met mensen, maar leeg rijdend vind ik de veer iets te stug. Van daar dat ik drie weken geleden de RKB500300 (groen-groen-wit, 269-315-406 lbs) onder mijn Td5 heb gemonteerd (besteld bij Paddock en ze kwamen van Britpart).
Leeg staat de Td5 nu nog een factie hoger dan met de originele veren, maar die RKB500300 zijn ook iets langer dan dan de originele veren.
IMG_0766.jpg

Maar ik vind leeg rijdend het comfort nu beter. Met volle belading heb ik nog niet gereden.

Groet,

Erik.

Onze veren zijn idd 16mm dik, dus behorende bij die nivomat lijkt het. Die nivomat is ook niet meer aangetroffen (wat is die auto vies zeg :roll: ). Dus ik ga voor die RBK500300, en doe meteen maar de dempers. Of kan ik eerst die veren vervangen, zonder de dempers los te halen? Met veerspanners bedoel ik dan? Dan heb ik helemaal een snelle fix!
Defender 110 V8 1985 LT85 Edelbrock 1404

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Feb 2017, 00:39

miloman schreef:Onze veren zijn idd 16mm dik, dus behorende bij die nivomat lijkt het. Die nivomat is ook niet meer aangetroffen (wat is die auto vies zeg :roll: ). Dus ik ga voor die RBK500300, en doe meteen maar de dempers. Of kan ik eerst die veren vervangen, zonder de dempers los te halen? Met veerspanners bedoel ik dan? Dan heb ik helemaal een snelle fix!
16 mm, dan zijn het nog de slappe originele veren. Mijn 300 Tdi hing gewoon op zijn kont met een paar honderd kilo lading (maar NRC6388, blauw/blauw, passagiers kant en NRC7000, groen/wit, bestuurders kant hebben een draagvermogen van maar 180 lbs).

Ik heb de schokdemper bovenaan losgemaakt (zelfborgende moer losgedraaid en het oog van het asje getrokken) en de auto onder de trekhaak opgekrikt (met een hoogheffer garagekrik) tot dat de achterwielen ± vrij kwamen. Nu had ik een slagmoersleutel ter beschikking dus even het wiel verwijderd om makkelijk bij de twee bouten te kunnen komen, waarmee de strip (die de veer op zijn plaats houdt) en veerschotel vast zit. Bouten los en je pakt de veer er zo tussenuit (de veer is bovenaan al los gekomen uit de veerhouder). Monteren van de nieuwe veren is de omgekeerde volgorde. Wel de schokdempers uit trekken (omdat de auto nu hoger staat van achteren) en dit gaat moeizaam. Gedaan in nog geen 2 uur tijd.

Schokdempers kun je 'testen' door te proberen of ze moeizaam helemaal in en uit schuiven, zonder een klein stukje 'vrije slag' aan het begin of eind.
Bij gasgevulde schokdempers lukt dit wat lastiger omdat die van zelf uitschuiven, maar die zitten er niet standaard onder.

Die RKB500300 onder de Td5 bevallen mij, nu ik er wat meer mee heb gereden, uitstekend.

Heb je achter ook nog een stabilisatorstang? Of is die ook verwijderd? Die zat standaard wel onder een auto met niveau-regeling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Feb 2017, 09:13

Even een vergelijk tussen de (lege) Td5 met toen nog RKB101111 achterveren en de 300 Tdi met de 330 lbs veren (NRC9604 en NRC6389) en een paar honderd kilo lading.
Td5en300Tdi.jpg
Met die 16 mm veren (180 lbs) hing de 300 Tdi (incl. lading) achterover.
En de Td5 staat met de nieuwe veren in ieder geval nog net zo hoog als hier op de foto.

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Feb 2017, 10:21

Erik Peters schreef:......

Ik heb de schokdemper bovenaan losgemaakt (zelfborgende moer losgedraaid en het oog van het asje getrokken) en de auto onder de trekhaak opgekrikt (met een hoogheffer garagekrik) tot dat de achterwielen ± vrij kwamen. Nu had ik een slagmoersleutel ter beschikking dus even het wiel verwijderd om makkelijk bij de twee bouten te kunnen komen, waarmee de strip (die de veer op zijn plaats houdt) en veerschotel vast zit. Bouten los en je pakt de veer er zo tussenuit (de veer is bovenaan al los gekomen uit de veerhouder). Monteren van de nieuwe veren is de omgekeerde volgorde. Wel de schokdempers uit trekken (omdat de auto nu hoger staat van achteren) en dit gaat moeizaam. Gedaan in nog geen 2 uur tijd.

.....

Weet dat de schokbrekers bij de Td5 van Erik in bijna 16 jaar waarschijnlijk nooit los zijn geweest (jarenlang hebben ze een rustig leven gehad).

Overigens is een wiel losnemen zonder slagmoersleutel geen onoverkomelijk zware klus, ik wissel tweemaal per jaar mijn wielen geheel op handkracht (nu ja, ik draai gemakzuchtig de moeren van en op de draad-eindjes met een accuboormachientje).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Feb 2017, 11:30

Landmarcs schreef:Overigens is een wiel losnemen zonder slagmoersleutel geen onoverkomelijk zware klus
Nee, maar met de achterwielen net vrij van de grond lukt het jou niet 'met de hand', simpelweg omdat het wiel dan meedraait. Dus moet je dan de volgorde van opkrikken en losdraaien veranderen.

Groet,

Erik.

miloman

Berichtdoor miloman » 19 Feb 2017, 12:07

Erik, dank wederom! Stabilisatorstang zit er nog inderdaad. Hoop dat de dempers nog goed zijn, kan ik die een andere keer doen. Moet alles buiten doen, dus wil niet te lang bezig zijn. En 2 uur klinkt goed (al zal dat bij mij wel 4 uur worden :D ). Maar wel leuk om zelf te doen. In 1e instantie had ik ook die NRC6904 en 6389 gevonden, maar dat worden nu dus die fraaie progressieve. Slagmoersleutel heb ik, weliswaar niet een hele goeie, maar heeft z'n dienst al bewezen. Wielen doe ik meestal met die originele sleutel. Nieuwe krik is onderweg: 10cm hoog, 48cm hef, dus met een blok er onder moet dat lukken. Asteunen heb ik ook, dus ga es kijken waar ik ze kan bestellen. Moet ff snel, want maart mag 'ie de weg weer op!

miloman

Berichtdoor miloman » 19 Feb 2017, 13:03

Erik Peters schreef:Even een vergelijk tussen de (lege) Td5 met toen nog RKB101111 achterveren en de 300 Tdi met de 330 lbs veren (NRC9604 en NRC6389) en een paar honderd kilo lading.
Td5en300Tdi.jpg
Met die 16 mm veren (180 lbs) hing de 300 Tdi (incl. lading) achterover.
En de Td5 staat met de nieuwe veren in ieder geval nog net zo hoog als hier op de foto.

Groet,

Erik.

Wat heb je voor gedaan eigenlijk Erik?

Terug naar “Techniek”