bladveren vervangen Landrover Santa series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
John1302

bladveren vervangen Landrover Santa series 3

Berichtdoor John1302 » 27 Jan 2022, 17:01

Ik heb een Landrover Santana series 3 uit 1980.
Kan iemand mij vertellen waar ik bladveren kan bestellen en misschien wat tips hoe ik ze zelf kan vervangen?
Ik hoor graag.
Groet John

Edward

Re: bladveren vervangen Landrover Santa series 3

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2022, 20:42

In UK bij Paddock. LR Series etc, etc. In NL bij alle verdachten, Maanrover (old stock origineel), Budgetparts, Jansen, Arie en ga maar door.

Per bladveer 2 bouten vd ophanging en 4 moeren vd as bevestiging losdraaien. As ophangen in een spanband oid en de bladveer wisselen.

Moeilijker is het niet. Al zou ook meteen de bussen in het chassis effe doen.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Re: bladveren vervangen Landrover Santana series 3

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jan 2022, 20:55

Edward schreef:In UK bij Paddock. LR Series etc, etc. In NL bij alle verdachten, Maanrover (old stock origineel), Budgetparts, Jansen, Arie en ga maar door.

Je kan ook overwegen om paraboolveren te monteren.

Alleen is dat meer gedoe.
  1º Het gedoe van het uitzoeken welke ook na iets langer nog goed zijn
  2º Je hebt dan vrijwel zeker ook nieuwe en betere schokbrekers nodig

In ruil krijg je een duurzaam betere vering (aangenomen dat stap 1 goed gegaan is.

Groeten MarcS

PS   Paraboolveren is heel "Santana", dwz Santana kwam zelf aan het eind van de Series III met paraboolveren voor de luxere versies.
       Het zou toch jammer zijn als je de parabool-optie niet in je overwegingen meeneemt, en je dan later zegt "jammer".

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 28 Jan 2022, 11:19

als ik het goed heb zijn paraboolveren een lichtere versie van de bladveren, waardoor ze een beter comfort bieden.

bij montage
je hebt n/s nearside ( de kant van bestuurder. kort bij) en o/s ( ver weg dus de passagier kant)

Het monteren van de veren staat netjes in het handboek, en er zijn al vele tips en trucs besproken, maar in het kort komt het er op neer dat je de veren niet mag monteren door ze er gewoon onder te zetten en dan strak vast te draaien, maar dat ze eerst op hun plaats moeten vallen. Dit is onder andere te bereiken door ze iets losser te monteren en dan voorzichtig een langzaam rondje te rijden over wat verkeerdrempels e.d. alvorens ze goed vast te draaien ( gewicht op de assen)

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2022, 11:35

Al vaker over gehad hier maar ik ben het niet met Marc eens. Nou heeft Marc ook nog nooit een Serie van dichtbij gezien dus de enige reden waarom parabolen beter zouden zijn is omdat Santana het later monteerde en het dús een upgrade zou zijn.

Het levert een minder stug geveerde auto op maar net zoals een Eend minder stug is levert het een schommelende boot op die op snelheid (oké, voor zover die er is) nog onbetrouwbaarder stuurt dan een Serie normaal al doet.

Ik vind Parabolen geen verbetering tenzij je alleen off road rijdt. Dan heeft de onvermijdelijke en lelijke verhoging die die dingen standaard opleveren ook nog nut.

Voor een straatauto vind ik het lelijk en een achteruitgang. Mijns staat dus gewoon op standaard NOS veren.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2022, 11:43

pascal110 schreef:als ik het goed heb zijn paraboolveren een lichtere versie van de bladveren, waardoor ze een beter comfort bieden.

Ja en nee.

Paraboolveren zijn géén lichtere versie van de bladveren. Paraboolveren zijn bladveren in een andere vorm.
Doordat de veerbladen niet over de volle lengte tegen elkaar aanliggen vervalt het gebruikelijke bezwaar van de bladveer: het eerste stijve aanspreken van de door roest aanvankelijk aan elkaar "plakkende" veerbladen.

Doordat de paraboolveren veel minder eigen demping kennen (geen onderlinge "plak") heb je dus wel een betere schokdemper nodig.
De paraboolveren zijn dus met name aanvankelijk soepeler, ze spreken makkelijker aan, en verder ... kunnen ze gemakkelijker een grote uitslag aan.
Parabool veren zijn dus duidelijk comfortabeler (in ieder geval comfortabeler in vergelijking met een wat oudere bladveer), en paraboolveren kunnen makkelijker een grote uitslag aan.

Dat paraboolveren géén lichtere versie van bladveren zijn wordt denkelijk het best geïllustreerd door het feit dat ook grote vrachtauto's en spoorwagons met paraboolveren kunnen worden afgeveerd - bij extra zware en vooral ook sterk wisselende belastingen zijn de paraboolveren voor dat gebruik veelal als twee-traps-veer uitgevoerd.

