Tweede Accu & Management System

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
nicknick

Tweede Accu & Management System

Berichtdoor nicknick » 07 Jun 2017, 21:04

Hallo!

Zo'n nieuwe auto zorgt voor veel vragen! :)

Om een koelkast, een omvormer en extra ledlampen (geen lier!) te voeden heb ik graag een 2e accu in m'n 110, dat voelt ook net wat veiliger als we op vakantie zijn. Afgelopen dagen heb ik het internet omgespit op zoek naar informatie, maar ik zie door alle bomen het bos niet meer. Iedereen heeft een mening: Odessey's, Optima's, Running Bull AGM's, tot meer cheape varianten als een Exide Dual en meer.

Over Optima's lees ik veel, maar ook dat d'r veel problemen zijn. Veel Amerikanen lijken automatisch voor een Oddesey te gaan (is die écht de prijs waard?) En veel Britten zie ik een mengelmoes van Numax & Yuase pakken. Nu hoef ik niet de goedkopste, maar wat is nu de slimste / kosten vs kwaliteit- beste mogelijkheden? Goed verkrijgbaar in Nederland?

Gelukkig is het iets overzichtelijker in de wereld van battery management systems, ik zit te denken aan een van T-max of National Luna, zijn er daar meningen & ervaringen over? Een schermpje met info, en koppelmogelijkheid is al genoeg.

Als startmotor zit er nu een Vatra 95 ah'er in, kan daar alles bij matchen?

VeeTee

Re: Tweede Accu & Management System

Berichtdoor VeeTee » 07 Jun 2017, 21:22

Gewoon een tweede identieke Varta erbij, gescheiden met een Cyrix intelligent relais. Goedkoop en betrouwbaar, en geen omkijken meer naar. Accu's worden parallel geschakeld indien er een laadpanning staat, en dat kan zowel betekenen dynamo (motor loopt) of lader op walstoom of zonnepanelen aangesloten op 2de accu.
Systeem draait bij mij al jaren naar tevredenheid, Cyrix, Cetec lader en zonnepaneeltje op het dak.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 07 Jun 2017, 22:14

Eventueel een powerpack van National Luna met eenzelfde startaccu die je nu ook hebt. De mogelijkheid is aanwezig om met een remote control de tweede accu parallel bij te schakelen voor extra startvermogen. http://www.nationalluna.com/PPPack.htm

Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jun 2017, 07:13

bij parallelschakeling hoeven de accu's niet identiek te zijn....... als de ene vol(ller) of leeg(er) is heeft dat geen effect op het geladen krijgen van de ander, zoals dat bij serie(24v) plaatsing wel het geval is.

Bij serieschakeling van accu's dienen ze ook beiden even vol geladen te zijn bij koppeling omdat de laadstroom door beide accu's moet en een volle accu een "blokkade" voor de laadstroom is zal de legere accu nooit vol geladen worden en uiteindelijk stuk gaan
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jun 2017, 09:19

Roger B. schreef:bij parallelschakeling hoeven de accu's niet identiek te zijn....... als de ene vol(ller) of leeg(er) is heeft dat geen effect op het geladen krijgen van de ander, zoals dat bij serie(24v) plaatsing wel het geval is.

Bij serieschakeling van accu's dienen ze ook beiden even vol geladen te zijn bij koppeling omdat de laadstroom door beide accu's moet en een volle accu een "blokkade" voor de laadstroom is zal de legere accu nooit vol geladen worden en uiteindelijk stuk gaan

Bij een parallelschakeling is het wel van belang dat de accu's "chemisch" van hetzelfde type zijn.
Een andere accu-chemie vraagt eventueel een andere max-laadspanning, en de ene opladen tot max 14,4 V en de andere tot max 14,8 V kan wel maar vraagt een ingewikkelder laadsysteem.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 08 Jun 2017, 10:16

Landmarcs schreef:Bij een parallelschakeling is het wel van belang dat de accu's "chemisch" van hetzelfde type zijn.
Een andere accu-chemie vraagt eventueel een andere max-laadspanning, en de ene opladen tot max 14,4 V en de andere tot max 14,8 V kan wel maar vraagt een ingewikkelder laadsysteem.

Exact. En als je goed voor je accu's zorgt (dwz. zorgt dat ze zo vol mogelijk en zo snel mogelijk weer geladen worden *), is het maar zeer de vraag of je de meerkosten van dure speciale accu's als Optima en aanverwanten er uit krijgt...

* Accu's houden er niet van om lang leeg of halfleeg te staan ivm sulfatering vd platen. Een ladertje op de walstroom of een zonnepaneeltje is dan ook een zeer goede investering.
Vincent

> www.titunet.nl <

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jun 2017, 18:37

volgens mij doen die spielerei paneeltjes laadsystemen niks met de laadspanning en zit je dus ook daarbij gewoon met de laadspanning van de dynamo te laden....... kortom, behalve "leuk om te zien wat het systeem aan het doen is" weinig toegevoegde waarde boven de simpele doeltreffende oplossing die Vincent beschreef....... en maakt het voor het scheidingssysteem dus weinig uit welke accu je er in zet (allemaal met goede ideale laadspanning of 1 of meer minder goede ideale laadspanning)

Ik ben zelf niet zo'n fan van optima en dergelijke omdat ik er weinig voordeel in zie dat de (vaak) veel hogere prijs rechtvaardigd.... als is het maar omdat ( aangenomen dat ze niet een vage capaciteits normering hanteren) een optima doorgaans 55Ah is en een gewone accu 100 ofzo... en daarmee die optima maar de helft aan stroom/tijdsduur levert.... en ook optima's gaan stuk van leeg staan ( heb er afgelopen jaar genoeg afgevoerd na een tijd ongebruikt maar wel belast met kleine verbruiker als klokje of radiogeheugen of zelfs accupaneeltje totaal leeg getrokken te zijn waren ze ook dood....)
gone

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 08 Jun 2017, 19:16

+1 Roger.

Het National Luna systeem en Cyrix zijn beide intelligente relais, waarbij m.i. de Cyrix wat meer / betere intelligentie bezit:
De Luna koppel beide accu's 5 min nadat er laadspanning op de startaccu staat (het idee is dat deze dan wat eerder/sneller opgeladen wordt ivm startstroom). Als de motor uitgezet wordt, blijft het relais echter geactiveerd totdat beide accu's genivelleerd zijn tot 12,7 V.
De Cyrix kijkt of er een bepaalde tijd laadspanning aanwezig is, waarbij naar beide accu's gekeken wordt, bij een aangsloten lader of zonnepaneel op de huishoudaccu zal het systeem dus ook in werking treden en worden beide accu's geladen. Er wordt meteen losgekoppeld als de laadspanning wegvalt - dit is m.i. te prefereren boven het nivelleersysteem van Luna.
De toegevoegde waarde van een reeks ledjes als spanningindcatie wordt overschat. Wil je echt weten wat er met je accu gebeurt, dan moet je een batterymonitor installeren - die meet continu de ingaande en uitgaande stromen in de tijd en geeft een beeld in Ah, dwz. verbruikte of resterende capaciteit (in Ah of %). En dat is wel nuttig.
... en ik heb zo'n ding al een jaar op de plank liggen, maar nog steeds niet geinstalleerd, te veel projectjes hé, je weet hoe dat gaat in LaRo-land ;) ...
Vincent

> www.titunet.nl <

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 09 Jun 2017, 10:02

Een low-tech oplossing waar ik over las is het plaatsen van een handmatige onderbreker tussen je twee accu's. Zo'n rode sleutel of knop van 8 euro. Was geschreven door een jongen die de wereld rond reed en geen vertrouwen wilde stellen in relais of printplaatjes of wat dan ook wat enigszins kwetsbaar is. Safe to assume dat die jongen niet in een TD5 of Puma reed :D
Het principe is eenvoudig: je verbindt de accu's wanneer de motor loopt, zodat ze opladen en door de knop om te draaien, verbreek je de verbinding wanneer de motor niet loopt. Startaccu is zo altijd afgesloten van je huishoudaccu als je stroom trekt. Afhankelijk van je type koelkast etc. en er van uitgaande dat je om de paar dagen weer gaat rijden, zul je de huishoudaccu trouwens niet snel leegtrekken. Onze compressorkoelkast van Engel kan in theorie geloof ik drie dagen draaien voor een standaard accu leeg zou zijn.
Als je vergeetachtig van aard bent en je hebt vertrouwen in techniek, dan kun je natuurlijk een scheidingsrelais monteren en verder nergens meer naar kijken :)
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

ppw

Berichtdoor ppw » 09 Jun 2017, 12:33

kunt er ook een tweede dynamo op zetten.... heb je twee circuits... niet eens heeeul duur...
https://gwynlewis4x4.co.uk/product-cate ... or-mounts/
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Terug naar “Techniek”