serie-defender alleen versnellingsbak wisselen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerrit a

serie-defender alleen versnellingsbak wisselen

Berichtdoor Gerrit a » 27 Okt 2021, 21:46

Mede Strijders

ik rij nu sinds enige jaren een serie 2a 109 stawag met een hoop reparatie om de boel een beetje rijdend te houden
De 2.6 ltr is er eigenlijk al direct uit gegaan vanwege vorstschade en vervangen door een 2.5 tdi zonder turbo
Tegelijker tijd is toen de bak ook vervangen door een serie 2a bak omdat achter een 6 cil nog een serie 1 bak zat
Maar nu na 7 jaar op expeditie naar de jumbo 4 km verderop en 3 x per jaar een tandemasser trekken over een afstand van 20 km met 2 ton hout ben ik toe aan de derde versnellings bak
Maar hoe nu verder.Heb 30 jaar gesleuteld in engelse tractoren en ik ben het eigenlijk zat om elke keer op mn 60 ste nog elke keer onder die wagen te gaan liggen sleutelen
Nu heb ik begrepen dat een bak van een defender er ook in past maar is de 5 bak 5 cm langer dus dan moet de beugel aangepast worden waar hij in hangt en de aandrijfassen verlengt cq ingekort worden
Maar hoe zit het dan met een 4 bak,heb tenslotte een overdrive,past die wel tegen mijn vertragingsbak en 4 wiel aandrijving zodat de lengte het zelfde blijft en ik geen probleem heb met beugels,aandrijfassen en de constante 4 wiel aangedreven defenderbak
En zijn die def bakken sterker dan die van een serie
Kijk,snelheid geef ik niks om,als ik 85 90 km haal op de snelweg vind ik het best,als ik sneller moet ga ik wel eerder weg
Een heel verhaal maar wat is nu slim om te doen?
GroetGerrit

Erik Peters

Re: serie-defender alleen versnellingsbak wisselen

Berichtdoor Erik Peters » 28 Okt 2021, 00:05

Ja, wat is slim? Slim was geweest als je een 110 gekocht had in plaats van een 109 Series 2a. Nu hoef je dat niet meer te doen, te duur.
Ik heb vroeger een 109 Series 3 stawag gehad en inderdaad was ik geregeld aan het repareren, de toenmalige dealer 'in de buurt' bezocht ik minstens eens per maand voor onderdelen. Ook af en toe problemen met de versnellingsbak (bladveertjes van de 3-4 synchromesh).
De 110 stawag die ik daarna gehad heb deed het beter (minder reparaties).
Een 4 bak zat dacht ik achter de V8 alsmede een andere tussenbak. Een bak en tussenbak van een series is duidelijk anders dan die van een 90 of 110.
Een overdrive van een standaard series (tussen)bak past niet op iets van de 110.
Er zijn wel tussenbakken voor de 110 met bijschakelbare voorwielaandrijving i.p.v. een middendifferentieel (en permanente vierwiel aandrijving). Die zou je kunnen monteren in een series LR met standaard kruiskoppelingen in de fusee's. Maar dat wordt zoeken.

Groet,

Erik.

p.s. Ik had vóór mijn reis naar IJsland met de 109 een fabrieksgereviseerde (LR) transmissie gemonteerd. Toch ging ook die kapot tijdens mijn reis (maar die werd, eenmaal weer thuis, onder garantie vervangen).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2021, 09:50

Wat slim is weet je natuurlijk pas achteraf.

Als je genoeg wilt knutselen dan past ook een hele Defender-aandrijflijn. In de limiet neem je zelfs de assen en schroefveren etc over.
Daarna heb je een hybride LandRover die nul punten op originaliteit scoort, maar met wat geluk wel meer punten op betrouwbaarheid.
Met een Defender aandrijflijn en assen kan de 200Tdi ook zijn Turbo weer terug krijgen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Okt 2021, 11:03

Landmarcs schreef:Wat slim is weet je natuurlijk pas achteraf.

Als je genoeg wilt knutselen dan past ook een hele Defender-aandrijflijn. In de limiet neem je zelfs de assen en schroefveren etc over.
Daarna heb je een hybride LandRover die nul punten op originaliteit scoort, maar met wat geluk wel meer punten op betrouwbaarheid.
Met een Defender aandrijflijn en assen kan de 200Tdi ook zijn Turbo weer terug krijgen.

