Bandendruk voor op het terrein

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Bandendruk voor op het terrein

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2017, 12:28

jadatis schreef:....

Dat weet ik , maar wetten van de natuur en krachtwerkingen gaan ook voor terreinbanden op en zijn met bandendruk en constructie van de velg te beinvloeden.

....

Hier maar even plaatjes van Die druk/draagvermogenslijsten van Michelin, waar ik de wijsheid van die 50% voor mud/sand, en 80% on track , vaandaan heb gehaald, gaat daar om een vrij grote band voor truck, maar voor andere banden kun je de zelfde verhoudingen gebruiken.

Afbeelding

Tja, heel mooi ... maar ...

Gemiddeld heb je onder een LandRover een band met meer "reserves".
En bovendien heeft een betere 4x4 band (in de LandRover maten en belastingen) een ruimere range qua banden-spanningen (en dat hangt dus enerzijds samen met die reserves en anderzijds met de extra soepele band-opbouw.

Zie hier enige inmiddels wat overjarige info.

LR - Tyre Pressure1.jpeg

LR - Tyre Pressure2.jpeg

LR - Tyre Pressure3.jpeg

De voorbeeldband, de Michelin XS is een hopeloze band, behalve in het zand (op de weg snel sleets en weinig grip), maar verder mooi als voorbeeld ... de range tussen de weg-bandenspanning en die die je in mul zand kunt en wilt gebruiken is enorm veel groter (een verschil van meer dan 3 : 1 ) als het terrein-vrachtwagen-voorbeeld.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2017, 13:08

O ja, kennelijk zijn de banden en/of de inzichten inmiddels ook nog eens fors gewijzigd.

Zie hier wat er bij mij in de rechterdeurpost is geplakt:
    LR - Tyrepressure 2010.jpg

Wat mij verbaast is dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen 7.5x16 en 235/85x16.
De 235 is ± 20 % breder als de 7.5 ... en naar mijn ervaring kan de 235 met wat minder lucht toe (en de 7.5 wil wat meer).

Wat mij ook wat verbaast is de ongewijzigde druk voor, onafhankelijk van de belading.

Mijn eigen keuze is:
Met 235/85x16 banden vóór iets meer, en achter iets minder als dit "voorschrift" (met 7.5x16 vóór iets meer meer en achter ± dit advies).

Als je met dit soort bandenspanning een beetje oplet OP het terrein dan sta je echt niet direct vast IN het terrein.
En ... je hebt nog ruim mogelijkheden om je banden af te laten mocht het toch misgaan.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 12 Apr 2017, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.

jadatis

Berichtdoor jadatis » 11 Apr 2017, 16:32

Reactie op hierboven.

Mijn vermoeden is dat die zelfde drukken komen doordat de 7,5 inch een amerikaans systeem is en de 235/85 het Europese systeem.
Wat ze gedaan hebben is , eerst de asgewichten bepaald voor de situaties ( 2 tot 4 personen , en 4 personen +vracht+trekhaaklast), en daarna in de druk/draagvermogenslijst gekeken hebben van de betreffende band.

Amerikaanse berekening komt bij de lagere drukken , op een hoger draagvermogen dan de Europese berekening.
Die Amerikaanse berekening is fout , en in 2006 is de Amerikaanse TRA overgestapt op de berekening van de Europese ETRTO, zeggende dat het was om wereldwijd zelfde systeem te gebruiken, maar de Europese benaderd beter de Natuurkundig juiste berekening.
Ze zijn in 2006 alleen veranderd voor Normale autobanden ( daar P-tires) in Standaard load en XL/reinforced/Extraload, en gebruiken nu nog steeds voor LT banden ( Europees C(omercial)-tyres) de wat minder slechte formule.

De band van je plaatje is , uitgaande van de 4,5 bar voor volle belading, een 8 plyrated ( D-load) band dus C-band en verschil voor 180 km/u is maar 2 loadindex stappen. Dit kleine verschil , kan de zelfde druk voor zelfde gewicht bij de verschillende breedte , die tot uitdrukking komt in het Loadindex-verschil. Heb het niet nagerekent maar ik denk dat je in die richting moet denken.

Die drukken zijn dan voor op de weg, en ik denk dat ze van 180 km/u ( Dus S-snelheidscode) uitgegaan zijn.
Die drukken heb je in terein dus niet nodig, vanwege de andere ondergrond, en de lagere snelheid.

Die 50% en 80 % druk van de druk voor de snelheid op de weg, had ik eens gevonden , en met de lijst vergeleken of het een beetje klopte.
Maar kijk ik nu terug , dan zal het allemaal om de invering draaien die de band mag hebben voor de situatie.

Ik heb een vuistregelsysteem uitgedacht, gebasseert op wat mij opviel aan de dubbele Loadindexgegevens op de zelfde bandwang, bij vrachtwagenbanden en ook sommige C-banden( Continental geeft die op C-banden vaak ook).
En dus hetzelfde als hier op het plaatje
De 7,5 inch geeft 112S/116N en dat is precies de vuistregel voor iedere 10 km/u anders 1 LI stap verschil.
S=180km/u - N=140km/u= 40km/u lager ( N) dus 4 stappen hogere loadindex ( 116-112=4).
De 235 is een ander verhaal, ik heb de maat gegoogled, en bestaat in 114Q en 120Q, dan is de 120 een 10 plyrated band, en de 114 een 8 plyrated band. De 114S daarachter kan ik even niets mee, maar voor gewone autobanden wordt de maximum load van een S-band berekent voor 160km/u en dan dient een drukverhoging van de AT-druk van 2,5 bar naar 2,7 bar toegepast te worden voor 180 km/u.
Bij C-banden werkt men met Loadindex verlaging voor die 20 km hogere snelheid van 2 .
Een vuistregel systeem gaat redelijk op binnen een bepaald gebied, maar bij extreem lage snelheden zou je er zelfs nog meer stappen bij kunnen tellen.

Die hogere loadindex hebben ze uitgerekent voor meer invering die toegestaan is bij lagere snelheid , om toch de zelfde temperatuur te geven van het heetste stukje rubber van de band. I denk dat in modder en zand de band minder inveert doordat de ondergrond meebeweegt, en daardoor meer oppervlak op de ondergrond die dus meer gewicht draagt. De invering is dan zelfde als bij 20 km/u op de weg , waardoor warmteontwikkeling toch hetzelfde blijft.

Nu denk ik dat dus niet die druk een bepaald percentage van gebruikt kan worden voor op terein en zand/modder, maar dat de Loadindex nog verder verhoogd kan worden voor de zelfde snelheid, allemaal weer om de banden niet te oververhitten,in die situaties.
Dit zou het kleinere verschil bij hoger gewicht dan bij lager gewicht in de drukdraagvermogenslijst kunnen verklaren.
Ga hiermee ( ook met die D/D lijst hier gegeven) mee aan de gang , om daar het gebruikte sijsteem in te ontdekken.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Apr 2017, 19:06

180 km/u .... met een Defender(oide)? :shock: :lol: :lol: :lol: :shock: ... vast geen praktijkervaring....

@MarcS, ik hanteer dezelfde "formule", vóór een beetje meer, achter wat minder als op je plaatje. Bij veel snelwegkilometers en meer belading gaat er achter wat meer lucht in. En In het terrein indien nodig gaat er wat lucht uit - en bij mij is het terrein geen zwaar trial offroad gebeuren, maar meestal greenlanen waarbij je met tactisch rijden en terreinlezen behoorlijk ver kan komen zonder echt in de problemen te komen. En ja, bij een keer goed vastgezogen in de engelse vette klei - ja dan helpt wat lucht minder ook niet meer.... :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green
TE KOOP!
> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2017, 19:39

VeeTee schreef:180 km/u .... met een Defender(oide)? :shock: :lol: :lol: :lol: :shock: ... vast geen praktijkervaring....

Ik denk dat "jadatis" misschien wel het een en ander van camper-banden weet ....
... ... maar "ik denk" ook dat de kennis van 4x4 banden stevig te kort schiet.

Even een open deur: 7.5x16 is geen Amerikaanse bandenmaat maar gewoon een traditionele Europese maat in inch.
Als je 7.5x16 in de moderne bandenmaten zou vertalen dan wordt het zoiets als 195/100x16.
De maat 235/85x16 is vrijwel gelijk in diameter alleen (nominaal) 40 milimeter breder.
Bij dezelfde bandenspanning staan beide banden op ongeveer hetzelfde oppervlak, bij de 7.5x16 is dat dus langer ... en je wilt dat de 235/85x16 niet een erg kort contactvlakje heeft, en dus kom je vanzelf op een iets lagere bandenspanning bij de bredere band.

De iets betere 4x4 band heeft extra flexibele wangen en is dus zeer tolerant qua bandenspanning.
Bij een te lage spanning wordt de band snel van binnenuit verhit, en daarom mag je niet lang en/of hard op te weinig lucht rijden.
Een te hoge spanning bestaat bijna niet (dwz. op de band staat een max spanning) bij een hogere spanning neemt de rolweerstand af, en bij erg hoge spanning wordt het contact-vlak ook kleiner (behalve als de belading navenant hoger wordt) en daarmee neemt ook de grip af. Een hogere bandenspanning geeft evenwel ook een scherper sturen (minder zijdelingse rol over de band), het is dus steeds een optimalisatie (en als je niet steeds de bandenspanning wilt aanpassen is het veel meer een compromis).

Anyway: Een wat hogere (weg)bandenspanning heeft als voordeel dat je in geval van (bijna) vastrijden altijd nog de banden kan aflaten.

Groeten MarcS

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 11 Apr 2017, 20:32

Hoe moeilijk kun je het maken.
Mijn methode: Op de band staat wat de band aan gewicht mag hebben bij welke druk. Ik weet toevallig wat mijn auto weegt en dat de gewichtsverdeling redelijk 50:50 is. Dus ik weet wat het gewicht per wiel is. Ik weet de precieze nummer even niet meer dus ik geef maar een voorbeeld. Als hij 1500kg mag hebben bij 4 bar, dan deel je die 4 door 1500, de uitkomst vermenigvuldigen met het gewicht wat op het wiel staat en hoppa je hebt je druk.
Bij mij kwam dat uit op 1.3bar voor mijn 315/75R16. In het terrein laat ik ze voor de helft aflopen met van die automatische deflators, naar 0.8bar. Werkt perfect. In die modder zoals bij de vakantiebeurs dit jaar liet ik hem gewoon op 1.3 bar. Die 315's mogen best even door de modder heen duwen ipv er overheen te 'drijven'. Lossen van de modder gebeurd vanzelf met wat wielspin. Die AT''s deden het goed, ondanks dat ze de trailer ook door de drek en over de heuvels heen moesten sleuren. Had op sommige stukken maar beide lockers ingeschakeld, ik had geen zin om uit te moeten stappen :mrgreen: .

Met de bandendruk spelen is deel van terreinrijden en lezen, speel ermee en leer ervan in de praktijk.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2017, 21:07

ToyRoverlander schreef:Hoe moeilijk kun je het maken.
Mijn methode: Op de band staat wat de band aan gewicht mag hebben bij welke druk. Ik weet toevallig wat mijn auto weegt en dat de gewichtsverdeling redelijk 50:50 is. Dus ik weet wat het gewicht per wiel is. Ik weet de precieze nummer even niet meer dus ik geef maar een voorbeeld. Als hij 1500kg mag hebben bij 4 bar, dan deel je die 4 door 1500, de uitkomst vermenigvuldigen met het gewicht wat op het wiel staat en hoppa je hebt je druk.
.....

Met de bandendruk spelen is deel van terreinrijden en lezen, speel ermee en leer ervan in de praktijk.

Dag ToyRoverlander,

Zoals jij het doet is ook een benadering.
Echter de max. druk + max gewicht zoals op de band aangegeven is natuurlijk wel de uiterste limiet.
Dus de max toelaatbare "flex" (bij de max snelheid) bij de max. toelaatbare druk.
Dat zijn dus van de band-constructie afgeleide waarden *.

Pas je de "deler" toe zoals jij doet dan zit je nog steeds bij een relatief hoge "flex".
Voor het weg-gebruik zou je wellicht ook wat meer lucht kunnen gebruiken.

Groeten MarcS

PS Qua max bandenspanning nog een leuk zijspoor: De banden op mijn vakantie-fiets mogen tot 6 Atm opgepompt. Met volle vakantie-bepakking (en met mij) op de fiets is die 6 Atm eigenlijk gewoon nodig .... vlgs de specs zit ik op of zelfs boven de max. draagkracht (toch houden de banden het, zelfs op slechte ongelijke wegdekken).

ToyRoverlander

Berichtdoor ToyRoverlander » 11 Apr 2017, 22:13

Ik heb deze methode bij mijn vorige banden ook gebruikt, Mickey Thompsom MTZ in 317-75R16. Die banden had ik 2e hands gekocht met zo'n 14mm profiel. Ik heb daar ongeveer 50.000km mee gereden en er zat op 3 banden nog 9mm profiel, en de ander 8mm. De banden waren ook mooi gelijkmatig over de volledige breedte van de band afgesleten. 5mm slijtage in 50.000km vind ik niet slecht van een mud band op een 2300kg zware auto.
Het is misschien een 'benadering' maar het werkt perfect. Mijn huidige yokohama's staan op 1.3bar zelfs minder bol dan de MTZ's op dezelfde druk. En ze rijden heerlijk! Het verschil tussen AT en een MT is toch een heel stuk groter dan ik ooit had gedacht.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2017, 11:13

VeeTee schreef:@MarcS, ik hanteer dezelfde "formule", vóór een beetje meer, achter wat minder als op je plaatje. Bij veel snelwegkilometers en meer belading gaat er achter wat meer lucht in. En In het terrein indien nodig gaat er wat lucht uit - en bij mij is het terrein geen zwaar trial offroad gebeuren, maar meestal greenlanen waarbij je met tactisch rijden en terreinlezen behoorlijk ver kan komen zonder echt in de problemen te komen. En ja, bij een keer goed vastgezogen in de engelse vette klei - ja dan helpt wat lucht minder ook niet meer.... :lol:

Dit afgelopen weekend de winterbanden weer voor de zomerbanden gewisseld (de winterbanden hebben deze "winter" niet veel gedaan, anders dan slijten - en dat doen ze vlotter als de zomerbanden).
Nu ook de bandenspanning even gechecked: voor 2,4 en achter 2,8 .... ze hadden heel aardig hun lucht behouden.
En nu voor de lol eens gekeken of het doenlijk is ze met een fietspomp op spanning te brengen ... en het is doenlijk. Dat wil zeggen, een klein verschil, van ± 0,2 is met een moderne efficiënte fietspomp (in mijn geval een lange BBB-pomp met drukmeter - dus het traditionele model maar dan geoptimaliseerd) met een paar keer pompen overbrugd. Zou je alle 4 de banden van een uiterst minimum naar een acceptabele snelweg-spanning moeten brengen dan is het dus wel even werken, maar nog steeds doenlijk, en misschien zelfs nog wel sneller als met een (te) klein 12V compressor dingetje (belangrijkste verschil is dat je met zo'n te klein dingetje het niet warm krijgt, in ruil wordt dat dingetje zo warm/heet dat je ook zonder lichamelijke inspanning toch pauzes moet inlassen). Of te wel: als je niet wilt investeren in een goede compressor dan is een goede fietspomp zo gek nog niet.

Groeten MarcS

PS Die efficiënte fietspomp brengt mijn (vakantie)fietsbanden ook in enkele slagen van 3 naar 6 Atm (je moet zelfs opletten niet te ver te gaan). De ouderwetse traditionele fietspomp met een echt leertje vroeg daar misschien wel het tienvoudige voor, en ook meer kracht per pompslag.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Apr 2017, 13:20

Gelukkig heb ik mijn T-Max compressor die met ongeveer 20 seconden de band oppompt naar snelwegdruk, wordt niet warm (ik dus ook niet) en geen pauzes. M.i. is de fietspomp alleen maar geschikt voor...juist de fiets, of je moet van een work-out houden. Als je een dergelijke pomp gebruikt zullen er vast lieden meewarig het hoofd schudden bij het aanzicht, en de defibrillator vast klaarzetten ;)

Terug naar “Techniek”