bouten en moeren set of stuklijst

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: bouten en moeren set of stuklijst

Berichtdoor dyngo » 25 Nov 2021, 21:20

Heb bakken vol UNF (en wat UNC) draad liggen.
Alles van gedemonteerde triumphs en Range Rovers.
Voor mezelf heb ik altijd genoeg liggen.
Ook in huis en overal gebruik ik UNF, kwaliteit en kost mij nix.
Een prettige schroefdraad, komt zelden vanzelf los.
In het algemeen wordt UNF gebruikt op staal, en UNC in alu (dus de V8 zit vol daarmee).
In UK wordt na ca 1980 steeds meer metrisch in de auto verweven.
Mijn 70er RRs zijn volledig UNF/UNC, maar niet mijn vooras uit een 87er, niet de injectie op de V8.
Overigens in USA nog vrij algemeen, en misschien straks ook weer in brexit UK ?
Ik begin er niet aan dat te ordenen en verkopen, maar mag best wat meenemen (Blegny, bij Luik)
Veel erger is mijn 52er landrover, alles BSF.
Daar vervang ik het kleine spul veel door UNF.

pascal110
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: bouten en moeren set of stuklijst

Berichtdoor pascal110 » 26 Nov 2021, 16:18

maar het gaat hier om een one ten dus voor het gemak maar vanaf 83, defender.
deze heeft overal bijna 90 % metrische draad.soms metrische fijn, waar het echt vast moet zitten, die dikke bouten van ophanging, bussen.
als het om bouten gaat in alluminium of gegoten stukken, dus daar waar geen bout met moer is, maar waar de schroefdraad er in getapt is, zou ik als ik jou was toch even het onderdelenboek raad plegen.

maar je hebt hem uit elkaar liggen dus is het zo wie zo verstandig om eerst te kijken in het onderdelenboek al is het maar om te zien welk ringetje enz waar moet, en het werkpl.handboek voor de rest.

en gewoon een aantal doosjes gangbare maten laten komen, heb je toch nodig, met de gangbare sterkte, bijv m8, klasse 8.8
let erop dat all. niet in contact komt met ijzer, dus rubber er tussen.

Gebruikersavatar
wiro
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 Nov 2011, 19:29
Contact:

Re: bouten en moeren set of stuklijst

Berichtdoor wiro » 27 Nov 2021, 11:58

Bedankt voor alle reacties! Alweer een boel goede tips.

Inderdaad zou het een goed idee zijn om een soort marktplaats voor restmoeren en bouten op te zetten, misschien als onderdeel van dit forum. Ik denkt net dat het business is, maar we kunnen elkaar wel helpen met dit soort spul. Ik heb ook nog wat doosjes staan :) !
Defender 110 3.9i V8 1984
Defender 110 2.5 NA 1985
Range Rover Evoque :D

https://defenderlife3.blogspot.com/2020 ... ge-of.html

lana5
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 Aug 2021, 00:26

Re: bouten en moeren set of stuklijst

Berichtdoor lana5 » 01 Dec 2021, 13:25

Wat kun je het beste doen wanneer je bout afbreekt.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6967
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: bouten en moeren set of stuklijst

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2021, 16:31

lana5 schreef:Wat kun je het beste doen wanneer je bout afbreekt.


Dat hangt helemaal van de situatie af. Als het een bout in bv een cilinderkop is die afbreekt kun je proberen er een moer op te lassen en het reststuk er alsnog uit te draaien, anders uitboren en opnieuw tappen. Moet je groter boren dan de bout was kan er een Helicoil oid in.

Maar het is nogal een brede vraag zo, kan nog wel 10 antwoorden bedenken....
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten