Koplampen werken niet meer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nicknick

Koplampen werken niet meer

Berichtdoor nicknick » 31 Mei 2017, 22:08

Hoi!

Sinds afgelopen weekend doet het 'normale' lichten van m'n koplampen het niet meer. Het stads/dimlicht doet het wel, en groot licht doet het ook. De zekeringen heb ik al bekeken, maar die zijn in orde en ik zag zo snel ook geen rare/kapotte aansluitingen. Waar zou het probleem kunnen liggen, is het de schakelaar? Een gare relais? of iets anders?

En ander 'elektrisch' probleem; de aansteker werkt ook niet, op de draden richting de aansteker meet ik geen 12v en de zekering is nog in orde. Waar zou ik het probleem kunnen vinden?

Het gaat om een '98 defender 110.

Groet & bedankt!
nick

peter191064

Re: Koplampen werken niet meer

Berichtdoor peter191064 » 31 Mei 2017, 22:13

Hoogstwaarschijnlijk zit t in de lichtschakelaar bij het stuur ( dimlicht-grootlicht) Contactjes doorgebrand. Ik zou daar eerst gaan zoeken cq meten.
Oplossing nieuwe schakelaar en tervoorkoming van dit zelfde euvel het plaatsen van een Zweeds-licht versterker ( schakeling dmv relais)

Defender 90 300 tDi / 1996 :D
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968

Landmarcs

Re: Koplampen werken niet meer - <Defender 1998>

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2017, 09:36

nicknick schreef:Sinds afgelopen weekend doet het 'normale' lichten van m'n koplampen het niet meer. Het stads/dimlicht doet het wel, en groot licht doet het ook. De zekeringen heb ik al bekeken, maar die zijn in orde en ik zag zo snel ook geen rare/kapotte aansluitingen. Waar zou het probleem kunnen liggen, is het de schakelaar? Een gare relais? of iets anders?

En ander 'elektrisch' probleem; de aansteker werkt ook niet, op de draden richting de aansteker meet ik geen 12v en de zekering is nog in orde. Waar zou ik het probleem kunnen vinden?

Dag Nick,

Ik volg het niet helemaal. Wat doet het nu wanneer niet ?
Ik raak de weg een beetje kwijt: de 'normale' lichten doen het niet maar stads/dimlicht en groot doen het wel ... wat is normaal en wat doet het niet ?

Zoals Peter191064 als zegt: waarschijnlijk is er iets mis in het lichtschakel-circuit, alleen kan het naast de "prime suspect" te weten de drie standen-schakelaar ook in de groot/gedimd/seinlicht-schakelaar zitten, en ook in het enige relais en/of de relais-voet (en het kan ook nog in de massa zitten).

Dus eerst goed de symptomen beschrijven, en dan door eliminatie de fout terugzoeken, het is tamelijk basic electrickery.
En dan tenslotte beter een "Zweedse Lichtversterker" of een vergelijkbare verbetering doorvoeren.

Groeten MarcS

dormos

Berichtdoor dormos » 01 Jun 2017, 15:12

Volgens mij zorgt de term stads/dimlicht hier voor de verwarring, dat is namelijk niet hetzelfde.
Je hebt:

Stadslicht
Dimlicht
Groot Licht

Ik denkt dat topic starter bedoelt dat zijn dimlicht (noemt hij normale lichten) het niet meer doet.

Groet,

Hans
110 2.5NA ex-MOD 1985 (verkocht)
Disco 2 TD5 2002 Automaat
Renault Twizy 2012
Dacia Logan MCV 0.9 TCe Bi Fuel 2017
Harley Davidson WLC 750 1950 (Liberator)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2017, 15:43

dormos schreef:Volgens mij zorgt de term stads/dimlicht hier voor de verwarring, dat is namelijk niet hetzelfde.
Je hebt:

Stadslicht
Dimlicht
Groot Licht

Ik denkt dat topic starter bedoelt dat zijn dimlicht (noemt hij normale lichten) het niet meer doet.

Aangenomen dat het gedimde licht het niet doet heb ik dan nog de vraag: brandt dat dan ook niet bij het sein-licht ?
Normaal krijgen bij sein-licht beide gloei-spiralen 12V. Het is dus een handige test of de 12V bij de lampjes aankomt.

Anyway ... alleen het uitvallen van het gedimde licht wijst (als er verder niks mis is) in de richting van de groot-lichtschakelaar, dus de schakelaar waar ook de clignoteur en klaxon aan zit (de lastiger te vervangen schakelaar, want hiervoor moet het stuur los).

Groeten MarcS

nicknick

Berichtdoor nicknick » 01 Jun 2017, 21:40

Heren!

Bedankt voor de reacties. Laat ik nu net al een lichtversterker hebben besteld (bij Paddockspares), en die lag nét nadat de koplampen uitvielen op de mat.

