Pagina 1 van 2

Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 05 Apr 2017, 15:40
door Larogerard
Hallo!
De autospuiter die onze laro spoot vertelde ons dat de auto lekt. nu is dat niet zo gek want het is een Laro maar hij vertelde me dat hij vindt dat de caterdruk te hoog is. Nu ben ik geen monteur dus ik vraag en aan jullie wijsheid. Is dat nou gevaarlijk voor mijn laro en wat kan ik het beste doen? Hij constateerde zijn bevinding aan de druk die uit de vuldop komt.

ik merk geen groter olieverlies dan normaal. Nu wil ik een zware trailer trekken en ben wat bezorgd?

groet!
Gerard

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 05 Apr 2017, 15:59
door Waterrover
Larogerard schreef:Hallo!
De autospuiter die onze laro spoot vertelde ons dat de auto lekt. nu is dat niet zo gek want het is een Laro maar hij vertelde me dat hij vindt dat de caterdruk te hoog is. Nu ben ik geen monteur dus ik vraag en aan jullie wijsheid. Is dat nou gevaarlijk voor mijn laro en wat kan ik het beste doen? Hij constateerde zijn bevinding aan de druk die uit de vuldop komt.

ik merk geen groter olieverlies dan normaal. Nu wil ik een zware trailer trekken en ben wat bezorgd?

groet!
Gerard


Hoe heeft de 'autospuiter' een te hoge carterdruk geconstateerd? Wanneer je bij warme motor de peilstok wat oplicht, dan zou dat merkbaar moeten zijn. In ieder geval kan je het hele circuit controleren, misschien is er een verstopping aanwezig. Daar komt bij, hoeveel km heeft de motor gedraaid, heeft er bv een revisie plaatsgevonden? Volgens het boekje van R. Dekker "Land Rover Kompas" hier te bestellen, heeft de 2.5 TD een ontwerpfout waardoor deze kan warmlopen. Bestel dit boekje bij de clubshop en lees je wijs.

Chris

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 06 Apr 2017, 09:51
door Larogerard
Dank je Chris,

Ik zal het boekje zeker bestellen! Hij heeft lekkage gezien (maar voor mij is dat niet meer dan normaal) en constateerde dat er luchtverlies is uit de vuldop voor de olie. Ik heb geen enkele motorstoring of wat ook.
De motor is volledig in originele staat, niet gereviseerd en heeft net over de 200 000 gelopen.

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 06 Apr 2017, 15:09
door ToyRoverlander
Ik zou me er niet druk op maken. De carterontluchting van mijn blok is een open buis naar beneden. Als de wind juist staat komt er gewoon een rookpluim onde de auto uit. Niks geks maar je ziet het wel. Allesin de omgeving van het uiteinde van de buis zit ook onder een olienevel.
Als ie gewoon goed loopt en start is het prima.

Ik zou wel een olie catchcan monteren in die slang zodat het hele inlaattraject geen opvangbak word voor de olie. En aangezien het een 2.5td is zou ik een intercooler monteren om de uitlaatgastemperatuur naar beneden te brengen. Dus niks aan de pomp veranderen.
Blijft het blok langer heel.

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 06 Apr 2017, 21:40
door VeeTee
ToyRoverlander schreef:En aangezien het een 2.5td is zou ik een intercooler monteren om de uitlaatgastemperatuur naar beneden te brengen.


Ik neem aan dat je bedoelt "om de inlaatluchttemperatuur naar beneden te brengen." ?

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 06 Apr 2017, 22:18
door Landmarcs
VeeTee schreef:
ToyRoverlander schreef:En aangezien het een 2.5td is zou ik een intercooler monteren om de uitlaatgastemperatuur naar beneden te brengen.

Ik neem aan dat je bedoelt "om de inlaatluchttemperatuur naar beneden te brengen." ?


Een lagere inlaattemperatuur geeft wat extra koeling en zo ook een iets lagere uitlaattemperatuur (dat is, neem ik aan, de strekking).

Groeten MarcS

PS Als het een latere 2,5 diesel turbo is dan heeft ie als ik me niet vergis enkele verbeteringen.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rove ... ode_19J.29

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 06 Apr 2017, 22:26
door VeeTee
Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:
ToyRoverlander schreef:En aangezien het een 2.5td is zou ik een intercooler monteren om de uitlaatgastemperatuur naar beneden te brengen.

