Trillen bij optrekken Freelander 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pompei

Trillen bij optrekken Freelander 2

Berichtdoor pompei » 18 Sep 2018, 19:56

Hallo,Ik heb het volgende voor met een freelander 2 TD4 4X4,bij optrekken voorbij de 60km/u begint de auto te hevig te schudden.
Ik had ondertussen ook een foutmelding gekregen terrain respons.Daardoor heb ik mijn cardan ervanonder gehaald en zekering uitgehaald van haldex.
Om eerst de oorzaak te zoeken van schudden,Ik had speling op linker achterwiel,dus direct 4 nieuwe rollagers gestoken voor + achter.Er liggen ook 4 nieuwe banden,en had ook speling op stuurhuis dus meteen ook nieuwe gestoken en uitgelijnd.Vorig jaar nieuwe koppeling + rollager differentieel.Maar probleem bleeft duren.Ik dacht dan aan dubbel vliegwiel maar heb geen symptonen van ratelend geluid.Maar had nu op het laatste wel dat de auto bokte tijdens het rijden zoals slippende koppeling,Maar nu met cardon gedemonteerd heb ik dit niet meer,dus dit probleem moet ik ook nog zien op te lossen.Dan blijft ervoor mij nog over rubbers ophanging of rubbers motorblok,maar ook daaraan zie ik niet dat deze gescheurd zijn.
Hopelijk is er iemand op dit forum die ook dit probleem had,en heeft kunnen oplossen.Heb ook al gehoord eventueel cardans maar hoe kan ik dit controleren.
Mvg Pompei

Rob J.

Re: Trillen bij optrekken Freelander 2

Berichtdoor Rob J. » 01 Dec 2018, 08:51

Hallo, ik heb ongeveer hetzelfde probleem dat de auto gaat trillen maar pas na ca. 10 minuten rijden en ca. 20 km en bij een snelheid van 100-110 km/h. En trillen is niet zo'n beetje, is net of je gehele gebit uit je mond rammelt. Bij gas geven wordt het nog erger, bij gas loslaten is het nagenoeg weg. Lijkt op een identieke storing en heb het vermoeden dat de cardanas aan het slingeren gaat bij de 2de rubber. Cardanas bestaat uit 3 delen die alle zijn eigen balancering gewichten hebben maar op de middelste kan ik geen balansgewichtje vaststellen.Kan het zijn dat deze eraf vallen ? ( puntloos ) en heeft de Freelander 2 last van een kritisch toerental bij bijv. 80 of 130km/h want rij ik zachter of harder geen probleem ? tot nu toe dan. Zitten er bij de achteras rubbers in de overgang van aandrijfas naar de tandwielkast ? en hebben de el.motortjes achter invloed op dit proces van overbrenging ? Zo veel vragen en hoop op advies hoe verder te gaan.

pompei

Berichtdoor pompei » 06 Dec 2018, 22:09

Hallo Rob,Ik dacht eerst ook dat het de cardanas was naar achter,maar heb deze gedemonteerd en probleem bleef hetzelfde.
Heb ondertussen nieuwe cardans vooraan gestoken en nieuwe rollementen want daar zat speling op.
Dus ondertussen blijft hij schudden bij optrekken alleen.Wat ik nu wel zie is dat de krukaspoelie uit het center draait en daarom bij gas geven dat de motor begin te schudden.Dus deze ga ik nog vernieuwen,en schudt hij nog altijd dan rubberophanging motorblok vernieuwen alhoewel ze niet gescheurd zijn.Voor moij blijft het een raadsel.Hopelijk met deze uitleg kun jij een beetje verder.
Mvg Jurgen

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2018, 22:20

Heb ooit iets soortgelijks gehad bij de D2 van een klant. Daar en nieuwe dual mass krukaspoulie opgetsoken en het was opgelost.

Maar een Freebee II ken ik alleen als leenauto bij de garage. Nooit van dichtbij bekeken. Na één rit voortaan altijd mét aanhanger naar de garage, kreeg ik tenminste een D3 mee want kar van 3500 kg :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Terug naar “Techniek”