Beste Dirk109,
De timing van je reactie kon niet mooier, afgelopen week heb ik gemaild heb met 123-Ignition in Duitsland over het juiste type verdeler voor m'n 109 benzinemotor.
Ik ben inmiddels een stuk verder en heb het blok erg mooi stationair en goed in 1e tm 3e versnelling, in z'n vier blijft de fut eruit en rijdt de auto wat schokkerig. Ik heb idd gedaan wat jij ook aanbeveelt en op gehoor & gevoel de ontsteking op tijd gezet en met de stroboscoop gecheckt. De motor heeft nu ca 15 graden vooronsteking, dat zit vrijwel tegen het pingelgebied en soms erin.
Nu heb ik een vaste toerenteller gemonteerd en zie je die 'schokkerigheid' terug op de toerenteller en dat wijst toch weer naar ontstekingsproblemen. Op de stroboscoop zie je de onregelmatijgheid ook. Er zit een contactpuntloze Autotoera stroomverdeler in met een rotorhoek van 15 graden, dwz als de offset spiebaan horizontaal staat, wijst de rotor 15 graden schuin rechts omhoog, de rotor loopt dus 15 graden voor.
De 'rotorhoek' in het motorblok hoort 20 graden te zijn, maar is bij mijn motor 12 graden, beiden rechtsomhoog. (Deze afwijking in het motorblok heb ik eerder beschreven in dit draadje). De totale voorloophoek vd rotor in de Autotoera verdeler is dus 12+15=27 graden. Dit resulteert in 7 graden te veel voorloop en lijkt de 15 graden voorontsteking beste stationair loop te verklaren. Het blok zou theoretisch 6 graden voorontsteking moeten hebben, 15 -/- 7 = 8 graden in de praktijk.
Bij Budget Parts heb ik eeen goedkope verdeler met contactpuntjes gekocht en bij deze is de voorloophoek 0 graden, dwz de rotor staat parallel met de offset spie. Bij mijn motor loopt deze dus 8 graden achter. 1:1 gemonteerd loopt het blok niet lekker.
Om de theoretische 20 graden te halen heb ik de aandrijving vd nieuwe stroomverdeler 8 graden verdraaid en geborgd (nieuw gat geboord voor de borgpen) en de motor stationair afgesteld met de hand. Eerste indruk was goed, nu het rijden nog checken komende week, wordt vervolgt.
Om terug te komen op 123-Ignition, hun standaard voorgeprogrammeerde verdeler met 16 curves voldoet niet voor het 2.25 blok:
[...] from the values out of your book the 123ignition doesn't fit with its preprogrammed curves. I advise to buy a programmable version, preprogrammed by us to the specifications out of your book [...] Ik had ze de vervroegingscurves uit de Haynes gestuurd. Het is al met al best wel een kostbaar geintje, daarom ben ik heel benieuwd welke 123-Ignition verdeler je hebt op jouw blok en welke vervroegingscurve. Heb je ook de bobine en bougiekabels van 123-Ignition? Welk type bougies heb je gemonteerd?
Alvast veel dank voor je reply en groet,
Peter