Groeten MarcS

PS   De "onvermijdelijke" verhoging is niet onvermijdelijk. Die verhoging is het gevolg van de toch vaak niet ideaal samengestelde parabool-veren.
Wat betreft de opmerking dat ik nooit een Series van nabij gezien heb laat ik aan Edward ... dwz: Edward speelde nog in de zandbak toen ik al uitvoerig kennis maakte met de Series.
PS2 Het klopt dat soepeler/comfortabeler veren bij en overigens gelijkblijvende geometrie een sterker waggel-effect geeft. Dat overhellend - zoals een 2CV - door de bocht gaan minder grip zou geven valt te bezien, het is de prijs voor meer comfort. Overigens zorgen goede (eventueel gasgevulde) schokbrekers voor een bescheiden compensatie van dit effect.
Het probleem bij de bladveer-LandRover is zowel het lage virtuele kantelpunt: maar weinig boven de as, en anderszijds de "spoorbreedte" van de veren die vrij klein is: namelijk de chassisbreedte. Bij de Defender(oïde) zit dat virtuele kantelpunt een stuk hoger, ± ter hoogte van een halve veerlengte, en de "spoorbreedte" van de veren is fors groter (want de veren zitten ruim naast het chassis) ... dus geeft hier zelfs en soepeler veer toch een grotere terugstelkracht, terwijl tegelijkertijd het kantelpunt hoger zit zodat het effect van het zwaartepunt navenant kleiner is.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 28 Jan 2022, 19:10

Hier nieuwe standaard veren op een compleet gerestaureerde 109.
Ik zou niet weten hoe het beter zou moeten rijden...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

John1302

Berichtdoor John1302 » 05 Feb 2022, 14:44

Edward schreef:In UK bij Paddock. LR Series etc, etc. In NL bij alle verdachten, Maanrover (old stock origineel), Budgetparts, Jansen, Arie en ga maar door.

Per bladveer 2 bouten vd ophanging en 4 moeren vd as bevestiging losdraaien. As ophangen in een spanband oid en de bladveer wisselen.

Moeilijker is het niet. Al zou ook meteen de bussen in het chassis effe doen.

Bekankt voor de tips ik ga zoeken op het net.. Helemaal top

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 17 Feb 2022, 08:19

Je vraag over nieuwe bladveren is herkenbaar, twee jaar geleden kocht ik een ex MOD 109 Series 3 pickup truck met roestige bladveerpaketten en knetterharde Portugese terreinbanden. Omdat ik in de Amsterdam regio woon rij ik het meeste op de verharde weg en had het advies gekregen om er parabool veren onder te zetten. Dat zou het rijgedrag een stuk confortabeler maken.

De bladveren / parabool veren vraag gesteld op dit forum en onderbouwde adviezen gekregen van uitgesproken voor- en tegenstanders van het onderwerp.

Tot ik de vraag kreeg van een oude rot in het vak "waarom wil je de bladveren vervangen?"

Ze zijn roestig en ze zitten volgens mij vast omdat de auto lang stilgestaan heeft was mijn antwoord en hij gaf me een serieus goed advies, wat een beetje tijd en geduld vraagt.

Koop een paar bussen Imal kruipolie en spuit die wekelijks op je bladveerpaketten om de roest op te lossen, na een tijdje ga je over op WD40 om de bladveren te smeren. En rij regelmatig met je Land Rover. Twee jaar later zitten de originele bladveren er nog steeds onder en het bevalt prima. Wel zijn inmiddels de schokdempers vervangen door standaard types en heb ik een set Michelin Latitude Cross banden gemonteerd (het bandenverhaal is weer een heel andere discussie) maar ik ben blij dat ik het advies van die oude monteur opgevolgd heb.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Feb 2022, 10:37

Als je de veren niet hoeft te vervangen omdat ze gewoon slap geworden zijn kun je ze gewoon uit elkaar halen, schoonmaken, spuiten en weer in elkaar zetten met koper of keramisch vet. Dat kost je een dag voor alle vier de veren.

Maar vaak zijn ze gewoon versleten en zijn te soepel zodat ze de bumpstops raken en over de weg dweilen.

Maat van me heeft ook een set aangepakt en die vertelde dat ie dat op JoeTjoep academy geleerd had van HalfJobGeorge. (de jeugd doet niks meer zonder eerst 30 video's te kijken en dan bellen ze vaak nog met een ouwe, kale man omdat ze vastlopen)

Dus als je even die gast zoekt op JoeTjoep zul je vast een filmpje tegenkomen over hoe hij dat aangepakt heeft.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”