En excuses voor de verwarring, nu met juiste terminologie :)

- stadslicht werkt
- dimlicht werkt niet
- groot licht werkt

Zit deze relais ook bij de zekeringen? En hoe is te meten of het aan de groot licht/dimlicht schakelaar zit?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2017, 22:51

nicknick schreef:Heren!

Bedankt voor de reacties. Laat ik nu net al een lichtversterker hebben besteld (bij Paddockspares), en die lag nét nadat de koplampen uitvielen op de mat.

En excuses voor de verwarring, nu met juiste terminologie :)

- stadslicht werkt
- dimlicht werkt niet
- groot licht werkt

Zit deze relais ook bij de zekeringen? En hoe is te meten of het aan de groot licht/dimlicht schakelaar zit?

Heb je de lampen zelf al gechecked ? (Vlgs mij moeten beide gloeidraden branden met sein-licht.)
Omdat ongedimd groot licht wel brand is het in ieder geval geen massa-gevalletje.

Daarna, als er dus geen 12V op de dimlicht-draad komt, zou ik kijken naar de grootlicht/dimlicht-schakelaar.
Het kleine 3 standen-schakelaartje doet het kennelijk wel goed, want anders had je geen groot-licht (met dat schakelaartje schakel je eerst de standslichten, en dan in de tweede instantie ook 12 V op een draad die hetzij gedimd hetzij ongedimd licht gaat opleveren (en daar zorgt dan die grootlicht/dimlicht-schakelaar voor).

Groeten MarcS
PS Een Zweedse Lichtversterker afkomstig van Paddockspares ... het moet niet veel gekker worden .... ofwel misschien is die Brexit toch ... nog een soort exit

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 01 Jun 2017, 23:41

Landmarcs schreef:Daarna, als er dus geen 12V op de dimlicht-draad komt, zou ik kijken naar de grootlicht/dimlicht-schakelaar.
Het kleine 3 standen-schakelaartje doet het kennelijk wel goed, want anders had je geen groot-licht (met dat schakelaartje schakel je eerst de standslichten, en dan in de tweede instantie ook 12 V op een draad die hetzij gedimd hetzij ongedimd licht gaat opleveren (en daar zorgt dan die grootlicht/dimlicht-schakelaar voor).

Daar zou ik niet meteen zo zeker van zijn (eigen ervaring). Met de genoemde verschijnselen kan het nog steeds wel degelijk dat kleine keuzeschakelaartje zijn, keuze uit, stads-, danwel dimlicht. Een vrij gemakkelijke mamier om te testen is om het stekkertje bij de schakelaar er even af te trekken en met een kort draadje doorverbinden, dwz de schakelaar simuleren.

Edit: ik meen bruin - aanvoer 12V, rood - stadslicht, blauw - dimlicht.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Jun 2017, 11:24

VeeTee schreef:
Landmarcs schreef:Daarna, als er dus geen 12V op de dimlicht-draad komt, zou ik kijken naar de grootlicht/dimlicht-schakelaar.

Daar zou ik niet meteen zo zeker van zijn (eigen ervaring). Met de genoemde verschijnselen kan het nog steeds wel degelijk dat kleine keuzeschakelaartje zijn, keuze uit, stads-, danwel dimlicht. Een vrij gemakkelijke mamier om te testen is om het stekkertje bij de schakelaar er even af te trekken en met een kort draadje doorverbinden, dwz de schakelaar simuleren.

Edit: ik meen bruin - aanvoer 12V, rood - stadslicht, blauw - dimlicht.

Volgens mij is er géén "groot licht" (geen enkel, dus geen gedimd en geen ongedimd) als het kleine schakelaartje stuk is.
    Soms kan je een midden-stand vinden waarbij je alsnog "groot-licht" hebt, totdat het contactje geheel is weggesmolten.
Het enige wat je dan nog hebt is sein-licht waarbij beide gloeidraden 12V krijgen (en als je daar langer mee rijdt dan houdt dat licht er ook mee op).
Maar ... ik kan me vergissen ... de wegen van Lucas zijn raadselachtig (en duister).

Groeten MarcS

PS Ik weet het: Met name "groot-licht" leidt tot spraakverwarring. In mijn vocabulaire heb je gedimd en ongedimd groot-licht, de wetgever volgt een andere systematiek: gedimd-licht tegenover groot-licht.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 02 Jun 2017, 14:37

Hoe dan ook, die schakelaar gaat vast een keer stuk. Punt is dat de veerkracht die het ene contact tegen het andere moet drukken te klein is. Ik heb het ding uit elkaar gehaald en er een iets steviger veertje ingezet (je moet het niet overdrijven) en sindsdien geen probleem meer gehad met de schakelaar. Ook belangrijk is de klemming van de fastons, die moet voldoende zijn om een verhoogde contactovergangsweerstand te voorkomen. Dit geld ook bij o.a. de contactschakelaar, daar heb ik een keer problemen mee gehad doordat er vrij veel stroom getrokken werd door een waterkoker: dit maakte een fastonverbinding heet, vervolgens ging het kunststof plaatje smelten en zakte het contact weg.

Terug naar “Techniek”