110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Everhard Mulder
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12

110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Everhard Mulder » 05 Mar 2017, 00:43

Ik heb drie/vier jaar geleden een BFGoodrich all-terrain band gekocht, maar nooit gebruikt. De band heeft, zonder velg, al die tijd onder een afdakje gelegen. Op mijn 110 zit een zelfde band, ook net gebruikt, als reservewiel, die zit er ook al minstens een jaar of 4 op maar hoe oud die band precies is, weet ik niet.
Mijn vraag is: kan ik beide banden op de voorwielen monteren, of zijn ze daar te oud voor geworden?
Dank!
E. Mulder

hnb1965
Berichten: 109
Lid geworden op: 01 Dec 2013, 13:57

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor hnb1965 » 05 Mar 2017, 08:51

Everhard , gewoon gebruiken ! Vr gr Henk B.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1855
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Erik Peters » 05 Mar 2017, 09:17

Zou ik ook doen en mocht je willen weten hoe oud de band is, dat staat er op middels een DOT-code.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 6713
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2017, 09:40

hnb1965 schreef:Everhard , gewoon gebruiken ! Vr gr Henk B.


Precies !

Ik heb jaren lang (= meer dan 10 jaar) geen nieuwe band gekocht, ik reed op Michelin XPC's die ik van "new-take-off" tot gebruikt (wisselend qua "gebruik") tweede hands kocht.   Toen de XPC nog nieuw te koop was was die geprijsd als ware het goud, en later was ie nieuw niet meer te vinden, dus was het lonend.   Het is sowieso lonend om een tweede reserve wiel te zoeken zodra je tevreden bent met de band die je als reserve hebt ... daarmee kan je tenminste de reserve-wielen netjes oprijden, zo heb je bovendien veel langer voldoende profiel op je voorwielen.

Het enige wat je merkt is dat de banden met de jaren wat stugger worden. Een oudere band moet even "ingereden" worden, ook om het uitgeharde oppervlak even op te ruwen. Reken er wel mee dat de grip op nat en glad iets minder* is als bij de oorspronkelijk nieuwe band -- had je de band gebruikt dan was die oorspronkelijke grip ook aan slijtage onderhevig geweest.
    * dit is iets wat je zelfs bij een goede winterband merkt: nieuw lijken ze wel aan het plafond te kleven, en dat nieuw is er snel af

Groeten MarcS

    PS   Pas bij echte droogte scheuren is een band afgeschreven
          (niet bij een oppervlakkig rimpeltje)

    Oud - de duivel is oud.jpg
    Oud ?  De duivel is oud.

Landmarcs
Berichten: 6713
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2017, 09:52

Erik Peters schreef:Zou ik ook doen en mocht je willen weten hoe oud de band is, dat staat er op middels een DOT-code.

Je wilt niet weten hoe oud de band is. Je wilt weten of ie nog deugt.
Als je sommige bandenverkopers moet geloven zijn banden na 4 jaar op, zelfs al hebben ze geen meter gereden.

Natuurlijk zijn ze na 4 jaar niet meer als nieuw, maar een oude BFG AT of Michelin XPC is altijd nog vele malen beter als de ooit als standaard gemonteerde Michelin X.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
robb
Berichten: 146
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 10:02
Locatie: Nieuw-Lekkerland (ZH)

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor robb » 05 Mar 2017, 10:42

Als de band al droogtescheurtjes gaat vertonen zoals op de foto van Marc is het maar net de vraag wat je eigen veiligheid je waard is. Als je een klapper krijgt kost dat dus waarschijnlijk veel meer dan een nieuwe band.........
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"



blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

Gebruikersavatar
Waterrover
Beheerder
Berichten: 641
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Groningen

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Waterrover » 05 Mar 2017, 11:49

Everhard Mulder schreef:Ik heb drie/vier jaar geleden een BFGoodrich all-terrain band gekocht, maar nooit gebruikt. De band heeft, zonder velg, al die tijd onder een afdakje gelegen. Op mijn 110 zit een zelfde band, ook net gebruikt, als reservewiel, die zit er ook al minstens een jaar of 4 op maar hoe oud die band precies is, weet ik niet.
Mijn vraag is: kan ik beide banden op de voorwielen monteren, of zijn ze daar te oud voor geworden?
Dank!
E. Mulder


Het wordt aanbevolen om na 6 jaar de band te vervangen, ongeacht de profilage. Zeker als je rijdt met een zware Land Rover zou ik niet spelen met de veiligheid van jezelf of andere weggebruikers. Ga even langs een bandencentrum en laat een deskundige een oordeel geven over de staat van de band. Het is overigens verplicht de banden na 10 jaar te vervangen. Als je banden altijd buiten onder een afdakje hebben gelegen, dan zijn ze altijd blootgesteld geweest aan de weersinvloeden wat een (onzichtbare) veroudering kan geven. Het is niets voor niets dat banden bij de importeur altijd rechtstandig en in een donkere ruimte worden bewaard om veroudering zo lang mogelijk uit te stellen.

Chris

Ron63
Berichten: 1083
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Ron63 » 05 Mar 2017, 12:31

"Het is overigens verplicht de banden na 10 jaar te vervangen"

Waar staat dat?

Nieuwe banden staan recht op omdat anders de wangen in zakken, bij montage is het dan afgrijselijk lastig om er druk in te krijgen.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Gebruikersavatar
Waterrover
Beheerder
Berichten: 641
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Groningen

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Waterrover » 05 Mar 2017, 12:58

Ron63 schreef:"Het is overigens verplicht de banden na 10 jaar te vervangen"

Waar staat dat?

Nieuwe banden staan recht op omdat anders de wangen in zakken, bij montage is het dan afgrijselijk lastig om er druk in te krijgen.

Groet Ron


je hebt gelijk Ron, er is inderdaad geen verplichting, wél een sterk advies niet langer door te rijden met een 10 jaar oude band. Zie verder:
http://www.bfgoodrich.nl/nl/Adviezen/Al ... nwijzingen

Chris

Landmarcs
Berichten: 6713
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2017, 17:08

robb schreef:Als de band al droogtescheurtjes gaat vertonen zoals op de foto van Marc is het maar net de vraag wat je eigen veiligheid je waard is. Als je een klapper krijgt kost dat dus waarschijnlijk veel meer dan een nieuwe band.........


Robb,

De band van "mijn" rolt niet veel meer ... hij is gevuld met beton en er staat een verkeersbord in met 10t.
Het enige rollen wat ie moet is als ie verzet wordt. Overigens, de aanhechting van het loopvlak is ook niet meer wat het ooit was.

Groeten MarcS

Duivelse 10 ton.jpg
Duivelse 10 ton


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten