110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: 110, 1991 2,8 HS Int. banden te oud?

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2017, 17:32

Waterrover schreef:
Ron63 schreef:"Het is overigens verplicht de banden na 10 jaar te vervangen"

je hebt gelijk Ron, er is inderdaad geen verplichting, wél een sterk advies niet langer door te rijden met een 10 jaar oude band. Zie verder:
http://www.bfgoodrich.nl/nl/Adviezen/Al ... nwijzingen

Tja, een hoog wc-eend gehalte. BFGoodrich dekt zich in alle richtingen in, verkoopt graag banden en nog liever in tweevoud of meer.
Ongelijke banden mogen niet ... ik wil onder de LandRover niet graag ongelijke banden maar voor de onaangedreven banden van een voorwielaandrijver is het vooral van belang dat het ± gelijke banden zijn, en dus dat bandenmaat, bandopbouw en slijtage overeenkomen.

O ja, zou je deze regels heel strikt nemen dan moeten alle moderne winterbanden-rijders een dubbel stel reserve-wielen meenemen, de moderne winterband is een unidirectionele band (zelf heb ik een bidirectionele reserve, dus wel een ander type/merk).

Qua veroudering van banden-rubber is overigens vooral UV-licht de grootste boosdoener, en verder een geleidelijk en autonoom na-vulcaniseren.
Zoals ik al schreef: nog niet eens zo erg lang geleden leverde LandRover de auto's o.a. op Michelin X banden af, een geweldig slijtvaste band, maar hopeloos qua grip. Een moderner profiel met iets verouderd rubber is misschien niet "le dernier cri" qua grip maar altijd nog vele malen beter.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 10 Apr 2017, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 10 Apr 2017, 20:15

Ik heb beide banden laten controleren en ze werden in goede staat bevonden. Er was evenwel een probleem met de band die een tijd plat had gelegen: die was zó plat geworden dat hij te smal was geworden voor de velg. Je kan hem dan wel oppompen, maar alle lucht ontsnapt meteen en de band voegt zich niet in de velg. Maar het lukte uiteindelijk toch..( na een hoop gefoeter, vuurritueel {remmenreiniger op de band spuiten en dat aansteken: dat zag er spectaculair uit maar hielp niet..} geraas en getier.......) en nu heb ik 2 "nieuwe" voorbanden!
Groeten
Everhard Mulder

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2017, 20:31

Everhard Mulder schreef:Ik heb beide banden laten controleren en ze werden in goede staat bevonden. Er was evenwel een probleem met de band die een tijd plat had gelegen: die was zó plat geworden dat hij te smal was geworden voor de velg. Je kan hem dan wel oppompen, maar alle lucht ontsnapt meteen en de band voegt zich niet in de velg. Maar het lukte uiteindelijk toch..( na een hoop gefoeter, vuurritueel {remmenreiniger op de band spuiten en dat aansteken: dat zag er spectaculair uit maar hielp niet..} geraas en getier.......) en nu heb ik 2 "nieuwe" voorbanden!

Een goede bandenman heeft een manchet om zo'n "te smalle" band op de velg te helpen. Of nog eenvoudiger (maar iets meer gedoe) een 16 inch fietsbinnenbandje, daarmee kan je de weglekkende lucht ook de baas. Wellicht helpt het ook als je eerst een week een binnenband in die "te smalle" band had opgeblazen.   Overigens zijn sommige banden ook als ze nieuw geleverd worden "te smal".

Groeten MarcS

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 10 Apr 2017, 21:08

Die manchet heb ik niet genoemd, maar die is ook gebruikt: hielp ook niet. Van die binnenband zal ik onthouden: dank voor de tip. Ik had er nog een liggen, dus het had gekund...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Apr 2017, 21:14

Everhard Mulder schreef:Die manchet heb ik niet genoemd, maar die is ook gebruikt: hielp ook niet. Van die binnenband zal ik onthouden: dank voor de tip. Ik had er nog een liggen, dus het had gekund...

Een spanband over het loopvlak wil soms ook nog wat extra helpen om de wangen wat naar buiten te buigen.
NB gebruik een héél sterke spanband, of beter maar niet, tijdens de montage ... maar in de week vooraf is ieder riempje dat het loopvlak iets kan insnoeren al goed genoeg.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Apr 2017, 21:38

Everhard Mulder schreef:Ik heb beide banden laten controleren en ze werden in goede staat bevonden. Er was evenwel een probleem met de band die een tijd plat had gelegen: die was zó plat geworden dat hij te smal was geworden voor de velg. Je kan hem dan wel oppompen, maar alle lucht ontsnapt meteen en de band voegt zich niet in de velg. Maar het lukte uiteindelijk toch..( na een hoop gefoeter, vuurritueel {remmenreiniger op de band spuiten en dat aansteken: dat zag er spectaculair uit maar hielp niet..} geraas en getier.......) en nu heb ik 2 "nieuwe" voorbanden!
Groeten
Everhard Mulder

Geen idee bij welke bandenboer je geweest bent maar wat een ongelooflijke prutser is dat! :shock: :shock:

Ieder fatsoenlijk bandenboer heeft een "bazooka" Een luchttank die je volpompt met de compressor en ineens leeglaat in een band. Veilig, betrouwbaar en ARBO :shock: :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 10 Apr 2017, 21:41

Toen ik mijn Roset aanhangertje kocht zaten er hele oude nato banden op. Ik had er helemaal niet naar gekeken hoe oud, maar 1 band zat vol met diepe droogtescheuren en het rubber was goed hard. Maar er zat lucht in de band. Het nylon is vast nog prima, en er zit een binnenband in... mehh ik gok het erop. Ik stond op het punt om er mee op vakantie te gaan naar de Vogezen. Na terugkomst zou de aanhanger omgebouwd worden en 35ers erop komen. Ik ging dus geen nieuwe bandjes kopen. Onderweg nergens last van gehad, banden hebben het goed gehouden. Ik dekte de band wel even af als hij op de camping in de zon stond.
Een tijdje na terugkomst toch eens gekeken hoe oud die uitgedroogde band was. Die was uit 1976, 40jaar oud dus. Top kwaliteit! :mrgreen:
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Apr 2017, 23:49

Edward schreef:Ieder fatsoenlijk bandenboer heeft een "bazooka" Een luchttank die je volpompt met de compressor en ineens leeglaat in een band. Veilig, betrouwbaar en ARBO :shock: :shock:
Inderdaad, zo iets.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Apr 2017, 00:20

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Ieder fatsoenlijk bandenboer heeft een "bazooka" Een luchttank die je volpompt met de compressor en ineens leeglaat in een band. Veilig, betrouwbaar en ARBO :shock: :shock:
Inderdaad, zo iets.

Groet,

Erik.

Juist. En inderdaad, je kunt er een hele hoop ongein mee uithalen :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2017, 00:25

Edward schreef:
Erik Peters schreef:

Inderdaad, zo iets.

Juist.   En inderdaad, je kunt er een hele hoop ongein mee uithalen :lol: :lol:

Tja ....   Een heel nieuwe invulling van het begrip "blow-job".

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”