Kortsluiting Achteruitrijlicht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
WillemEld

Kortsluiting Achteruitrijlicht

Berichtdoor WillemEld » 19 Okt 2021, 10:38

Hallo,

Ik heb een Defender 110, TD5 uit 2002. Sinds kort brand mijn zekering voor rem- en achteruitrijlicht continue door. Ik heb inmiddels duidelijk dat het gebeurt als ik mijn achteruit inschakel. Licht losgekoppeld: maakt niet uit.
Dus zit waarschijnlijk in bedrading of schakelaar? Heeft iemand een suggestie?
Ik heb geprobeerd de schakelaar op de versnellingsbak te bereiken, maar de tunnelbehuizing zit volledig vastgeroest, dus die maak ik niet makkelijk los. Iemand nog tips om dit aan te pakken?? Of is er een makkelijker manier om de schkelaar te bereiken?

Erik Peters

Re: Kortsluiting Achteruitrijlicht

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2021, 13:09

Geheid dat de achteruitrij-schakelaar kapot is/sluiting maakt bij inschakelen, ik had anderhalf jaar geleden exact hetzelfde probleem (tijdens de APK, maar met een nieuwe zekering toch APK goedgekeurd).
Die schakelaar zit aan de linkerkant op de versnellingsbak en het is heel lastig bijkomen zonder de tunnel te demonteren, maar het is mij gelukt nadat ik een hulpstukje gemaakt heb voor aandraaien van de nieuwe schakelaar. Deels vanonder en verder via "de cubbybox" na verwijderen, ook heb ik de rubber mof van de versnellingshendels verwijderd alsmede het schuim (ter geluidsisolatie) rondom.
Eerst al eens de stekker van de schakelaar losgekoppeld en zo nog een paar weken gereden (zonder achteruitrijlamp, maar met remlicht)!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 19 Okt 2021, 13:44

Idd, waarschijnlijk schakelaar. Tunnel verwijderen werkt stuk beter maar kan avontuur op zich zijn.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 19 Okt 2021, 13:49

Komt het wel een keer los, en dan verse pluggen en 6 kant bouten erin met drupje dikke olie :!:

WillemEld

Berichtdoor WillemEld » 19 Okt 2021, 15:07

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga met wat grover geweld de tunnel wel te lijf nu ik weet dat dat de route is die ik moet volgen. Als ik succes heb , laat ik van me horen!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2021, 19:03

OttoVink schreef:Komt het wel een keer los, en dan verse pluggen en 6 kant bouten erin met drupje dikke olie :!:

Ik meen dat e.e.a. vast zit met vierkante kunststof 'pluggen' (van ±2 cm lengte) en dikke 'zelftappers' (kruiskop maat 3).
En als je pech hebt dan draait de 'plug' rond in het vierkante gat.
Het kan natuurlijk ook zijn dat een vorige eigenaar? e.e.a. vast gekit heeft. Normaal zit er een strook zwart schuim tussen dat aan één kant verlijmt is.

Groet,

Erik.

p.s. mijn Td5 is een jaar ouder (dus zo'n achteruitrij-schakelaar gaat ongeveer 20 jaar mee).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Okt 2021, 16:13

Erik Peters schreef:... . mijn Td5 is een jaar ouder (dus zo'n achteruitrij-schakelaar gaat ongeveer 20 jaar mee).

Was ie dan bij de 300Tdi ± 3 jaar geleden stuk ? Of werkt die nu in de "blessure-tijd" ?
Of is er door de jaren heen een minder deugdelijke schakelaar in gekomen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Okt 2021, 20:56

Nou heeft de 300 Tdi de laatste 7 jaar veel minder gedaan, dus die achteruitrijschakelaar ook.
Er kan natuurlijk wel een bepaalde serie schakelaars minder goed zijn (geweest) en dat die toevallig in 2001 en 2002 geplaatst zijn.
Bij de Td5 uit 2001 (en dus ook die uit 2002) zitten de remlichten en achteruitrijlicht op dezelfde zekering. Bij de latere Td5 zit e.e.a. op een andere zekering. Het is goed mogelijk dat dit bij de 300 Tdi ook het geval is (maar dat schema heb ik nog niet doorgespit).

Groet,

Erik.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 20 Okt 2021, 23:26

Vroeger was alles beter ..
De schakelaars op mijn RR 4-bak zijn nu 50 jaar oud, nooit stuk.
Ik heb ook maar 3 zekeringen op de auto, veel minder problemen natuurlijk. :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2021, 09:32

dyngo schreef:Vroeger was alles beter ..
De schakelaars op mijn RR 4-bak zijn nu 50 jaar oud, nooit stuk.
Ik heb ook maar 3 zekeringen op de auto, veel minder problemen natuurlijk. :lol:

Tja, alles wat altijd al in ongeveer 20 jaar stuk gaat is inmiddels 2x vervangen ... en gaat nu dus nog 10 jaar mee.

Overigens is het achteruitrijdlicht pas sinds 31 december 1997 verplicht ...
... dus is het eigenlijk "normaal" dat de schakelaar ± nu stuk gaat.

Verder heb je wel gelijk, alles van vroeger, waar we nu nog goede herinneringen aan hebben, was beter.

Een leuk voorbeeldje is de beruchte lichtschakelaar: Vroeger goedkope messingen contactjes op een pertinax plaatje, daarna dezelfde waardeloze constructie op een plastic plaatje ... en bovenal meer en veel helderder verlichting (en dus meer stroom) ... dus gaat die beruchte lichtschakelaar nu stuk, de laatsten gingen zo snel stuk dat men in Solihull zelfs een modificatie bedachten (een modificatie die aanmerkelijk onhandiger is als de "Zweedse Lichtversterker" die inmiddels al meer dan een decennium in LandRover-kringen in zwang was).

Groeten MarcS

PS   Of je met maar 3 zekeringen minder problemen hebt is maar de vraag. Kort door de bocht zou je kunnen zeggen: "hoe meer zekeringen, hoe meer problemen". Kijk je naar de achterliggende techniek dan is het juist het omgekeerde. De kans op het doorbranden van een zekering is niet (of werkelijk nauwelijks) afhankelijk van het aantal zekeringen. De kans op het doorbranden van een zekering is (vrijwel) alleen afhankelijk van een kortsluit-event in het gezekerde elektrisch circuit. Met meer zekeringen zijn die circuits kleiner en dus heb je minder bijkomend gedoe.

Terug naar “Techniek”