kermende ruitenwissermotor

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
OttoVink

kermende ruitenwissermotor

Berichtdoor OttoVink » 03 Okt 2019, 18:53

Goedenavond,

De ruitenwisser motor van mijn def. td5 2002 krijst als een oude heks. Zit aan de rechterkant achter dashbord vanaf 2002.
Kwestie van smeren of is dit het naderend einde? hij maakt de slagen wel mooi af. Als het motortje versleten is bestel ik liever een nieuwe voordat ik de boel loshaal.
Iemand hier ervaring mee?

trix G4

Re: kermende ruitenwissermotor

Berichtdoor trix G4 » 03 Okt 2019, 18:55

begin van het einde.
Bij de mijne uit 2003 ben ik te lang mee doorgegaan....tot de stangen afbraken
Uiteindelijk echt alles van de ruitenwisser vernieuwd
Loopt nu als een zonnetje heen en weer

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Okt 2019, 20:08

Tja ... je moet toch beter even weten waarom ie kermt.

Bij een geheel andere auto had ik ook te maken met gekerm ... en daar kwam zoveel roest uit het motortje dat je een aardig dorp van de bloedarmoede kon genezen.   Daarna was het een stuk beter (maar niet ideaal ... dus het mechaniek was 25 jaar toch ook een beetje moe).

Dus is het de vraag of ie kermt omdat het motortje aandacht wil, of kermt ie omdat het motortje veel te hard moet werken (of beide).

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 04 Okt 2019, 09:31

Bij mij ging het mechaniek op een gegeven moment verontrustende kloppende bijgeluiden maken. Ik had het voornemen om e.e.a. eens uit elkaar te halen, maar het ging vanzelf over en niet omdat ze het helemaal niet meer zouden doen, wat uiteraard ook een oplossing is. Ik heb wel eens gekeken wat er gebeurd als je bij regen de wissers uit laat. De ruit wardt dan redelijk gelijkmatig nat en je kan voldoende zien. Bij donker zal dat wel anders uitpakken :P .

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2019, 10:04

Tja, en als je een auto hebt met een andere (beter dus, slechter kan niet) stroomlijn als een Defender(oïde) dan kan je ook de snelheid verhogen en kijken of dat helpt.   Het helpt !! Ik kan dit uit ervaring zeggen, maar in mijn geval betrof het dan ook een Renault R25 ... en dat was een voor zijn tijd zeer goed gestroomlijnde auto. Bij welke snelheid het beste effect was kan ik niet zeggen want de snelheidsmeter was ook niet al te betrouwbaar.  

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 09 Okt 2019, 23:35

Het was de motor zelf die jankte. plaatje van het kruk-asje iets los gedraaid, laten draaien en de wd40 erop, net zolang tot het gekrijs stopte, wat wel even duurde. nog wat teflon kettingspray erachteraan en de boel weer dicht geschroefd. Time will tell.

Terug naar “Techniek”