Defender 130 Rolkooien

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Defender 130 Rolkooien

Berichtdoor Edward » 26 Mei 2022, 22:54

Landmarcs schreef:'t Is mijns inziens hetzelfde met véél licht: je hebt daarmee meer moeite om links en rechts naast de weg nog wat te herkennen, en dat is uiteindelijk ook weer vermoeiend.

Groeten MarcS

Kijk maar naar waar dat extra licht echt nodig is: Scandinavië, Australië, etc. Daar rijden de local met twee extra verstralers op hun wagen. Meer niet.

Het gaat er in onverlichte verlaten gebieden alleen om dat je verder kunt kijken om een verdwaalde eland, etc op tijd te zien. Als je met gewoon groot licht niet genoeg ziet op de weg voor je rij je waarschijnlijk veeeel te hard voor de omstandigheden..

Bij off road wil je ook breedstralers om takken of hele bomen, rotsen etc naast het pad te zien waar je tegenaan zou kunnen rijden of aan blijven haken oid.

Op de 130 had ik twee xenon verstralers en 4 halogeen breedstralers aan het roofrack hangen en op straat had je daar geen zak aan. Precies wat Marc zegt: veel teveel strooilicht en alles wat daar in fladdert leid af. En laat fladderspul nu juist op licht afkomen. :lol: :lol: Off road waren de lampen goud waard, in het donker dan. Al betwijfel ik hoe vaak de gemiddelde reiziger in het donker off road gaat...

Op de Disco stonden die xenon spots in de gril en die stonden buiten de bebouwde kom standaard aan. Want veel licht went snel
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 26 Mei 2022, 23:11

Edward schreef:Kijk maar naar waar dat extra licht echt nodig is: Scandinavië, Australië, etc. Daar rijden de local met twee extra verstralers op hun wagen. Meer niet.

Ik ken heel waat Australiërs met (veel) meer licht dan dat voorop :lol:
Maar was indedaad niet van plan het te gek te maken. 1 of 2 verstralers is (ook qua budget) wel het max. Ik upgrade de standaard verlichting (zeer waarschijnlijk) helemaal niet, en dan is een beetje meer licht best handig. Té weinig licht is ook best vermoeiend..

Edward schreef:Het gaat er in onverlichte verlaten gebieden alleen om dat je verder kunt kijken om een verdwaalde eland, etc op tijd te zien. Als je met gewoon groot licht niet genoeg ziet op de weg voor je rij je waarschijnlijk veeeel te hard voor de omstandigheden..

Hier ben ik het helemaal mee eens, hoewel het standaard grootlicht hier op de N-wegen in brabant ook niet spetterend zijn ;)

Gekke vraag, maar klopt het dat als je met groot licht 'seint' (hendel naar achteren), je 'standaard' verlichting blijft branden, en dat de 'standaard' verlichting uitgaat als je je groot licht 'permanent aan' zet (hendel naar voren)? Vond ik zelf nogal bijzonder, maar heb het grote landrover boek nog niet opengetrokken om dit na te lezen.

Edward schreef:Bij off road wil je ook breedstralers om takken of hele bomen, rotsen etc naast het pad te zien waar je tegenaan zou kunnen rijden of aan blijven haken oid.

1 of 2 breedstralers stonden ook op het programma, zat zelf te denken aan 2 breedstralers (eventueel in/op de bumper) en 1 (of 2) verstraler (bovenop het dak)

Edward schreef:Op de 130 had ik twee xenon verstralers en 4 halogeen breedstralers aan het roofrack hangen en op straat had je daar geen zak aan. Precies wat Marc zegt: veel teveel strooilicht en alles wat daar in fladdert leid af. En laat fladderspul nu juist op licht afkomen. :lol: :lol: Off road waren de lampen goud waard, in het donker dan. Al betwijfel ik hoe vaak de gemiddelde reiziger in het donker off road gaat...

In Australië zit je al snel offroad als je in het donker rijdt. Zal vast hier en daar eens voorkomen, is in ieder geval handig als je iets kan zien als je in het donker moet rijden. En als je moet rijden heb je meestal haast zullen we maar zeggen.

Kortom, ik ga wel 'iets' doen, maar het zeker niet te gek maken. Niet alles op het dak zetten is wel een goede tip, dus die ga ik onthouden.
Voor de gril ga ik niet doen, dat het al jaren goed gaat in ons kikkerlandje qua temperatuur, is niet écht een indicatie voor wat er gaat gebeuren in 40 graden en los zand.. Niet dat ik me écht zorgen maak, maar als we het kunne vermijden is het mooi.

