Pagina 1 van 2

Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:05
door tim
Een enkele vraag aangaande voorkant, de mijne kent momenteel een casterhoek met negatieve wielvlucht.

- Sohee, dit is vakcretologie van de bovenste plank al zeg ik hetzelf!! -

Na pakweg 300/400 km rijden met m'n nieuwe Mudjes zie ik dat de " sprietjes" nog wel aanwezig zijn op de buitenkant van de band , maar niet meer aan de binnenzijde; maw: de afstelling van de wielen is niet okee.
Primair moet je dit volgens mij zoeken in het toe of uitspoor.
Maar ik denk dat de casterstand ook invloed heeft, of niet?
Mijn vraag, wat dient een Defender te hebben, toespoor, uitspoor of neutraal?
En indien het toe of uitspoor is, hoeveel dan?

De Catserhoek, hoe stel je die af, ik neem aan met de shims van de fuseepennen?
Of dient een Defender per definitie de voorwielen iets naar binnen te hebben staan, lees de bovenzijde van het wiel?
EEa in het licht van de nieuwe banden, die ik nu al weer naar grot wil gaan rijden

Edit: NIET naar grot wil gaan rijden , dus.. :D

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:28
door ToyRoverlander
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Castor is de hoek tussen de denkbeeldige lijn tussen de fuseepennen en verticaal. Deze zorgt ervoor dat je stuur terugdraait na een bocht. Denk aan de voorvork van een fiets de schuin naar voren staat.
Camber is dat de bovenkant van het wiel verder naar binnen of buiten staat vergeleken met de onderkant.
Beide zijn niet af te stellen bij een defender. Enige wat is af te stellen is toespoor, die moet dacht ik iets van 2 of 3mm zijn zoiets.
Dat kun je laten controleren, of zelf doen door te meten met een rolmaat.

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:35
door RobStewart
... you have marginal Toe-In, actually -0.085° or -5' per side with a tolerance of ±0.085° or ±5', so in reality then you have a minimum of -0.170°or -10' and a maximum of 0.00°or -0' and in total a minimum or of -0.33° or -20' and a maximum of 0° or 0' overall.

Now on a daily basis I use a 12 camera laser scanning Hunter four wheel alignment rig costing about £50,000, which is the JLR standard and guess what, some Defenders that are new from the factory come close to the standard :lol: :lol: :lol:

So in the real world a very small amount of Toe-In. Castor and Camber are non adjustable unless you are changing the actual geometry of the suspension.

Wear on the outer edges would suggest that you had too much Toe-In.

Rob

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:40
door tim
Je hebt gelijk, caster en camber gooide ik op 1 hoop..
Maar dan bij mij dus: de voorwielen staan qwa verticale lijn duidelijk naar binnen, nou heb ik wel inmiddels speling geconstateerd op de fusee's.
Vandaar dat ik daar een link tussen legde.
Afstelling toe/uitspoor: duidelijk.
Alleen , die 3mm, hoe moet ik die lezen: de meting op " 9 uur" moet tov van " 3 uur" 3 mm korter zijn?

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:43
door tim
RobStewart schreef:Wear on the outer edges would suggest that you had too much Toe-In.

Rob


Rob, ik begrijp een kleine mate van toespoor dient het te zijn.
Alleen, nav je opmerking, ik heb juist slijtage aan de binnenzijde van de band, maw: dan zou ik momenteel dus teveel uitspoor hebben?

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:50
door RobStewart
tim schreef:
RobStewart schreef:Alleen, nav je opmerking, ik heb juist slijtage aan de binnenzijde van de band, maw: dan zou ik momenteel dus teveel uitspoor hebben?


... sounds like it to me :)

Rob

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:52
door tim
Chek! :)

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:54
door ToyRoverlander
tim schreef:Alleen , die 3mm, hoe moet ik die lezen: de meting op " 9 uur" moet tov van " 3 uur" 3 mm korter zijn?


Ja, de voorkant van de wielen zit dan 2a 3mm dichter bij elkaar dan de achterkant. Dan wijzen ze iets naar elkaar toe.

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 21:57
door tim
Okee Koos, helemaal helder, dank!

Re: Defender, voorwielophanging

Geplaatst: 06 Feb 2017, 22:16
door Landmarcs
tim schreef:Je hebt gelijk, caster en camber gooide ik op 1 hoop..
Maar dan bij mij dus: de voorwielen staan qwa verticale lijn duidelijk naar binnen, nou heb ik wel inmiddels speling geconstateerd op de fusee's.
Vandaar dat ik daar een link tussen legde.
Afstelling toe/uitspoor: duidelijk.
Alleen , die 3mm, hoe moet ik die lezen: de meting op " 9 uur" moet tov van " 3 uur" 3 mm korter zijn?


Hmmm ... wel beter eerst de fusée-speling verhelpen.
Als de wielen een beetje los op de fusées hangen dan is in- of uitspoor meten weinig zinvol ... want wat doen die wielen op het moment dat alles in beweging is ??

Groeten MarcS

PS  Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de Defender een klein beetje uitspoor hoorde te hebben (net als een voorwiel aangedreven auto gewoonlijk uitspoor heeft)