Hoe chassis reinigen van underbody coating?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Floor

Re: Hoe chassis reinigen van underbody coating?

Berichtdoor Floor » 13 Dec 2017, 10:23

Ha Guido,

Bij mijn Defender was het ongeveer hetzelfde verhaal, zat ook helemaal onder de dikke (dinitrol?) zooi. Ondanks dat toch roestvorming op bepaalde plekken, met name achterbalk.

Ik heb het chassis er onder vandaan gehaald en zo goed als mogelijk schoon gespoten met een thermische hogedrukspuit, ging redelijk. Je kan ook aan de gang met allerlei goedjes zoals (was)benzine, lampolie, diesel, thinner, moet je even kijken wat er in jou geval het beste werkt. Gridstralen heeft vaak weinig zin, de dinitrol is soort te "stroperig", je verplaats het alleen.
Al met al is de buitenkant nog goed te doen, probleem is de binnenkant van de balken. Die krijg je zelf niet schoon (bij mij zat er ook nog veel opgedroogde modder in), en dan heeft verzinken ook weinig zin, bovendien krijg je een boze verzinkerij op je nek omdat het zinkbad vervuild is ;)

Beste optie mijns inziens is thermisch ontlakken. Het chassis gaat dan in een pyrolyse oven, en zo word ook de binnenkant echt goed schoon. Ik heb het bij Tci cleaning laten doen (kosten €450), beviel mij goed. Temperatuur is lager als de temp met verzinken, dus trekt niet extra krom.
Daarna kan je mooi de achterbalk vervangen, en goed zien wat nog meer aangepakt moet worden. Gaten op de juiste plekken boren en hij kan naar de verzinkerij.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Dec 2017, 11:00

Floor schreef:Beste optie mijns inziens is thermisch ontlakken. Het chassis gaat dan in een pyrolyse oven, en zo word ook de binnenkant echt goed schoon. Ik heb het bij Tci cleaning laten doen (kosten €450), beviel mij goed.

Tja, daarna nog de kosten van het verzinken, en die van een nieuwe achterbalk ... kom je dan niet heel dicht bij de prijs van een nieuw verzinkt Marsland-chassis ?   Dan begin je in ieder geval met schoon en (hopelijk) recht etc. en bovendien met het voordeel dat je min of meer 1:1 een en ander kan overbouwen.
Een origineel chassis kan een pré zijn bij een authentiek gerestaureerde auto ... maar daar was hier geen sprake van.

Ga je dan ook nog voor een verzinkt schutbord dan ben je in ieder geval voor iets langer aardig onder de pannen.

Groeten MarcS

Floor

Berichtdoor Floor » 13 Dec 2017, 12:20

Nieuw Marsland chassis kan ook natuurlijk, maar qua prijs zit er toch een behoorlijk verschil hoor, nieuw chassis kost ongeveer €3100. Oude opknappen kost ongeveer €450 voor schoonmaken,€250 verzinken en €250 voor achterbalk= €1000 en een paar ritjes naar div bedrijven.

Dan begin je net zo schoon en recht als met een nieuw chassis, en weet je zeker dat je alles weer 1 op 1 kan terugbouwen ;)
Om over het gedoe met de RDW nog maar te zwijgen.

Nu we het er toch over hebben, is een Marsland chassis net zo goed als een originele? Of misschien wel beter? Vind zelf met name de manier waarop LR de achterbalk heeft gemaakt wat minder briljant, met de 2 in elkaar gelaste profielen. Hoe heeft Marsland dat gedaan? Zelf heb ik de balk van 1 dikke plaat (5mm) gemaakt, is sterker en minder kans op roest.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Dec 2017, 12:50

heb hier een blacksheep balk die Guido wilde monteren, die kost iets meer dan 250 euro...

marslands chassis zijn net als origineel met een achterbalk die gedoemd is voreg of laat te rotten..

en als je nog wat extra bevestigingspunten voor rolbeugel en extra tanks e.d. aan je chassis wil maken is een verzinkt nieuw chassis kopen ook niet handig. dan wil je eerst lassen en daarna verzinken

en er zit nogal wat verschil tussen nieuw of toch behandelen............. als je uitgaat van een op de achterbalk na nog goed chassis.....
gone

tim

Berichtdoor tim » 13 Dec 2017, 18:35

Het kostenplaatje van 1000 euro, en de staat waarin je dan een en ander verkrijgt, vind ik zeer verdedigbaar.
Maar ; als je het chassis chemisch/thermisch laat ontlakken, betekent dat dan ook dat eventueel aanwezige (hardnekkige) roets in dat proces verwijderd wordt?
maw: moet je eventueel niet alsnog deels gaan stralen oid?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Floor

Berichtdoor Floor » 13 Dec 2017, 19:41

Ha Tim,

Ja, ook roest gaat er vanaf, bovendien is roest zelf geen probleem voor het verzinken (dat gaat eraf tijdens het voorbehandelen in een zuurbad).

Hierbij een foto van vóór het schoonmaken, en na het verzinken. Heb geen foto van gemaakt van het resultaat na het schoonmaken helaas dus dat kan het niet laten zien, maar ik heb zelf voor de zekerheid nog wel chassis gestraald nadat hij was schoongemaakt. Hun kunnen dat ook gewoon doen trouwens, kost dan een fractie meer.

Op de foto kan je zien hoeveel zooi er in de chassisbalken zat, en toch kwam hij er helemaal schoon uit!
Bijlagen
IMG-20171213-WA0001.jpg
IMG-20171213-WA0000.jpg

tim

Berichtdoor tim » 13 Dec 2017, 19:47

Keurig :!:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Guido

Berichtdoor Guido » 11 Jan 2018, 22:45

Ik heb het Chassis, schutbord bumper en andere kleine dingen thermisch laten ontlakken bij C&T Technics B.V.
Na het ontlakken is het aangestraald. Dit is nodig omdat de verzinkerij alleen een bestaand chassis wil verzinken dat is aangestraald.
Het chassis ziet er keurig schoon uit. In de naden waar kit heeft gezeten is een donker streepje zichtbaar. Nog proberen of dat ik dit weg krijg.
Alleen waar de achterbalk aan het chassis zat is wat door geroest.
Er komt nu een nieuwe achter balk op, dan gaat alles naar de verzinkerij.
Groeten, Guido

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2018, 23:04

Afbeelding
gone

Guido

Berichtdoor Guido » 12 Jan 2018, 21:51

chassis en schutbord kaal verkleind.jpg
chassis en schutbord kaal verkleind.jpg (67.71 KiB) 607 keer bekeken

kaal chassis en nieuwe achterbalk  verkleind.jpg
kaal chassis en nieuwe achterbalk verkleind.jpg (68.46 KiB) 607 keer bekeken

Chassis en schutbord thermisch ontlakken en aanstralen koste mij 600 euro incl. BTW.
Groeten, Guido

Terug naar “Techniek”