Bandendruk voor op het terrein

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erwin M

Bandendruk voor op het terrein

Berichtdoor Erwin M » 28 Mar 2017, 06:58

Ik heb gezien op de 4x4 vakantiebeurs dat er mensen zijn die hun banden terug opblazen.
Met hoeveel bandendruk rijden jullie dan op het terrein?
Voor op de baan rij ik met een bandendruk van 2,5 bar.
ik denk dat dit dan wel iets teveel zal zijn voor op het terrein rond te rijden.
Alvast bedankt,
Erwin

ppw

Re: Bandendruk voor op het terrein

Berichtdoor ppw » 28 Mar 2017, 08:06

Persoonlijk laat ik nooit af... En gaat best vaak goed.
Maar zo rond de 1.6-1.8 bar is gebruikelijk.
Als ik vast sta doe ik wat ik het leukst vind... Lieren :D :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mar 2017, 08:38

Momenteel staat de 300 Tdi op 1,2 bar vóór en achter, maar die wordt nu alleen gebruikt in het terrein en de snelheid blijft beperkt tot max. 40 km/uur. (foto zie hier)
De Td5 wordt hoofdzakelijk op de (verharde) weg gebruikt en de bandenspanning vóór bedraagt 2 bar en achter zonder lading 2,2 bar.
Land Rover schrijft het volgende voor: (afhankelijk van model en bandenmaat)
Bandenspanning.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 28 Mar 2017, 09:02

Ik pas de bandendruk aan aan de ondergrond waarop gereden gaat worden. Is dit heel los zand, glibberige modder of sneeuw, dan wil ik een iets bredere band en laat ik ze aflopen. Zijn er echter diepe sporen, waar bodemvrijheid van belang is (bijvoorbeeld de rode route aan het eind van de dag op een LRCH evenement als de dikke banden jongens de boel een beetje uitgegraven hebben), dan laat ik ze lekker op 2,5 bar staan om net die paar centimeter extra hoogte te hebben.

Ik heb 7,50x16 Security modderbanden (smal, hoog en met stevige schoepen aan de zijkant) die het zonder af laten lopen goed doen in de modder, maar op zand erg de neiging hebben zich in te graven.

conny

Berichtdoor conny » 28 Mar 2017, 11:04

Als het je allemaal niet helemaal duidelijk is waarom mensen hun banden leeg laten lopen in het terrein, wil ik voorstellen dat je ze lekker op 2,5 bar laat staan en fijn je dingetje doet in het onverharde. ;)
Als je nu, na een paar jaar, meer uitdagender situaties gaat opzoeken, sidebars, mudterrains, lier, snorkel, achtersper, ijzeren bumpers voor en achter, hogere banden hebt gemonteerd..... dan gaan we deze discussie nog een keer opstarten. :D :D

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 28 Mar 2017, 12:05

De druk in de banden is belangrijk voor het maximaal contact blijven houden met de ondergrond waarop je rijdt. Het aflaten van de band heeft het beste effect bij hoge- en niet bij brede banden. Het gaat erom dat de 'footprint' van een hoge band langer wordt, en dus meer tractie geeft. Een voorbeeld van een hoge band is 7.5 R16 en een lage band 255/55R18. Afhankelijk van je bestemming kan je kiezen voor een echte 'zandband' zoals de Michelin XS, een all-rounder zoals de General Grabber AT2, of een 'mud' band. De laatste is het minst geschikt voor zand, en zal zich snel ingraven. Voor rijden op zand heb je eigenlijk geen profiel nodig, een zachte compressie met een lange 'footprint' werkt nog het beste.

De aanbevolen bandenspanningen in terrein zijn gerelateerd aan het as- of wielgewicht van de auto. Het mag duidelijk zijn dat er een verschil in gewicht zit tussen de voor- en achteras. Het makkelijkste is, ten opzichte van de aangegeven spanningen door Land Rover, deze met een percentage te verminderen wanneer je het terrein in gaat.

Normal load: 100%
Maximum load: 120%
Good dirt track, max load: 100%
Corrugated dirt track: 80-90%
Occasional, Sand, Mud or Snow: 70%
Sandy creeks, dunes, deep mud: 50-60%
Emergency recovery: 25-30%

(Met dank aan handboek van Chris Scott "Overlanders").

Houd de snelheid laag wanneer je met een zeer lage bandenspanning rijdt, dit om warmlopen door teveel wrijving, zoveel mogelijk te voorkomen. Zodra het mogelijk is, bandenspanning weer verhogen.

Chris

sketcher

Berichtdoor sketcher » 28 Mar 2017, 12:56

Ik pas mijn druk in de banden pas aan als het nodig is. Zo kan ik, als ik me met normale druk in de problemen gebracht heb, met druk verlagen vaak weer gewoon uit rijden. Soort van verzekering :)
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mar 2017, 13:04

Waterrover schreef:De druk in de banden ........................... verhogen.
Chris
Precies!
sketcher schreef:Ik pas mijn druk in de banden pas aan als het nodig is. Zo kan ik, als ik me met normale druk in de problemen gebracht heb, met druk verlagen vaak weer gewoon uit rijden. Soort van verzekering :)
Dat heb ik laatst ook gedaan toen het met de 'standaard' bandenspanning (vóór 2 bar en achter met belading 2,5 bar) bij de 300 tdi niet meer lukte om door het bouwland te rijden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erwin M

Berichtdoor Erwin M » 28 Mar 2017, 21:09

Alvast allemaal bedankt voor de informatie.
Ik rij met een Defender 90 TD5, 2500 Diesel met de volgende banden: Mud-Terrain 265/75R16
Grt Erwin :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2017, 21:42

Erik Peters schreef:
Waterrover schreef:De druk in de banden ........................... verhogen.
Chris
Precies!
sketcher schreef:Ik pas mijn druk in de banden pas aan als het nodig is. Zo kan ik, als ik me met normale druk in de problemen gebracht heb, met druk verlagen vaak weer gewoon uit rijden. Soort van verzekering :)
Dat heb ik laatst ook gedaan toen het met de 'standaard' bandenspanning (vóór 2 bar en achter met belading 2,5 bar) bij de 300 tdi niet meer lukte om door het bouwland te rijden.

Zoals "alom bekend" rijd ik graag op (meer) lucht. Ik de Puma-deurpost staan overigens ook hogere cijfers als voorheen in het boekje.

En ... als je een beetje extra aandacht aan het hoe wat en waar geeft kom je heel vaak met de gewone (en zelfs met de hogere) bandenspanning in en uit het terrein. (Zelfs een passage met mul zand gaat vaak met veel lucht: belangrijk is dat je de auto niet laat graven maar laat rollen.)

Meer lucht geeft (vaak) minder bandengeluid, minder bandenslijtage en minder brandstofverbruik.
(Echter, bij een modderband pakt dit "minder, minder, minder" waarschijnlijk niet prettig - of zelfs tegengesteld - uit.)

Er is een groot voordeel van veel lucht: je kan dan ook veel lucht aflaten -- dus als je met veel lucht vast komt heb je een aardige kans dat een grotere "voet-afdruk" gaat helpen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”