Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 7635
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2021, 23:55

Edward schreef:Maar op een Serie hebben we ooit verrekte lang moeten zoeken im uiteindelijk te ontdekken dat de 123 veel te weinig vervroeging aankon om die 2.25 fatsoenlijk te laten lopen. Lang leve een verkoper met verstand van z'n product.......

Mijn informant zegt:
Normaal monteer je de verdeler (dus ook een 123 verdeler) volgens fabriek opgaven met x graden statische voorontsteking meestal ergens rond de 10° maar 0° tot 15° komt voor, en dan doet de centrifugaal en eventuele vacuümvervroeging de dynamische vervroeging. Bij de programmeerbare TUNE (USB) en TUNEplus (Bluetooth) 123 ontsteking kan de totale dynamische centrifugaal vervroeging tot 70° (krukas) zijn ingesteld, 50° centrifugaal + 20° vacuüm. Daarboven komt de statische vervroeging dus als die nog eens 15° is kan je tot 85° voor de zuiger op het bovenste dode punt (BDP) is een vonk hebben. Dat is veel meer dan het dubbele van wat een gemiddelde verbrandingsmotor (ca 30°) aan totale vervroeging nodig heeft om het optimale rendement te halen, waarbij de maximale gasdruk op de zuiger tussen 5° en 15° na het BDP optreedt.

Dat is dan de "theorie", maar ik ken ook een LightWeight die in de harde praktijk naar (grote) tevredenheid met een 123ignition rondrijdt, en volgens mij zijn er meer 2.25 petrols waar het gewoon goed gaat.

Groeten MarcS

Landmarcs
Berichten: 7635
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Landmarcs » 28 Apr 2021, 08:51

Nog even een "bonus": Met de TUNE+ 123 krijg je een start-onderbreking op de koop toe.

Groeten MarcS

PS   Nielsieee: Ik stuurde een PB maar je hebt 'm nog niet geopend.
PS2 Van Edward begreep ik dat zijn ervaring met onvoldoende vervroeging dateert van zo'n 15 jaar geleden.

Nielsieee
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 Apr 2021, 11:29

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Nielsieee » 30 Apr 2021, 23:11

Landmarcs schreef:Nog even een "bonus": Met de TUNE+ 123 krijg je een start-onderbreking op de koop toe.

Groeten MarcS

PS   Nielsieee: Ik stuurde een PB maar je hebt 'm nog niet geopend.
PS2 Van Edward begreep ik dat zijn ervaring met onvoldoende vervroeging dateert van zo'n 15 jaar geleden.


Ik zie nu pas je privé-berichtje ;)

Ron63
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Ron63 » 12 Mei 2021, 21:26

Doet hij eigenlijk alweer ?
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Nielsieee
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 Apr 2021, 11:29

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Nielsieee » 13 Mei 2021, 13:13

Ron63 schreef:Doet hij eigenlijk alweer ?


Hij doet het helaas nog steeds niet. Ik krijg hulp van monteur in de avonduren en hij heeft bijna geen tijd...
Hij heeft net wel alle bougiekabels vervangen incl nieuwe boegies maar nog steeds geen vonkje.

Volgende stap is alle draadjes nalopen, maar daar gaat dus weer zo een halve tot hele week overheen :-(.

Ik heb zojuist wel een gebroken groen draadje gevonden. Geen idee wat dat draadje doet. Iemand hier misschien wel?

BE6B17C1-32EF-4E66-8045-A014CCF81AB7.jpeg

Ron63
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Ron63 » 13 Mei 2021, 17:50

Dat is knap balen dus, hopelijk heeft hij snel tijd en het probleem gevonden. Geen idee waar dat draad van is, meestal een kwestie van stomweg volgen waar hij heen gaat.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Bleeker
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 Apr 2021, 23:10

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor Bleeker » 13 Mei 2021, 19:03

Bij de Engelse klassiekers waar ik ervaring mee heb is donkergroene bedrading meestal voor knipperlichten dacht ik.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor dyngo » 13 Mei 2021, 22:06

Als je een ontstekings probleem wilt oplossen moet je methodisch te werk gaan.
Bougies en kabels vervangen kan nuttig zijn, maar is niet oorzaak van het probleem.
Als er geen vonk is, komt die zo ook niet te voorschijn.
Als er geen vonk is, staat er wel stroom op de bobine ?
Nee: er is een probleem in het 'gewone' stroom systeem. Contactslot stuk, draadbreuk, startrelais, etc
Je kunt voor proef overbruggen door stroom direct van de accu op de bobine te zetten.
Ja: zoek het probleem in bobine, ontsteking zelf, aarding van de motor, enz.
Pak Haynes of een moderne versie op het net en loop het lijstje af.

ps: draadje zou goed van de ruitensproeier kunnen zijn.
Donker-groen is vaak 'plus van contactslot via zekering'.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 612
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor JoostKenya » 14 Mei 2021, 10:21

Het is op zich een heel simpel systeem.

Het is een beetje afhankelijk van welk type verdeler je hebt.
Een verdeler met een versterker of met contact puntjes ....
Maar het electrisch schema is in principe als volgt.

s-l1600.jpg


Bij een verdeler met contactpuntjes mist de blauwe draad.

Een eerste stap is te meten of met het contact aan er +12volt staat op:
- de + van de bobine
- de connector naar de versterker

Stap 2: Meet vervolgens of er contact is tussen de andere pool op de versterker (of de draad komende uit de verdeler) en de min van bobine.

Als de bedrading goed is zou je het volgende kunnen proberen:
Stap 3: Als je de min van de bobine met een los draadje kortstondig met de aarde van de koets verbindt, dan zou je een vonk moeten krijgen.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Valse start met mijn Defender 3.5 V8 LPG (1990)

Berichtdoor dyngo » 14 Mei 2021, 11:03

Bij electronische ontsteking opletten dat + en - van de versterkingsmodule niet verwisseld raken.
Dat kun je maar één keer doen, daarna komt nooit meer een vonk ...
De module is, afhankelijk van type/bouwjaar als los doosje op de carrosserie, of met twee boutjes aan de verdeler gemonteerd.
Werken prima, gaan zelden stuk , behalve bij verkeerd ompolen.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten