Koppeling; de aan te zetten kracht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63
Berichten: 1023
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Ron63 » 14 Mar 2019, 16:55

Als het diafragma slecht is krijg je dat hij pedaal zwaar wordt met intrappen, lastig om dat gevoel in woorden te zeggen (sponziger ofzo).

Misschien bij dealer of specialist vragen?, kunnen dan gelijk zien of de veer er op zit waar over gesproken wordt.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 5698
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Edward » 14 Mar 2019, 18:18

https://www.google.com/search?newwindow ... I70Ew3pokU


Zelf een kléin beetje moeite doen mag nog wel hoor......... :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl

Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa '04

Landmarcs
Berichten: 6361
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mar 2019, 10:15

Ron63 schreef:....

Misschien bij dealer of specialist vragen?, kunnen dan gelijk zien of de veer er op zit waar over gesproken wordt.


Misschien ook eens vergelijkend een koppeling met en zonder de beroemde veer intrappen.

Sommigen zeggen een wereld van verschil, maar dat gaat er bij mij niet in, althans niet met deze eenvoudige veer.
Wellicht kan je met een slim omklappende veer een soort van hulp krijgen, maar bij de nogal recht-toe recht-aan constructie bij de Defender blijft het vooral de stap-kracht van de linker voet. Ik stap best een eind weg - op de fiets en te voet - op de fiets heb ik nooit last, te voet willen met name bij het afdalen mijn knieën wel eens "piepen" en soms bij het bedienen van de koppeling denk ik dan ook weer aan de "piepende" knieën - je zit er gewoon niet zo gunstig voor als op de fiets (op de fiets komt het er echt op aan, je trapt een heel eind weg, zo gemiddeld tussen de 60 en 100 keer per minuut).
Anyway, ik geloof niet dat het vervangen van een eenvoudige veer heel veel gaat schelen, het scheelt vooral iets in de ingetrapt-houden kracht, wellicht is de aanvangskracht zelfs even iets hoger,

Je kan met "piepende" knieën naar de dokter gaan of naar de fysiotherapeut, of gewoon naar de supermarkt.
De truuk is dat je de spieren rond de knie oefent, knieklachten komen vaak door overbelasting en die overbelasting komt weer door een onevenwichtige belasting en dat is heel vaak te wijten aan te weinig oefening van de fijne motoriek (waardoor de knie bij grotere belastingen te vaak te veel asymmetrisch belast wordt, en dat geeft dus een verdubbeling van de overbelasting).
Wat "moet" je doen om die fijne motoriek te verbeteren: rustig oefenen, de knieën actief, en dan bijv wisselend op een en het andere been, een beetje op en neer veren, of op één voet veren, iets langer als een ooievaar op één been kan ook ... enzovoort.
Dit alles kan dus heel goed in de rij bij de supermarkt, maar ook tijdens het bakken van een eitje of waar dan ook waar je even stil staat of nutteloos rondlummelt. Het kost niks, het lijkt ook niks te doen, maar na een tijdje trek je je sokken ook makkelijker aan als je op een been staat (ik moet bekennen, dat doe ik meestal zittend).


Groeten MarcS

PS   Als je iets langer aan de pedaalkrachten van bijv. een Defender gewend bent dan is het koppelingspedaal van een "luxe wagen" vaak erg "luxe". In sommige auto's moet ik zelfs even kijken of ik er niet naast zit, sommige trappen zo licht dat je pas iets merkt als je op de bodem zit.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1675
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor Erik Peters » 15 Mar 2019, 13:17

Landmarcs schreef:Misschien ook eens vergelijkend een koppeling met en zonder de beroemde veer intrappen.

Kom maar, zou ik zeggen.
Landmarcs schreef:Sommigen zeggen een wereld van verschil, maar dat gaat er bij mij niet in, althans niet met deze eenvoudige veer.

Carolien vind dat de koppeling van de 300 Tdi (met zo'n 'omklap' veer) erg zwaar gaat. (De Td5 heeft ze nog niet mee gereden............).

Groet,

Erik.

Als het echt lichter moet gaan dan een bekrachtiging monteren (wat Edward ook al zegt).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 597
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Koppeling; de aan te zetten kracht

Berichtdoor JoostKenya » 16 Mar 2019, 17:10

Er is ook een 45% zwaardere veer te koop!

Zie:
https://lofclutches.com/shop/td5/l-o-f- ... 8f4a738816


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten