VeeTee schreef:Landmarcs schreef:VeeTee schreef:Ik neem aan dat je bedoelt "om de inlaatluchttemperatuur naar beneden te brengen." ?
Een lagere inlaattemperatuur geeft wat extra koeling en zo ook een iets lagere uitlaattemperatuur (dat is, neem ik aan, de strekking).
Groeten MarcS
PS Als het een latere 2,5 diesel turbo is dan heeft ie als ik me niet vergis enkele verbeteringen.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rove ... ode_19J.29
Nou, normaliter zit die interkoeler er niet op om een lagere uitlaatgastemperatuur te bewerkstelligen, maar echt om de inlaat lucht te koelen. Door de turbo verdicht de inlaatlucht, door het comprimeren (door de turbo) wordt deze warmer. Dat is ongewenst want dan zit er per volume minder zuurstof in. Dus de lucht in het inlaattraject koelen. Of de uitlaatgassen er ook koeler van worden waag ik te betwijfelen. Het is in ieder geval niet de primaire bedoeling van een intercooler.
Waarom denk je dat je met een intercooler meer vermogen kunt krijgen, doordat de inlaatlucht gekoeld word kan er meer diesel verstookt worden zonder dat de uitlaatgastemp gevaarlijk hoog word.
Blijf je van de pomp af dan geeft ie dus niet meer vermogen maar wel een behoorlijk lagere uitlaatgastemp.
Een lagere EGT betekend dus een lagere verbrandingstemperatuur en minder hitte in de cylinderkop. Dus ook minder stress op het koelsysteem. Allemaal gunstig voor een blok waar eigenlijk geen turbo op zou moeten.