Edward schreef:Kijk maar naar waar dat extra licht echt nodig is: Scandinavië, Australië, etc. Daar rijden de local met twee extra verstralers op hun wagen. Meer niet.
Ik ken heel waat Australiërs met (veel) meer licht dan dat voorop

Maar was indedaad niet van plan het te gek te maken. 1 of 2 verstralers is (ook qua budget) wel het max. Ik upgrade de standaard verlichting (zeer waarschijnlijk) helemaal niet, en dan is een beetje meer licht best handig. Té weinig licht is ook best vermoeiend..
Edward schreef:Het gaat er in onverlichte verlaten gebieden alleen om dat je verder kunt kijken om een verdwaalde eland, etc op tijd te zien. Als je met gewoon groot licht niet genoeg ziet op de weg voor je rij je waarschijnlijk veeeel te hard voor de omstandigheden..
Hier ben ik het helemaal mee eens, hoewel het standaard grootlicht hier op de N-wegen in brabant ook niet spetterend zijn
Gekke vraag, maar klopt het dat als je met groot licht 'seint' (hendel naar achteren), je 'standaard' verlichting blijft branden, en dat de 'standaard' verlichting uitgaat als je je groot licht 'permanent aan' zet (hendel naar voren)? Vond ik zelf nogal bijzonder, maar heb het grote landrover boek nog niet opengetrokken om dit na te lezen.
Edward schreef:Bij off road wil je ook breedstralers om takken of hele bomen, rotsen etc naast het pad te zien waar je tegenaan zou kunnen rijden of aan blijven haken oid.
1 of 2 breedstralers stonden ook op het programma, zat zelf te denken aan 2 breedstralers (eventueel in/op de bumper) en 1 (of 2) verstraler (bovenop het dak)
Edward schreef:Op de 130 had ik twee xenon verstralers en 4 halogeen breedstralers aan het roofrack hangen en op straat had je daar geen zak aan. Precies wat Marc zegt: veel teveel strooilicht en alles wat daar in fladdert leid af. En laat fladderspul nu juist op licht afkomen.

Off road waren de lampen goud waard, in het donker dan. Al betwijfel ik hoe vaak de gemiddelde reiziger in het donker off road gaat...
In Australië zit je al snel offroad als je in het donker rijdt. Zal vast hier en daar eens voorkomen, is in ieder geval handig als je iets kan zien als je in het donker moet rijden. En als je moet rijden heb je meestal haast zullen we maar zeggen.
Kortom, ik ga wel 'iets' doen, maar het zeker niet te gek maken. Niet alles op het dak zetten is wel een goede tip, dus die ga ik onthouden.
Voor de gril ga ik niet doen, dat het al jaren goed gaat in ons kikkerlandje qua temperatuur, is niet écht een indicatie voor wat er gaat gebeuren in 40 graden en los zand.. Niet dat ik me écht zorgen maak, maar als we het kunne vermijden is het mooi.
Ik zit stiekem te kijken naar baja designs lampen, die kom je veel tegen op 4x4 sprinters enzo, en die zijn lekker compact (relatief dan).