haperen td5 + motorlampje

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
trix G4

Re: haperen td5 + motorlampje

Berichtdoor trix G4 » 10 Sep 2021, 11:12

Dan zou het toch veel vaker moeten voorkomen ?
Wat doet deze sensor precies dan ?
Ik zie in de nanocom wel een signaal van de clutch on en off gaan bij het intrappen van het pedaal
Zegt natuurlijk niks over de sterkte van het signaal van de sensor

Heeft iemand een foto van de sensor waar deze zit ?
Ik kan hem zo 123 niet vinden.
En dan nog......geen idee hoe die eruit moet ;)

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 10 Sep 2021, 13:03

De zogenaamde koppelingssensor is een schakelaar, aan-uit.
Dit signaal wordt gebruikt om te regelen hoe snel het motortoerental afvalt wanneer je van het gas afgaat.
Deze sensor kan in welke staat dan ook, geen motorlampje triggeren.

Aangezien er geen fout in de ECU opgeslagen is zou ik denken aan een slechte voeding naar de ECU.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Sep 2021, 13:34

Zo ziet die schakelaar er uit:
IMG_2566.jpeg
En hier zit het ding (ongeveer midden op de foto):
IMG_2567.jpeg

Als je het stekkertje los neemt dan kan de schakelaar niet meer werken en kan de ECU niet denken dat je de koppeling ingetrapt hebt of weer hebt laten opkomen. En er zou daardoor geen hapering van het "fly by wire" gaspedaal meer moeten optreden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 10 Sep 2021, 14:02

Dank je.

Heb toevallig gisteren deze stekker losgehad en gereinigd met contactspray
Kan nooit kwaad lijkt me

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2021, 14:05

JoostKenya schreef:De zogenaamde koppelingssensor is een schakelaar, aan-uit.
Dit signaal wordt gebruikt om te regelen hoe snel het motortoerental afvalt wanneer je van het gas afgaat.
Deze sensor kan in welke staat dan ook, geen motorlampje triggeren.

Aangezien er geen fout in de ECU opgeslagen is zou ik denken aan een slechte voeding naar de ECU.

Tja, of er geen motorlampje is als de ECU in de war raakt weet ik niet.
Wat mij heel wel mogelijk lijkt is een motor-hapering wanneer het normale aan/uit signaal vervangen wordt door een rafelig kraak-signaal.   Net als de anti-stall regeling die de motor juist kan laten afslaan als je even aan het gas komt (of het niet tijdig en diep genoeg intrapt).
Ik weet niet meer of bij de Td5 bij het afslaan het motorlampje direct aan gaat ... het aangaan van dat motorlampje kan een onbedoeld effect zijn van een iets te hevige hapering.

Maar goed, een kraakcontactje in de ECU-voeding kan ook.

Groeten MarcS

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 10 Sep 2021, 14:14

gaat ineens een lampje bij MIJ branden.....
Die anti-stall.......ik heb al jaren de indruk dat die niet meer werkt bij mij.
Als ik de koppeling maar iets te snel laat opkomen dan slaat de motor af....terwijl dat in het begin absoluut niet zo was

Ik zal de toch die sensor maar een prefentief vervangen

Slechte ECU heb ik ook al jaren in mijn achterhoofd zitten
Vanaf dag 1 zat er al olie in de stekker.....zal hem niet helemaal goed gedaan hebben

Dank voor het meedenken ....blijf doorgaan svp ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2021, 14:45

trix G4 schreef:gaat ineens een lampje bij MIJ branden.....
Die anti-stall.......ik heb al jaren de indruk dat die niet meer werkt bij mij.
Als ik de koppeling maar iets te snel laat opkomen dan slaat de motor af....terwijl dat in het begin absoluut niet zo was

Ik zal de toch die sensor maar een prefentief vervangen

Slechte ECU heb ik ook al jaren in mijn achterhoofd zitten
Vanaf dag 1 zat er al olie in de stekker.....zal hem niet helemaal goed gedaan hebben

Dank voor het meedenken ....blijf doorgaan svp ;)

