alarm TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
reits135

alarm TD5

Berichtdoor reits135 » 16 Sep 2020, 20:44

Bij mijn TD5 van 2001 gaat het alarm af nadat ik de lampen eruit heb gehad om de spatborden te vernieuwen.
Alarm gaat af als ik de verlichting aan wil doen. Moet ik iet resetten of iets doen wat ik niet weet?

Landmarcs

Re: alarm TD5

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2020, 22:06

reits135 schreef:Bij mijn TD5 van 2001 gaat het alarm af nadat ik de lampen eruit heb gehad om de spatborden te vernieuwen.
Alarm gaat af als ik de verlichting aan wil doen. Moet ik iets resetten of iets doen wat ik niet weet?

Je hoeft normalerwijze niks te resetten. Wellicht is er sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
En ... misschien is er iets toch net niet helemaal goed gegaan bij het vernieuwen van de spatborden ... wellicht een zwakke massa ?
Bij een zwakke massa krijg je een massa-retour via de gekste routes, wellicht dus de oorzaak dat je het alarm met het licht kan schakelen.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 16 Sep 2020, 22:38

Misschien de schakelaar die 'ziet' dat de motorkap dicht is verstoord, verbogen of iets in die zin?
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2020, 22:47

JohanFreelander schreef:Misschien de schakelaar die 'ziet' dat de motorkap dicht is verstoord, verbogen of iets in die zin?

Die schakelaar is bij de Td5 Defender vaak (of altijd) een kwetsbaar dingetje. Het pinnetje onder het zwarte ribbel-rubbertje breekt gemakkelijk af. Met wat handigheid en wat duct-tape kan je het pinnetje dan slechts halverwege laten uitsteken, dan werkt de schakelaar nog steeds/weer opnieuw (je kan zelfs zeggen dat het een soort reparatie is).

Echter ... je hebt dan andere symptomen:
Het alarm meldt dan met een kort dubbel signaal dat er een sensor niet "dicht" is zodra je de auto op alarm zet.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Sep 2020, 00:12

Misschien in het linker spatbord een draad verkeerd aangesloten?

Groet,

erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Sep 2020, 10:28

Erik Peters schreef:Misschien in het linker spatbord een draad verkeerd aangesloten?

Waarom het linker ? Of is straks het alternatief het rechter spatbord ??

Anyway, bij mijn weten zit er niet veel electrickery in en om de spatborden.
De belangrijkste "electrickery" zou nog een Zweedse Lichtversterker kunnen zijn (of moeten zijn, aangenomen dat er geen andere relais-schakeling is toegepast).
Vooralsnog zou ik gokken op een rare massa-retour-route waardoor bijv. de "sensor" onder de motorkap een signaal afgeeft dat het alarm doet afgaan.
Een triviale vraag is doen de koplampen het zoals bedoeld ? Meet je overal de +12 V of juist 0 V (bij lichten aan en uit), of meet je op de belangrijke punten ook vreemde tussenliggende waarden.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 17 Sep 2020, 12:08

Als de stekker van de sirene in het spatbord lv los is geweest gaat als het goed is ook het alarm af.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Sep 2020, 12:24

OttoVink schreef:Als de stekker van de sirene in het spatbord lv los is geweest gaat als het goed is ook het alarm af.

Ahhh ... niet gedacht aan de mogelijkheid van de sirene.
Als die sirene zijn massa van het spatbord haalt en daar de massa van de koplampen ook via het spatbord verloopt loop je dan de gerede kans dat de sirene "denkt" dat de spanning wegvalt (nl + 12 V aan de plus-kant, en dan ineens + 12 V - of wat minder - aan de massa kant).
En ... indien de sirene "denkt" dat er ongeoorloofd aan de boordspanning wordt geknoeid dan gaat het alarm af.
Op deze wijze kan je een directe relatie met de verlichtingsschakeling hebben.
Dus even goed kijken naar de massa van de spatborden.

Groeten MarcS

PS   Met een Zweedse Lichtversterker heb je sowieso een eigen massa-draadje voor de koplampen, en zelfs als je dat dan aan het radiator-frame vast zet kan je een massa-probleem tegenkomen (don't ask me how I know).

reits135

Berichtdoor reits135 » 17 Sep 2020, 12:29

Oke,dat massa verhaal kan ik inkomen,maar iets verkeert aansluiten kan normaal niet.
Stekkertjes van stads en knipperlichten en koplampen kunnen maar op 1 manier worden aangesloten,zo ook de stekkertje voor de regeling van de koplampen die je kunt verstellen vanaf dashbord

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 17 Sep 2020, 14:51

Klinkt aannemelijk wat betreft een mogelijk massa-probleem.
Even tijdelijk het spatbord aarden met een startkabel oid en luisteren of het opgelost is.
Defender 130 2002
Freelander 1 2004

Terug naar “Techniek”