Pagina 2 van 2

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 08 Apr 2017, 13:23
door ToyRoverlander
VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:Ik neem aan dat je bedoelt "om de inlaatluchttemperatuur naar beneden te brengen." ?


Een lagere inlaattemperatuur geeft wat extra koeling en zo ook een iets lagere uitlaattemperatuur (dat is, neem ik aan, de strekking).

Groeten MarcS

PS Als het een latere 2,5 diesel turbo is dan heeft ie als ik me niet vergis enkele verbeteringen.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rove ... ode_19J.29


Nou, normaliter zit die interkoeler er niet op om een lagere uitlaatgastemperatuur te bewerkstelligen, maar echt om de inlaat lucht te koelen. Door de turbo verdicht de inlaatlucht, door het comprimeren (door de turbo) wordt deze warmer. Dat is ongewenst want dan zit er per volume minder zuurstof in. Dus de lucht in het inlaattraject koelen. Of de uitlaatgassen er ook koeler van worden waag ik te betwijfelen. Het is in ieder geval niet de primaire bedoeling van een intercooler.


Waarom denk je dat je met een intercooler meer vermogen kunt krijgen, doordat de inlaatlucht gekoeld word kan er meer diesel verstookt worden zonder dat de uitlaatgastemp gevaarlijk hoog word.
Blijf je van de pomp af dan geeft ie dus niet meer vermogen maar wel een behoorlijk lagere uitlaatgastemp.
Een lagere EGT betekend dus een lagere verbrandingstemperatuur en minder hitte in de cylinderkop. Dus ook minder stress op het koelsysteem. Allemaal gunstig voor een blok waar eigenlijk geen turbo op zou moeten.

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 08 Apr 2017, 14:12
door Landmarcs
ToyRoverlander schreef:
VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:
Een lagere inlaattemperatuur geeft wat extra koeling en zo ook een iets lagere uitlaattemperatuur (dat is, neem ik aan, de strekking).

PS Als het een latere 2,5 diesel turbo is dan heeft ie als ik me niet vergis enkele verbeteringen.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rove ... ode_19J.29

Nou, normaliter zit die interkoeler er niet op om een lagere uitlaatgastemperatuur te bewerkstelligen, maar echt om de inlaat lucht te koelen. Door de turbo verdicht de inlaatlucht, door het comprimeren (door de turbo) wordt deze warmer. Dat is ongewenst want dan zit er per volume minder zuurstof in. Dus de lucht in het inlaattraject koelen. Of de uitlaatgassen er ook koeler van worden waag ik te betwijfelen. Het is in ieder geval niet de primaire bedoeling van een intercooler.

Waarom denk je dat je met een intercooler meer vermogen kunt krijgen, doordat de inlaatlucht gekoeld word kan er meer diesel verstookt worden zonder dat de uitlaatgastemp gevaarlijk hoog word.
Blijf je van de pomp af dan geeft ie dus niet meer vermogen maar wel een behoorlijk lagere uitlaatgastemp.
Een lagere EGT betekend dus een lagere verbrandingstemperatuur en minder hitte in de cylinderkop. Dus ook minder stress op het koelsysteem. Allemaal gunstig voor een blok waar eigenlijk geen turbo op zou moeten.


Precies. De turbo verhoogt de inlaat-temperatuur, de intercooler verlaagt die weer. (En beide maken het mogelijk meer diesel te verstoken.)
Heb je een blok dat gemakkelijk aan iets teveel hitte-stress wordt blootgesteld dan is zelfs maar een beetje inlaat-temperatuur-verlaging wellicht net genoeg voor een heel veel langer motor-leven.

Groeten MarcS

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 11 Apr 2017, 15:17
door conny
Auto starten, motorkap open, olievuldop losdraaien. Die moet dan een beetje liggen bobbelen op het open gat. Als hij in een keer uit je handen schiet tegen de openstaande motorkap, dan heb je carterdruk. Rook uit dat gat is ook een foute indicatie.

Spul loopt niet gelijk in elkaar, maar zal wat olie verbruiken en pk's kwijt zijn. Wel opletten om op tijd olie te verversen; dat vervuilt nogal snel bij hoge carterdruk.

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 25 Apr 2017, 22:09
door Johnny
De vacuümpomp creëert vacuüm en de lucht die hij kwijt moet blaast hij af in t blok.. Daardoor heb je altijd karterdruk.