Defender, voorwielophanging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor Erik Peters » 07 Feb 2017, 00:06

Landmarcs schreef:PS  Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de Defender een klein beetje uitspoor hoorde te hebben (net als een voorwiel aangedreven auto gewoonlijk uitspoor heeft)

Dat heb jij wel goed gedacht, 1-2 mm uitspoor hoort het te zijn:

Schermafbeelding 2017-02-06 om 23.35.32.png

En ik tracht altijd rond 1 mm uitspoor uit te komen met afstellen (bij veel meer uitspoor krijg je inderdaad dat de banden aan de binnenkant extra slijten).
Hiervoor heb ik twee ronde buisjes (kosten nihil) die in elkaar kunnen schuiven, die heel licht ovaal geslagen zijn zodat, wanneer je ze ten opzichte van elkaar verdraaid, de binnenste klem draait in de buiten pijp. Aan de achterkant de buis tussen de wielen, net onder de hockeysticks, uitschuiven tot tegen de banden of velgranden, klem draaien en vooraan op dezelfde afstand van de grond kijken of de buis er tussen past (indien niet, spoorstang indraaien) en zo ja hoeveel vrije ruimte over is (meer dan 1 mm, spoorstang uitdraaien).

Maar Floris heeft als timmerman natuurlijk wel een digitale afstandsmeter waarmee hij eenvoudig de afstand kan bepalen achter en voor tussen de wielen.

Groet,

Erik.

p.s. Zelfs in het werkplaatshandboek van de Td5 wordt aangegeven dat er iets uitspoor dient te zijn.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim

Berichtdoor tim » 07 Feb 2017, 00:22

Marc en Eric; ook dank.
We gaan dus voor uitspoor, pakweg 1 mm.
Lekker, zo met die relatieve ballonmaanbanden.. :D

Buisje in buisje: goed idee.ik denk dat ik een 2 tal electra mantelpijpen gebruik van een 5/8 pijp in een 3/4 pijp, in combinatie met pvc lijm.
Afstandsmeters hebben tot op zekere hoogte per definitie ook een afwijking , en daar het om een marginale marge gaat van 1 mm is dat een beetje trickie denk ik.
Dat is een goed excuus om aan te geven dat ik niet het geduld heb om dat soort handydingen te begrijpen, bij mij moeten dingen 2 knoppen hebben; aan en uit..
Derhalve vorige week op een klus in Schijndel wel 3 keer op 1 dag door bestaamde electraleidingen geslepen tbv sleuven nieuwe electra.
Toch best wel knap.. :mrgreen:

enniewee; ik weet wat me te doen staat.
en zoals marc aangeeft, vooral ook met de fusee's aan de slag
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 07 Feb 2017, 07:15

Dan had ik het dus verkeerd.... die paar mm toespoor is dan dus voor een achterwielaandrijver, en niet voor permanente 4x4. I stand corrected.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Feb 2017, 09:02

ToyRoverlander schreef:Dan had ik het dus verkeerd.... die paar mm toespoor is dan dus voor een achterwielaandrijver, en niet voor permanente 4x4. I stand corrected.

Nou ja, verkeerd is ook niet helemaal waar, maar een negatieve waarde (-10' ± 10') voor 'toespoor' wordt uitspoor genoemd.
Zie ook:
Toespoor en uitspoor.pdf
(746.48 KiB) 93 keer gedownload

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2017, 10:48

ToyRoverlander schreef:Dan had ik het dus verkeerd.... die paar mm toespoor is dan dus voor een achterwielaandrijver, en niet voor permanente 4x4. I stand corrected.

D'r is een eenvoudig ezelsbruggetje:
Bij een achterwiel-aandrijver worden de voorwielen "uit elkaar" gedrukt.
Bij een voorwielaandrijver worden de voorwielen "naar elkaar" getrokken.
Bij een vierwiel-aandrijver resteert er iets van het "naar elkaar" trekken.
Het toe- of uit-spoor is ter correctie.

En voor de volledigheid: de wielen worden natuurlijk niet echt uit of naar elkaar geduwd/getrokken.
Het gaat om het dynamisch effect van de wielen op de weg.

Een beetje teveel uitspoor geeft een vervelend zweverig effect, zodra je corrigeert neemt het "buitenbocht" wiel de overhand, en omdat dit wiel iets teveel uitspoort wordt je correctie op dat moment al vrijwel teniet gedaan. Teveel toespoor geeft een nerveus effect, zodra je stuurt neemt weer het "buitenbocht" wiel de overhand, en door het te grote toespoor stuurt dit wiel extra de bocht in.
De effecten van een afwijking in het uit/toespoor merk je weinig op een weg met een gelijkmatige grip (daar merk je alleen een ongelijke banden-slijtage), is er sprake van minder en ongelijke grip dat merk je ineens veel meer van een afwijking in het uit/toespoor.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”