S3 '78 Verlichting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
erwinmas

S3 '78 Verlichting

Berichtdoor erwinmas » 22 Mei 2017, 19:26

Allen,

Na al het laswerk en motorwerk af te hebben gemaakt, zit ik nog met 1 probleem met mijn S3 '78. Iemand heeft er in het verleden een ander dashboard ingezet met bijbehorende kabelbomen. Ziet er op zich prima uit, mooie relaisschakelingen etc, maar is wat onoverzichtelijk (zeker zonder bedradingschema).

Het probleem zit 'm in mijn lampen. De rechterkant doet het (stads-, dim- en grootlicht), links niet. Als ik geen lamp in de fitting doe (kleine lampjes) of koplamp aansluit, meet ik keurig 12V op de draden. Zodra ik een lamp erin stop/aansluit, is de 12V weer weg...Rara...

Heeft er nog iemand een (elektrotechnische) tip of wil er iemand meedenken?

Groet, Erwin

Landmarcs

Re: S3 '78 Verlichting

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mei 2017, 19:56

erwinmas schreef:....

Dag Erwin,

Je meet 12V over de linker bedrading, maar die 12V "verdwijnt" zodra er een belasting is.

Dat wijst - meest aannemelijk - op een stevige overgangsweerstand..
Meet de spanningen eens met lampjes in de fittingen ten opzichte van een "vast punt" (dus een zekere 12V en/of een zekere massa).
Zit de overgangsweerstand aan de massa-kant dan gaat de massa bij het lampje naar +12 V, zit de overgangsweerstand aan de plus kant dan laat het lampje de +12 V inzakken richting Nul.

Groeten MarcS

peter191064

Berichtdoor peter191064 » 22 Mei 2017, 20:55

Landmarcs schreef:

Hoi Erwin,

Je zal terug moeten gaan meten tot aan daar waar de storing zit.
Wet van Murphy, je begint altijd aan de verkeerde kant. Ik had t bij de LightWeight, hoorn deed t niet. Zonder hoorn aangesloten wel spanning, maar zodra de hoorn niet aangesloten alles weg. Je verwacht t ergens onder de motorkap, dus kabels volgens en met een speld de kabel inprikken en meten.
Bij mij kwam ik uit op de schakelaar ( Combi richtingaanwijzer/licht/hoorn ) aan de stuurkolom, slecht contact. Zo slecht dat er geen stroom meer door ging.Voor de APK maar een knop op gemaakt op t dashboard.
Succes ;-)

Defender 90 300 tDi / 1996 :D
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968

erwinmas

Berichtdoor erwinmas » 22 Mei 2017, 22:03

Landmarcs schreef:
...
Dat wijst - meest aannemelijk - op een stevige overgangsweerstand..
Meet de spanningen eens met lampjes in de fittingen ten opzichte van een "vast punt" (dus een zekere 12V en/of een zekere massa).
...

Dankjewel, beiden! Na twee middagen meten met wisselend succes ga ik dus weer verder...logisch blijven nadenken dus.

Als ik het goed begrijp, is dus waarschijnlijk de massa niet helemaal lekker met dit probleem? Het meten van de de (+) met een vaste massa van het de fitting met lampje, levert 0V op. Het meten van de (-) met een constante (+) van de fitting met lampje levert 12V op...

Groet, Erwin

Terug naar “Techniek”