Groeten MarcS

De vraag is dan waarom je een 109 zou kopen?????? En dan ook nog een IIa ipv een III..... :roll:

Een Serie hoeft zeker niet onbetrouwbaarder dan een Defender te zijn. Mits je hem gebruikt en rijdt zoals ie bedoeld is. Dat betekent oa dat alles wat trager gaat dan wij gewend zijn. Schakelen, rijden, topsnelheid en ga zo maar door.

Ik heb nog een aantal kameraden die al 20 jaar of meer een Serie rijden als daily en die hebben weinig problemen. Maar ja, als je een 6 cilinder al weg zet als onbetrouwbaar zegt dat meer over de rijder dan de auto. Een oldtimer is geen geen goedkoop alternatief voor een jonger model, zeker niet als je hedendaagse performance verwacht.........
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Gerrit a

Berichtdoor Gerrit a » 28 Okt 2021, 11:36

Beste Edwart
Om even op je op je vraag terug te komen waarom een 109 te kopen ipv een defender is vrij simpet
Zet ze maar eens naast elkaar dan zie je gelijk dat een 109 veel meer smoelt en helemaal als je zoals de mijne de koplampen in de gril heb zitten
Over het gebruik kan ik kort zijn Hij wordt niet mishandelt of afgetrapt maar wel gebruikt
Die tripjes naar de supermarkt<uitwedstrijden met het korfbal team ( het hele team past er in ) en een enkele keer een kar vol kachel hout mag toch geen probleem zijn
Bovendien is mijn serie 2 uit 1968 en dat betekent dat ik wegenbelastingvrij rij (heb het even nagekeken scheelt 580 euro per kwartaal )en is bovendien apk vrij
Maar blijft de vraag wat te doen en wat mogelijk is
ps
Voor de landrover reed ik een daf 66 waar ik 7 jaar ingestuurd heb en in die 7 jaar had ik niet meer dan 335 euro aan onderhoud dus het kan wel tegen lage onderhouds kosten een oldtimer te rijden
Groet Gerrit

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 28 Okt 2021, 13:10

Ik zeg; een goedkope defender zonder kenteken opsnorren en de koets omzetten.... ;) :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Okt 2021, 13:24

Mijn reactie was meer naar Marc dan naar jou Gerrit. Maar ik zou gewoon een Serie III bak monteren. Al het andere is een bak werk en een bak kosten op niks.

De aandrijflijn van een Def past niet. Neem je da assen mee dan is je body te smal en moet je (net als een Def) aan de lelijke spatbordverbreders.

Maat van me rijdt al jaren met een Leaf motor in z'n Serie III. Die elektromotor heeft een veelvoud aan pk's en koppel en de bak en aandrijflijn is nog steeds prima in orde. Wel ieder jaar nieuwe meenemers op de steekassen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Okt 2021, 14:03

Edward schreef:Die elektromotor heeft een veelvoud aan pk's en koppel en de bak en aandrijflijn is nog steeds prima in orde. Wel ieder jaar nieuwe meenemers op de steekassen.

Waarmee geïllustreerd is dat dat elektro-motor-koppel een stuk subtieler voor de aandrijflijn uitpakt als het koppel van een explosie-motor.
Verder zegt "men" wel dat de Series II versnellingsbak degelijker is als die van de Series III, en dan zou je met een 200(T)di dus juist beter af zijn met een Series II bak.

Overigens is alles mogelijk: er zijn ook lieden die de moderne te brede assen op de breedte van de Series brengen.

Groeten MarcS

PS   Verder is natuurlijk altijd de vraag wat "slim" is. In veel gevallen komt de optelsom van alle onderdelen, en verder al het ongemak, op een totaalsom die de prijs van een nieuwe (indertijd) evenaart of zelfs overstijgt. Je moet dus vooral ook zin, of beter een hobby, hebben in het problemen oplossen en het gesleutel als je aan een oude auto begint: valt het dan alsnog mee dan is dat een meevaller.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Okt 2021, 14:28

Een bak zonder synchromesh is wellicht sterker dan een ongesynchroniseerde maar dat weegt niet op tegen het dubbel klutsen. Bovendien zijn Serie II bakken lastiger te vinden en duurder.

Gerrit: neem effe contact op met Bowy van Yellow Trading. Die heeft nog wat bakken op voorraad en heeft al menig auto verkloot tot "hybride" en kan dus veel vertellen over wat wel en wat niet.

Wij hebben er laatst een Serie III bak opgehaald.

Eelco van Maanrover heeft ook veel liggen en die weet nog meer dan Bowy als het gaat om origineel. :D
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”