Ik zit stiekem te kijken naar baja designs lampen, die kom je veel tegen op 4x4 sprinters enzo, en die zijn lekker compact (relatief dan).
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Mei 2022, 23:25

Mijn xenon lampen van Hella zijn 70mm diameter oid. Als dat je koeling in de weg gaat zitten kun je beter je wagen wegsmijten. :shock: :shock:

Met een Warn snelloper op de bumper met 45 graden tegen een steile berg op met 3500kg aan de haak. En dat dagelijks gedurende een jaar of 14. Lijkt me dat dat wel een duurtest is..... (ding heb ik 16 jaar gelden gebouwd voor een vriend en die werkte er dagelijks mee in zuid Italië. Het ding is nu met pensioen en komt wellicht terug naar mij voor een restauratie)

Die Warn is ook nog hoog gemonteerd om de aanrijhoek niet minder te maken. Denk dat je een beetje overschat hoe veel (of weing) lampen of iets anders voor de grill doen aan lucht tegenhouden. Zelf al zet je er iets voor gaat de lucht er gewoon omheen. Dat turbulente" lucht wezenlijk minder door een radiator zou gaan kan ik nog geloven. Maar of dat meetbaar de koelcapaciteit verminderd waag ik te betwijfelen.

Ledlampen hoeven ook niet groot te zijn maar daarbij moet je wel echt goed testen wat je koopt. Veel strooilicht rommel die wel de illusie van veel licht geven maar uiteindelijk weinig zicht opleveren.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 26 Mei 2022, 23:41

Edward schreef:Mijn xenon lampen van Hella zijn 70mm diameter oid. Als dat je koeling in de weg gaat zitten kun je beter je wagen wegsmijten. :shock: :shock:

Met een Warn snelloper op de bumper met 45 graden tegen een steile berg op met 3500kg aan de haak. En dat dagelijks gedurende een jaar of 14. Lijkt me dat dat wel een duurtest is..... (ding heb ik 16 jaar gelden gebouwd voor een vriend en die werkte er dagelijks mee in zuid Italië. Het ding is nu met pensioen en komt wellicht terug naar mij voor een restauratie)

Die Warn is ook nog hoog gemonteerd om de aanrijhoek niet minder te maken. Denk dat je een beetje overschat hoe veel (of weing) lampen of iets anders voor de grill doen aan lucht tegenhouden. Zelf al zet je er iets voor gaat de lucht er gewoon omheen. Dat turbulente" lucht wezenlijk minder door een radiator zou gaan kan ik nog geloven. Maar of dat meetbaar de koelcapaciteit verminderd waag ik te betwijfelen.

Ledlampen hoeven ook niet groot te zijn maar daarbij moet je wel echt goed testen wat je koopt. Veel strooilicht rommel die wel de illusie van veel licht geven maar uiteindelijk weinig zicht opleveren.

Geen chinese troep dus ;) helemaal mee eens. Ik begrijp dat licht met een warmere temperatuur (en dus een langere golflengte) ook bijdrage aan een vermindering van strooilicht. Ik denk alleen dat gele/oranje covers echt ontzettend lelijk zijn op een groene auto, anders was dat nog wel een oplossing geweest :lol:

70mm zou idd klein genoeg moeten zijn om geen problemen op te leveren. Dat 8 inch lampen (zoals bijvoorbeeld arb intensity) voor je grill geen meetbaar effect zouden hebben vraag ik me wel af, maar goed daar heb ik idd geen onderbouwt idee over..

EGT sensor komt er bij mij sowieso in, dus een keertje testen zou vrij makkelijk moeten gaan.

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt, je kan een hoop voor je gril gooien zonder dat het problemen oplevert. Maar het tegenovergestelde is ook waar.
Als je een bullbar hebt met specifieke luchtinlaten, en je plakt zo'n halve inlaat af (met bijvoorbeeld je nummerplaat) gaat de doorvoer echt serieus (en meetbaar) omlaag (vanwege turbulentie).

Er is wel een video van 4xoverland die dit principe bewijst (maar die kan ik uiteraard nu niet vinden).

Lampen gaat nog wel goedkomen, eerst maar eens die rolkooi maken, kistensysteem binnen in elkaar timmeren, 12v installeren, tent installeren, en testen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2022, 13:39

jbladel schreef:Gekke vraag, maar klopt het dat als je met groot licht 'seint' (hendel naar achteren), je 'standaard' verlichting blijft branden, en dat de 'standaard' verlichting uitgaat als je je groot licht 'permanent aan' zet (hendel naar voren)? Vond ik zelf nogal bijzonder, maar heb het grote landrover boek nog niet opengetrokken om dit na te lezen.

