Td5 torque nokkenasdeksel 10 Nm?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ernsts

Td5 torque nokkenasdeksel 10 Nm?

Berichtdoor ernsts » 27 Mar 2017, 08:44

Goedendag,

Ik ga het injector harness vervangen vanwege de oliedoorlek naar de ECU. In het werkplaatshandboek lees ik dat de bouten van het nokkenadeksel met 10 Nm moeten worden vastgezet. Mijn momentsleutel (Aldi, dus sowieso al met een marge denk ik) begint bij 28 Nm :| .
1) klopt die waarde van 10 Nm, heb ik het goed gezien? (ben niet zo'n doorgewinterde techneut)

Het dekseltje van het olie-centrifugaalfilter zet ik altijd op gevoel vast, vanwege de kwetsbaarheid van het aluminium. Gaat prima.
2) als het zo weinig is, kan ik dat dan ongeveer met dezelfde kracht ook op gevoel op het nokkenasdeksel toepassen?

En in het kader van je-weet-maar-nooit:
3) heeft iemand rond Dordrecht een momentsleutel te leen die zo'n lage waarde aankan?

Dank, groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Waterrover
Beheerder

Re: Td5 torque nokkenasdeksel 10 Nm?

Berichtdoor Waterrover » 27 Mar 2017, 09:59

ernsts schreef:Goedendag,

Ik ga het injector harness vervangen vanwege de oliedoorlek naar de ECU. In het werkplaatshandboek lees ik dat de bouten van het nokkenadeksel met 10 Nm moeten worden vastgezet. Mijn momentsleutel (Aldi, dus sowieso al met een marge denk ik) begint bij 28 Nm :| .
1) klopt die waarde van 10 Nm, heb ik het goed gezien? (ben niet zo'n doorgewinterde techneut)

Het dekseltje van het olie-centrifugaalfilter zet ik altijd op gevoel vast, vanwege de kwetsbaarheid van het aluminium. Gaat prima.
2) als het zo weinig is, kan ik dat dan ongeveer met dezelfde kracht ook op gevoel op het nokkenasdeksel toepassen?

En in het kader van je-weet-maar-nooit:
3) heeft iemand rond Dordrecht een momentsleutel te leen die zo'n lage waarde aankan?

Dank, groet,
Ernst

Ik gebruik een kleine doppenset en daarvan een schroevendraaier met de juiste dop. Alles goed handvast zetten is voldoende. (heb wel sterke handen) ;) Na een paar duizend kilometer even controleren of er nog een vastgedraaid moet worden. 10nm staat ook bij mij in het boek. Verder geen zorgen maken, vast is vast, en nóg vaster kan schade geven.

Chris

TMW

Berichtdoor TMW » 27 Mar 2017, 10:32

Voor mijn gevoel komt het zeker wel precies.

De kleinere momenten zijn met momentsleutels van fietsen goed in te stellen.
Pakking wordt opengedrukt als je de bouten te vast zet, is een rubberen rand.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

sketcher

Berichtdoor sketcher » 28 Mar 2017, 11:48

Als ze maar ongeveer gelijk matig vast zitten. Ik doe er vaak een gaskets seal op dat werkt goed, helpt ook de pakking in positie houden als je de deksel er weer op zet. Voel en kijk ook goed of hij over goed zit, zeker achter ze willen nog wel eens vervelend doen. Als je rubberen pakking oud is zou ik hem wel vervangen voor een nieuwe. Door de warmte kunnen ze wat hard worden. Zijn ook de kosten niet.

Succes
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

ernsts

Re: Td5 torque nokkenasdeksel 10 Nm? Nee, iets meer!

Berichtdoor ernsts » 03 Apr 2017, 19:53

Hi allemaal,
dit draadje even netjes afhechten :D .

Bedankt voor de reacties, toch maar momentsleuteltje 4 - 28 Nm gekocht (geen profi, plm 20 euri's).
Nieuwe pakking er in, wisselen injector harness ging verder van een leien dakje.
Deksel op 10 Nm vastgezet. 150 km verderop de boel weer eens bekeken. Linkerkant van de motor (rijrichting) schoon, rechts duidelijk beetje gezweet. Hele boel dan maar verder vastgezet, op ongeveer 18 Nm.
Weer 150 km verder (of eigenlijk terug, maar dat doet er niet toe :shock: ) boel weer bekeken: brandschoon!

Dus óf die 10 Nm is echt te weinig, óf mijn momentsleuteltje te goedkoop. :D
Hoe dan, operatie geslaagd, patiënt springlevend!

Nu alleen nog tig keer rode plug bij ECU schoon/droog maken. Iemand enig idee na hoeveel km die kabelboom leeg is...?

Groet,
Ernst
Defender 90 Td5 CSW 2002

Terug naar “Techniek”