Verwarming defender TD5 2001

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Verwarming defender TD5 2001

Berichtdoor Erik Peters » 02 Dec 2019, 13:14

Als alles goed functioneert hoort de koelwatertemperatuur in het motorblok vrij constant te blijven. Indien je duidelijk merkt dat er ineens een plens koud water komt, dan kun je er vanuit gaan dat de thermostaat al niet goed meer functioneert.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Re: Verwarming defender TD5 2001

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2019, 14:21

Erik Peters schreef:Als alles goed functioneert hoort de koelwatertemperatuur in het motorblok vrij constant te blijven. Indien je duidelijk merkt dat er ineens een plens koud water komt, dan kun je er vanuit gaan dat de thermostaat al niet goed meer functioneert.

Tja, als zowel de oude Td5 als ook de "Puma" (en bij die laatste weet ik zeker dat het vanaf nieuw zo was) vertoonden bij genoeg buiten-koude een minder stabiele motor-temperatuur ... dan weet ik het niet (of misschien juist wel).
't Is ook niet onlogisch omdat de thermostaat niet "weet" hoe ver hij open moet omdat de thermostaat geen rekening houdt - anders dan door de terugkoppeling - met buitentemperatuur en luchtstroom door de radiator .... ik vind het dus niet gek dat onder koude omstandigheden de motortemperatuur na een wisseling in het gevraagde vermogen enige tijd na-oscillereert (het is zelfs denkbaar dat zo'n systeem blijft oscilleren omdat bij genoeg - en dus eigenlijk teveel - koelende buitenlucht de thermostaat gewoonweg te snel opent en daarna weer sluit).
Met 110 een Ardennen-helling op en daarna weer gas-loos de helling af en dat bij temperaturen onder nul is voor de thermostaat natuurlijk ook niet de makkelijkste opgave.

Voor thuis hebben ze de zelflerende thermostaat en de modulerende CV-ketel uitgevonden, en ook die combinatie "vliegt uit de bocht" als er ineens een warmte-front dan wel een koude-inval is. Onder stabiele weersomstandigheden "leert" zo'n verwarming-regeling overigens precies hoeveel er nodig is om een keurig stabiele binnentemperatuur te bereiken, en dat werkt doordat de thermostaat zijn karakteristiek aanpast aan de gemeten reactietijd.

Groeten MarcS

PS   Je merkt de wisseling in kachelwarmte natuurlijk ook eerder als het buiten koud is, en wellicht ben ik ook wel een "prinses op de erwt".

Terug naar “Techniek”