Ja dat klopt: Bij Seinlicht branden zowel gedimd als ongedimd grootlicht.   Ik gebruik dat wel eens om echt beter te zien ... de standaard lampjes zijn niet bestand tegen langdurig banden van beide spiralen.   Bij verschillende LED-koplampen blijft het gedimde deel sowieso branden, dan komt er bij ongedimd alleen een extra bundel licht bij.

jbladel schreef:..... Ik begrijp dat licht met een warmere temperatuur (en dus een langere golflengte) ook bijdrage aan een vermindering van strooilicht. Ik denk alleen dat gele/oranje covers echt ontzettend lelijk zijn op een groene auto, anders was dat nog wel een oplossing geweest.

Verkijk je niet op de blauwige LED verlichting.   Dat is semi monochroom licht, zet je daar een gele lens voor dan houd je nauwelijks licht over.   Dit is dan ook het probleem: bij de ouder wordende mens wordt het oog zelf langzaamaan steeds geler en daarmee ongevoeliger voor het blauwe licht. Dat blauwe licht lijkt dan mooi en veel licht maar het werkt niet, hoogstens vermoeiend.

jbladel schreef:..... 70mm zou idd klein genoeg moeten zijn om geen problemen op te leveren. Dat 8 inch lampen (zoals bijvoorbeeld arb intensity) voor je grill geen meetbaar effect zouden hebben vraag ik me wel af, maar goed daar heb ik idd geen onderbouwt idee over..

EGT sensor komt er bij mij sowieso in, dus een keertje testen zou vrij makkelijk moeten gaan.

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt, je kan een hoop voor je grill gooien zonder dat het problemen oplevert. Maar het tegenovergestelde is ook waar.

Als je ziet wat tot de LED-verlichting in de mode kwam er aan soeppannen voor de grill werden gemonteerd in Scandinavië -- soms drie van die "pannen" op een rij, de volle ruimte voor de grill -- dan zou ik me niet teveel zorgen maken. De grill zelf zorgt ook voor turbulentie, de fan zelf idem ... het gaat om de luchtstroom door de radiator, aerodynamiek is zo complex dat er uit de losse pols geen zinnig woord over te zeggen is anders dan de opmerking dat het kennelijk niet zo nauw komt en veelal gewoon goed gaat.   Een schone radiator is het belangrijkst.

Indertijd toen Noord-Ierland nog oorlogsgebied was reden daar LandRovers met een wiel vóór de radiator.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Jun 2022, 14:12

Ik zag deze toevallig voorbij komen op MP

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bes ... met-schade

Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2022, 16:29

jbladel schreef:Ik zag deze toevallig voorbij komen op MP

https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/bes ... met-schade

Afbeelding

Da's niet mooi, maar tegelijk zie ik een auto waar de chauffeur en passagiers nog steeds gezond uit konden stappen.
Je kan je afvragen of je als chauffeur/passagier beter uit bent als er een zo rigide rolkooi omheen had gezeten dan de auto niet of nauwelijks beschadigd was, dan heeft de landing op het dak een veel grotere impact op de zachte inhoud (waarvan je mag hopen dat die dan 4-punts veiligheidsgordels om heeft) ... en betreft het een auto met een pro-forma rolkooi dan is het resultaat denkelijk het minst gunstig: dwz toch carrosserie-schade en mogelijk ook zodanig verbogen rolkooi-buizen dat je niet kan uitstappen of nog erger : verbogen rolkooibuizen die extra (persoonlijke of materiële) schade veroorzaken.

Mijn vorige 110 HardTop is ook op zijn gepoetste kant geland: het dak zag er vergelijkbaar uit, ik had zelfs geen blauwe plekken van de gordels, ik kon "gewoon" uitstappen (kruipend door het raam), eenmaal op de wielen konden de deuren open én ook weer dicht, en het "wrak" is opgeknapt en rijdt nog steeds.   Als je eenmaal in de gordels hebt gehangen weet je voor altijd dat je die altijd om moet doen, en ook nog eens goed glad en strak moet trekken.

Het ergste was de berging: Niet alleen ging dat niet per se schadebeperkend, het was ook schade-veroorzakend - de auto werd gestart kort nadat ie weer terug op z'n wielen gezet was ... met ernstige motorschade als gevolg ... daar helpt geen rolkooi aan, mijn "wrak" rijdt nu dan ook rond met een ruilmotor.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Jun 2022, 16:48

Afbeelding

Afbeelding

Het idee dat deze hoeveelheid vervorming / intrussie van de passagierskabine veiligheid zou opleveren in plaats van het tegenovergestelde onderschrijf ik niet. Als iedereen van deze crash heelhuids weggelopen is, is dat denk ik ondanks het gebrek aan rolkooi, niet dankzij het gebrek aan rolkooi.

