110 TD5 2003 contactslot

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Chris1980

110 TD5 2003 contactslot

Berichtdoor Chris1980 » 01 Mei 2017, 09:58

Ik heb een vraag. Sinds 2 weken werkt het contactslot van mn defender niet meer goed.

Soms als ik hem in pos 1 draai schiet hij terug. Dit was eerst voornamelijk bij koud weer... nu blijft hij ook niet meer goed zitten in pos 2 en valt de motor natuurlijk uit. Maar als ik hem beet hou na het starten blijft hij dan weer wel zitten na een paar seconden.

Ik heb over dit probleem ook al een posting gelezen waarin men het achterste gedeelte van het contactslot verving (het plastic plaatje met de contactpunten). Maar ik kan dit juiste onderdeel niet goed vinden om het eventueel zelf te vervangen. Ik heb al even gekeken en de 2 kleine kruisskopschroefjes gezien waarmee dit in het slot geborgd zit. Als ik deze los heb, schuift het contact er dan zo uit?

Iemand ervaring of tips? Alvast bedankt.

RobStewart

Re: 110 TD5 2003 contactslot

Berichtdoor RobStewart » 01 Mei 2017, 10:17

... yes if you undo the 2 small cross head screws then the switch pulls off.

Part Numbers are PRC8230, superceded to YXB500170 and then superceded to LR035359 and then superceded to LR039638.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Chris1980

Berichtdoor Chris1980 » 13 Mei 2017, 11:19

Bedankt Rob! Imiddels binnen gekregen en volgende week maar even knutselen!

Gr Chris

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Mei 2018, 18:02

Lang geleden dat ik wat geschreven heb maar dat komt omdat de Defender door omstandigheden nauwelijks tot niet meer wordt gebruikt. Tussen de APK 2017 en die van 2 dagen terug: 313 km!!. Een evt. verkoop komt daarom al in zicht.

Maar ik heb dus nu hetzelfde probleem met het contactslot. Het elektrische deel (feitelijk een schakelaar) is defect en maakt soms wel en soms geen contact. Nu lees ik dit topic dat dat elektrische deel los te verkrijgen zou zijn (heb het al gescheiden van het mechanische deel) maar ....... tijdens en zoektocht op Youtube kwam ik dit filmpje tegen: Defender Ignition Switch Failure
Mijn probleem is exact hetzelfde: het plastic deel zit los in de behuizing van de schakelaar.

Wat mij nu verbaast is dat hij het complete contactslot heeft vervangen. Waaróm is mij volkomen onduidelijk en daarom een paar vragen.

1. is dit elektrische deel ('schakelaar') evt. niet meer los verkrijgbaar?

2. kan ik met een aparte schakelaar voor contact en een drukknop om te starten evt. ook het probleem oplossen? (het originele contactslot functioneert dan in feite alleen nog maar als stuurslot). Mocht die 'schakelaar' n.l. niet meer los te verkrijgen zijn dan voel ik er weinig voor om te gaan martelen met die breek-/anti-diefstalbouten waarmee het geheel aan de stuurkolom vastzit!

3. hoe e.e.a. dan aan te sluiten? Helaas is het me niet gelukt om de losse schakelaar in de verschillende standen te zetten/houden en dan tegelijkertijd ook nog een proeflampje te hanteren om te kijken in welke stand de diverse polen spanning hebben. :cry:

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Mei 2018, 19:57

Rob Pt schreef:Wat mij nu verbaast is dat hij het complete contactslot heeft vervangen. Waaróm is mij volkomen onduidelijk

Ik kan mij dat wel voorstellen, bij mijn 300 Tdi werkt, na 20 jaar, het contactslot ook niet meer 100 %, verder zijn de sleutels (en het slot) aardig versleten (en dan heb ik er niet eens een zware sleutelbos eraan hangen) ook zijn de kunststof oogjes aan de sleutels al langere tijd kapot (zodat ik een gaatje in het metalen deel heb geboord).
Daarom heb ik al een compleet nieuw contactslot op voorraad (inclusief anti-diefstalbouten, waarvan het zeskant kopje afbreekt bij vastdraaien).

En voor zover ik kan zien is zo'n los 'elektrisch' deel nog gewoon leverbaar (tenminste als ik Google op LR039638).

Groet,
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Mei 2018, 20:57

Bij mijn vorige Disco was het andersom. Daar was de cilinder compleet doorgevijld door de sleutel steeds in en uit het slot te doen. Toen had de Geba alleen een D1 slot voorradig. Dus heb ik het slot gewisseld en de schakelaar fijn aan z'n stekkers laten zitten.

Moraal: je beide los van elkaar wisselen naar believen :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 09 Mei 2018, 22:00

Bedankt voor je reactie

Erik Peters schreef:Daarom heb ik al een compleet nieuw contactslot op voorraad (inclusief anti-diefstalbouten, waarvan het zeskant kopje afbreekt bij vastdraaien).

Ja het vastdraaien is geen probleem. Heb eerder met dit soort bouten gewerkt maar het uitboren van de bestaande bouten dat zie ik niet zo zitten. En als het, zoals het er nu op lijkt, niet nodig is om het geheel te vervangen dan ........

Erik Peters schreef:En voor zover ik kan zien is zo'n los 'elektrisch' deel nog gewoon leverbaar (tenminste als ik Google op LR039638).

Ja natuurlijk even internet met Google te lijf gaan. Gewoon niet aan gedacht :oops: :oops:
Binnenkort eerst maar even de dealer raadplegen.

Maar ik wil nog steeds graag weten hoe ik evt. 2 schakelaars, 1x tuimelschakelaar voor 'contact' en 1x drukknop om te starten, aan moet sluiten. Dat er op een aansluiting permanent spanning staat is me duidelijk en heb ik uiteraard ook al vastgesteld. Maar op welke aansluiting/aansluitingen (?) moet er ook spanning staan in de stand 'contact'? Ik heb overigens maar 4 draden terwijl op de schakelaar 5 aansluitingen zitten. D.w.z. 3 enkele en 1 dubbel uitgevoerde. Op de dubbel uitgevoerde is de constante stroomdraad aangesloten.
Ik wil e.e.a. graag weten voor het geval dat ik met 2 schakelaars ga werken en ik geen behoefte heb aan een evt. kortsluiting! Met een originele is het natuurlijk gewoon een kwestie van overzetten!

Afbeelding

Rob

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 10 Mei 2018, 01:00

Edward schreef: ..... Moraal: je beide los van elkaar wisselen naar believen :lol: :lol:

Zoals gezegd ben ik lang niet op het forum geweest. Gelukkig bij jij nog steeds niet veranderd. En je 'advies' tja, had ik anders kunnen verwachten van de Regisseur van Mogelijkheden ......... ;)

Rob

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 10 Mei 2018, 08:52

Rob Pt schreef:Tussen de APK 2017 en die van 2 dagen terug: 313 km!!. Een evt. verkoop komt daarom al in zicht.

Juist daarom zou ik niet gaan zitten klooien met aparte schakelaars, maar een nieuw achterste deel monteren (en dat kost ook niet alles).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2018, 10:30

Rob Pt schreef:Zoals gezegd ben ik lang niet op het forum geweest.

En als je de 110 zou verkopen ... dan zien we je waarschijnlijk helemaal niet meer ... en dat zou dubbel jammer zijn.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”