Hmm ... in mijn "definitie" regelt de anti-stall het motortoerental bij, bij géén gas, en kan je daarmee in bijna iedere situatie zonder gas te geven op alleen de koppeling wegrijden. Probleem met de anti-stall is dat die anti-stall direct en geheel wegvalt zodra je het gas aanraakt. (Heb je tapijt dat het gaspedaal teveel in z'n vrije beweging beperkt dan zou je maar zo geen "anti-stall" meer kunnen hebben.)
De "soft shift" doet óók iets met het gas, en voorkomt dat de toeren teveel oplopen als je de koppeling ingetrapt hebt, althans dat heb ik zo begrepen.
Als nu die koppelingsschakelaar te gevoelig is en het gas laag houdt terwijl de koppeling al wel aangrijpt dan smoor je de motor ook gemakkelijk (vooral ook omdat de "anti-stall" alleen werkt als je géén gas geeft).

Bij de "Puma" hebben ze het overnemen van "anti-stall" door het gas beter in elkaar gevlochten ... dat heeft ook weer zo z'n bezwaren: onder omstandigheden lijkt de auto een Marco-Bakkertje uit te halen, dwz het lijkt alsof ie op eigen initiatief gas geeft.

Anyway, het zijn goedbedoelde regelingen, wanneer er echter ergens iets net niet werkt zoals bedoeld dan is het lastig zoeken welk signaal de boel in de war stuurt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Sep 2021, 17:57

Bij mijn Td5 werkt de anti-stall nog wel, ik kan gewoon zonder gas 'rond' huis.
Soms is die anti-stall wel vervelend, met name als je met een zware aanhanger rustig door een zandweg rijdt en dan door een dieper gat moet en gas bij moet geven. Al meermaals voorgekomen dat de motor dan af slaat. Opnieuw starten en maar weer verder. Daar had ik met de 300 Tdi geen last van, kon ik gewoon iets gas bijgeven.

Of het zinvol is om de sensor/schakelaar te vervangen weet ik niet als de Nanocom aangeeft dat het ding wel werkt.
Bij mij zit die sensor iets minder diep gemonteerd, daar zit nu een koperring tussen i.p.v. de paarse o-ring, die in het 'huis' verdwijnt bij aandraaien.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2021, 18:50

Erik Peters schreef:Bij mijn Td5 werkt de anti-stall nog wel, ik kan gewoon zonder gas 'rond' huis.
Soms is die anti-stall wel vervelend, met name als je met een zware aanhanger rustig door een zandweg rijdt en dan door een dieper gat moet en gas bij moet geven. Al meermaals voorgekomen dat de motor dan af slaat. Opnieuw starten en maar weer verder. Daar had ik met de 300 Tdi geen last van, kon ik gewoon iets gas bijgeven.

Die "anti-stall" bij de Td5 is vaker een beetje lastig. Ook als je door het Hongaarse moeras rijdt en dat voorzichtig doet moet je uitkijken dat je de auto niet even laat rollen op geen gas, want op het moment dat je dan voorzichtig iets gas bijgeeft ben je te laat.   Hetzelfde als je helling op een onoverzichtelijke uitrit de weg op wilt draaien ... dat lukt dan wel in "Low", wellicht helpt de dan ook iets andere gas-respons ook in de betere werking.
Bij de "Puma" zit er een net iets beter werkend overname-traject in, maar dat heeft weer andere minpuntjes.

Of het zinvol is om de sensor/schakelaar te vervangen weet ik niet als de Nanocom aangeeft dat het ding wel werkt.
Bij mij zit die sensor iets minder diep gemonteerd, daar zit nu een koperring tussen i.p.v. de paarse o-ring, die in het 'huis' verdwijnt bij aandraaien.

Ik weet niet of werken ook goed werken is. Als het "koppeling in gebruik" signaal te vlug/lang wordt gegeven dan grijpt de koppeling al aan voordat het signaal in "geen koppeling" verandert - zoiets resulteert dan in een gevoeliger gas-koppeling-coördinatie.

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 14 Sep 2021, 20:52

Mijn vrouw had iets dergelijks laatst op de snelweg. Plots de hele boel uit en stilstaan op de tweede strook. Maar direct herstarten en geen problemen meer. Ik heb nadien batterij van de sleutel vervangen. Stekker ecu maar weer eens extra gereinigd, en heb ik hier nog niet gehoord, wat water uit het dieselfilter gehaald. Ik weet niet wat het was, maar we hebben het tot nu toe niet nog een keer gehad.
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Terug naar “Techniek”