Ik kijk naar deze foto's en denk dat dit een bevestiging is van het idee dat een rolkooi geen overbodige luxe is als je het ongeluk treft waarbij je omrolt. Dit risico is natuurlijk niet reëel bij 'normaal' gebruik, maar voor wat ik er mee ga doen denk ik toch wel verstandig.

Een auto moet vervormen voor de veiligheid, dat ben ik met je eens, maar het liefst niet op plekken waar mijn voorhoofd zit. Het rollen op zich zorgt trouwens al voor een 'veiligere' ontlading van energie als je het vergelijkt met tegen een boom rijden.

Met een (externe) rolkooi schat ik de kans groter, niet kleiner, dat de deuren open blijven kunnen gaan. En als dat niet meer kan, ga je er via het raam uit. Tegen de tijd dat de rolkooibeugels dusdanig vervormen dat ze gevaar op gaan leveren voor passagiers mag je er van uit gaan dat (bij een defender), de passagierskabine niet meer bestaan zou hebben bij afwezigheid van de rolkooibeugels. Dus dan weet ik wel welke van de twee het minste gevaar opleveren.

mbt chassis schade, als je dusdanige klapper op het dak maakt dat het chassis vervormt, kun je er ook van uit gaan dat zonder rolkooi er niets meer overblijft van al het plaatwerk dat boven je middenrif uitkomt.

Het idee dat rolkooien een auto gevaarlijker maken in een rol-crash wordt niet ondersteund door alle data die voor dat onderwerp beschikbaar is.
Dat een rolkooi niet voor iedereen de juiste oplossing is, ben ik met je eens, maar goed.
Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, ik geloof dat ik met twee dakrekken die voldoen aan mijn eisen, ook niet heel veel goedkoper uit ga zijn.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2022, 18:33

jbladel schreef:Een auto moet vervormen voor de veiligheid, dat ben ik met je eens, maar het liefst niet op plekken waar mijn voorhoofd zit.

Ik denk dat hier een misverstand in het spel is: je (voorhoofd) bevindt zich bij een rol eerder ter hoogte van de B-stijl en niet boven het stuur (waar overigens nog wel een hoofd zou passen).

Bijgaand mijn "gepoetste kant" ... ik stapte zonder ook maar enig schrammetje in het vervangend vervoer.   Ik was er natuurlijk wel ondersteboven van, maar fysiek geen enkele klacht -- die twee dagen geen eetlust konden ook geen kwaad.

Over chassis: het chassis blijft heel als de energie elders vernietigd wordt, landt een auto echter eenzijdig en hard op een hard op dat chassis bevestigde rolkooi dan weet ik niet wat er met het chassis gebeurt.
Het engste lijkt mij overigens een rolkooi die niet stevig genoeg is dan heb je te maken met buizen die naar binnen buigen en/of afknappen ... je mag dan hopen dat er een heel goed geëquipeerde brandweer-reddingsploeg langs komt.

Groeten MarcS

Gepoetste kant.jpg

jbladel

Berichtdoor jbladel » 01 Jun 2022, 18:44

Jouw vooruit ziet er ook wel significant beter uit dan de zilveren 130 hierboven op de foto.

Als je die rolkooi ondeugdelijk in elkaar zet kun je dat probleem hebben, maar dat geld voor elk veiligheidsmiddel dat ondeugdelijk is. Dat is per definitie niet goed voor de veiligheid.

Maar als een ‘normale’ rolkooi dusdanige krachten ondervindt dat er buizen naar binnen buigen denk ik dat je je geen zorgen meer hoeft te maken, dan zijn de zorgen wel voorbij om het maar even bot te zeggen.

Een rolkooi zorgt er simpelweg voor dat je de grond niet weg hoeft te koppen in situaties waar het dak anders wel tot die mate meegegeven had. Volgens de moderne veiligheidskeurmerken mag het dak en de pilaren geloof ik niet (richting de inzittenden) vervormen.

Maar zoals ik al zei, tenzij je rolkooi van écht met roest aan elkaar hangt, is het natuurlijk altijd een verbetering qua veiligheid. En auto’s met dit soort schade bevestigen voor mij dat principe.

Het idee dat je hoofd rondom de B pilaar zou blijven steken is geloof ik ook een niet correct, als je naar een crashtest kijkt zie je dat de gordels meegeven. Dat moet ook, anders blijft er van je ribben niets over.

Dat geen rolkooi voor jou goed werkt is prima, maar dat voor iemand anders veiliger is om zonder rolkooi weg te gaan, lijkt me niet per definitie correct

Terug naar “Techniek”