Ik neem aan dat je bedoelt "om de inlaatluchttemperatuur naar beneden te brengen." ?


Een lagere inlaattemperatuur geeft wat extra koeling en zo ook een iets lagere uitlaattemperatuur (dat is, neem ik aan, de strekking).

Groeten MarcS

PS Als het een latere 2,5 diesel turbo is dan heeft ie als ik me niet vergis enkele verbeteringen.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rove ... ode_19J.29


Nou, normaliter zit die interkoeler er niet op om een lagere uitlaatgastemperatuur te bewerkstelligen, maar echt om de inlaat lucht te koelen. Door de turbo verdicht de inlaatlucht, door het comprimeren (door de turbo) wordt deze warmer. Dat is ongewenst want dan zit er per volume minder zuurstof in. Dus de lucht in het inlaattraject koelen. Of de uitlaatgassen er ook koeler van worden waag ik te betwijfelen. Het is in ieder geval niet de primaire bedoeling van een intercooler.

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 06 Apr 2017, 23:58
door Erik Peters
VeeTee schreef:Nou, normaliter zit die interkoeler er niet op om een lagere uitlaatgastemperatuur te bewerkstelligen, maar echt om de inlaat lucht te koelen. Door de turbo verdicht de inlaatlucht, door het comprimeren (door de turbo) wordt deze warmer. Dat is ongewenst want dan zit er per volume minder zuurstof in.
Door de interkoeler krijg je meer lucht (en zuurstof) in de cilinder en dan kun je meer brandstof inspuiten, waardoor het vermogen toeneemt, dat is de functie van een interkoeler. Maar ToyRoverlander wil niks aan de inspuitpomp veranderen (dus geen extra brandstof) en dan klopt wat MarcS schrijft
Een lagere inlaattemperatuur geeft wat extra koeling en zo ook een iets lagere uitlaattemperatuur (dat is, neem ik aan, de strekking).
Groet,

Erik.

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 07 Apr 2017, 09:43
door Edward
Veel goedkoper dan het blok modificeren is het om je rijstijl aan te passen. :shock: :shock:

Als je een TD rijdt als de ouderwetse diesel die het is, dus rustig niet teveel toeren, etc dan gaat ie jaren en honderduizenden kilometers mee. Beetje carterdruk hoort bij zo'n oud ding. Zolang het olieverbruik maar onder de 1:500 blijft.

Dat Rob dat blok binnen no time gesloopt had komt omdat ie zoals ie zelf zegt een "trapper" is. Dat zegt niet zoveel over de TD. Niet het beste wat er ooit gemaakt is maar als je er zuinig op bent kun je het er prima mee doen........

Re: Te hoge carterdruk Laro 1988 2.5 diesel turbo

Geplaatst: 07 Apr 2017, 10:27
door Landmarcs
Edward schreef:Veel goedkoper dan het blok modificeren is het om je rijstijl aan te passen. :shock: :shock:

Als je een TD rijdt als de ouderwetse diesel die het is, dus rustig niet teveel toeren, etc dan gaat ie jaren en honderduizenden kilometers mee. Beetje carterdruk hoort bij zo'n oud ding. Zolang het olieverbruik maar onder de 1:500 blijft.

Dat Rob dat blok binnen no time gesloopt had komt omdat ie zoals ie zelf zegt een "trapper" is. Dat zegt niet zoveel over de TD. Niet het beste wat er ooit gemaakt is maar als je er zuinig op bent kun je het er prima mee doen........


Bovendien zijn als het echt om een 1988 versie van de 2,5 diesel-turbo gaat de ernstigste gebreken van dit blok al verholpen.

Blijft dat het een blok is dat hoort tot de eerdere "handzame" turbo-diesels en daarmee een blok met nog wat zwakkere punten.
Het doet mij denken aan de Renault 30 turbo-diesel van mijn vader ... die turbo-diesel had ook zo z'n probleempjes, probleempjes die in de Renault 25 turbo-diesel verholpen waren. Die turbo-diesel dateerde uit dezelfde tijd, een tijd waarin de diesel ineens een heel stuk geciviliseerder werd, vlotter, soepeler en vooral ook veel minder luidruchtig.

Groeten MarcS